Šā gada pirmajā pusgadā Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC) saņemtas 144 rakstveida sūdzības par finanšu pakalpojumiem, informē PTAC.
No saņemtajām sūdzībām 38% bijušas par kredītiestāžu rīcību, 33% sūdzības par parādu ārpustiesas atgūšanas pakalpojumu sniedzēju rīcību saņemtas, 26% sūdzības par nebanku kreditētāju rīcību saņemtas, savukārt 6% sūdzības saņemtas par apdrošinātāju rīcību. Kopējais saņemto sūdzību skaits finanšu pakalpojumu jomā salīdzinot ar pagājušā gada attiecīgo periodu samazinājies par 10,6%.
Par 19% samazinājies saņemto sūdzību skaits par kredītiestāžu rīcību un 14% nebanku patērētāju kreditēšanas pakalpojumu sniedzēju rīcību, kas skaidrojams ar iedzīvotāju maksātspējas uzlabošanos un valstiski īstenoto politiku patērētāju kreditēšanas sistēmas un normatīvās bāzes pilnveidei. Savukārt par 17% palielinājies sūdzību skaits par parādu ārpustiesas atgūšanas pakalpojumu sniedzējiem, kas skaidrojams ar jomu regulējošu normatīvo aktu ieviešanu un pakalpojumu sniedzēju licencēšanu.
Lielākajā daļā gadījumu, atbildot uz individuālajām rakstveida sūdzībām, PTAC sniedza patērētājiem rakstveida konsultācijas un skaidrojumus sakarā ar viņu tiesību aizsardzības jautājumiem, nepieciešamības gadījumā pieprasot paskaidrojumu attiecīgajam finanšu pakalpojumu sniedzējam.
PTAC individuālo sūdzību izskatīšanas rezultātā ir panākta virkne pozitīvu risinājumu patērētāju strīdu izskatīšanas ietvaros, piemēram, kredītiestāde ir piedāvājusi saistību pārņemšanu jaunajam parādniekam uz identiskiem noteikumiem kā sākotnēji kreditora un parādnieka starpā noslēgtajam aizdevuma līgumam, vienlaikus izslēdzot netaisnīgus līguma noteikumus, citā gadījumā kredītiestāde ir atmaksājusi naudas līdzekļus patērētājam par norēķinu kontā veiktajiem naudas līdzekļu ieturējumiem par maksājumiem, kurus patērētājs nebija veicis.
Nebanku kreditēšanas pakalpojumu sniedzējs ir vienojies par parāda atmaksas grafika sastādīšanu un būtiski samazinājis aprēķināto nokavējumu procentu apmēru. Parādu ārpustiesas atgūšanas pakalpojumu sniedzēji vairākos gadījumos ir pārrēķinājuši atgūstamā parāda apmēru, savukārt vēl vairākās lietās pakalpojumu sniedzējs ir novērsis sistēmas kļūdu par neprecīzi apstrādāta maksājuma saņemšanu un slēdzis parāda atgūšanas lietu.
Paralēli saņemtajām rakstveida sūdzībām PTAC tiek saņemti patērētāju e-pasti, tiek sniegtas klātienes un telefoniskās konsultācijas sakarā ar patērētāju tiesību aizsardzības jautājumiem finanšu pakalpojumu jomā. Vienlaikus PTAC sniedz konsultācijas finanšu pakalpojumu sniedzējiem pēc to aicinājuma saistībā ar finanšu pakalpojumu sniegšanu patērētājiem, atsevišķu kredītu līgumu noteikumu, reklāmu un esošās vai plānotās komercprakses atbilstību normatīvo aktu prasībām.
2014.gada pirmajā pusgadā no PTAC sniegtajām konsultācijām par finanšu pakalpojumiem visvairāk, proti, 319 konsultācijas (36%) tika sniegtas par patērētāju kreditēšanas līgumu noteikumiem, 238 (26%) par parādu ārpustiesas atgūšanas pakalpojumiem un 156 (17%) par dažāda veida finanšu pakalpojumiem (piemēram, noguldījumi, maksājumu pakalpojumi, norēķinu kartes u.c.).