Bažas par gaisa kuģu drošību pēc Īslandes vulkāna izvirduma 2010. gadā bija pamatotas, pierādījis jauns zinātnisks pētījums.
Pelnu daļiņas, kas pacēlušās gaisā pēc vulkāna izvirduma, radīja nopietnus draudus, gaisa kuģiem lidojot caur mākoņiem – pelnu daļiņas varēja izkust reaktīvo dzinēju iekšienē, tādā veidā radot nopietnus lidmšīnas avārijas draudus. Šādu pētījumu PNAS zinātniskajā žurnālā publicējusi Īslandes un Dānijas pētnieku grupa, vēsta BBC.
Pelnu daļiņas no Īslandes vulkāna bijušas sevišķi asas un abrazīvas, atklāts pētījumā.
Vulkāna Eijafjallajekulla izmeši radīja vērienīgāko gaisa satiksmes slēgšanu Eiropas gaisa satiksmes telpā kopš Otrā Pasaules kara laikiem. Eijafjallajekulla radītie zaudējumi novērtēti no 1,5 miljardu līdz 2,5 miljardu eiro apmērā. Vulkāna izvirdums pērn radīja problēmas aptuveni 10 miljoniem gaisa satiksmes lietotāju.
«Izdarījām svarīgākos secinājums: pirmkārt, aviācijas iestādes rīkojās pilnīgi pareizi, slēdzot gaisa satiksmi. Otrkārt, ja nākotnē būs vajadzīgas atbildes, kā rīkoties tamlīdzīgās situācijās, šobrīd mums tās jau ir,» norāda pētniece Sjūzana Stipa (Susan Stipp).
Iegūtie rezultāti var tikt izmantoti, lai aprēķinātu, cik tālu, cik augstu un cik plaši pelni var izplesties, un tie vairs nebūs tikai minējumi, skaidroja S.Stipa.
«Jo sīkākas ir pelnu daļiņas, jo lēnāk tās nolaižas zemē. Tādēļ pērnā gada Īslandes vulkāna sekas bija tik ilgstošas,» atklāts pētījumā.
Mūsdienu lidmašīnu dzinēji darbojas sākot no diviem tūkstošiem grādu augstās temperatūrās pēc Celsija. Pelnu daļiņas sāk izkust astoņsimt grādu temperatūrā.
Pētījumu veica Kopenhāgenas Universitātes un Īslandes Universitātes Reikjavīkā pētnieki. Analizējot pelnu daļiņas, pētnieku grupa izmantoja tādas tehnikas kā atomspēku mikroskopiju, skenējošo elektronu mikroskopiju un rentgenu. Tika salīdzināti dažādu vulkāna izvirduma fāžu izmeši.