Latvijā Rīgas lidostā jauno lidmašīnu virszemes automātiskās vadības sistēmu, kuras koncepcijas pārbaude šodien notika VAS Latvijas gaisa satiksme (LGS) telpās un lidostā Rīga, varētu ieviest ap 2017. vai 2018.gadu, aģentūru LETA informēja LGS valdes priekšsēdētājs Dāvids Tauriņš.
Kā sacīja Tauriņš, koncepcijas derīguma noteikšana sākusies veiksmīgi. Pārbaudīts tiekot prototips automatizētai kustību sistēmai lidostā, un tā tiek izmēģināta tieši Rīgā.
Latvijas gaisa satiksmes un lidostas tehniskā bāze ir bijusi piemērota, lai to testētu Latvijā. Ja tā būs sekmīga, pirmā lidosta, kur sistēma tiks ieviesta, būs Šarla de Golla lidosta Parīzē. Sistēmu vērtēt esot atbraukuši eksperti no Šveices, Vācijas, Itālijas, Francijas, Čehijas, Zviedrijas un Lielbritānijas, kā arī no lidmašīnu ražotāja Airbus. Kad sistēma būs aprobēta, to varētu iegādāties arī šo valstu lidostas.
Kā skaidroja Tauriņš, LGS šīs sistēmas aprobācijas procesā visas izmaksas sedza Eiropas gaisa navigācijas drošības organizācija Eurocontrol un tajā piedalījās arī projekta Single European Sky (SESAR) pārstāvji.
Rīgā šo sistēmu varētu ieviest ap 2017. vai 2018.gadu. Tās iegāde tiekot apsvērta, jo tādējādi tikšot uzlabota lidojumu drošība.
Ar tās palīdzību tiek atvieglots pilotu un dispečeru darbs lidmašīnas pārvietošanas procesā no skrejceļa līdz stāvvietai. Tādējādi tiekot ieekonomēts arī laiks un degviela, un tā ir saudzīgāka arī apkārtējai videi. Turklāt paaugstinoties lidojumu precizitāte, tiek mazināts cilvēciskā faktora risks.
Teorētiski pēc šīs sistēmas ieviešanas būtu jāsamazinās lidojumu biļešu cenai, ņemot vērā, ka tiek ieekonomēta degviela un ir mazākas izmaksas. Tam būtu jāatspoguļojas arī cenās, secina Tauriņš.
Kā ziņots, izmantojot LGS lidmašīnas imitatoru un automašīnu, kā arī strādājot reālu lidmašīnu kustības režīmā, tiek validēta lidostas gaismu sistēmas un lidmašīnu kustības kontroles sistēmas mijiedarbība dažādās situācijās, lidmašīnai pārvietojoties no skrejceļa uz stāvvietu vai no stāvvietas uz skrejceļu.
Jaunā sistēma ļaus vadīt lidmašīnu pārvietošanos uz zemes ar manevrēšanas ceļa ugunīm. Katrs posms no manevrēšanas ceļa, kas ir nepieciešams, tiks automātiski ieslēgts, kamēr visi pārējie posmi paliks izslēgti.
Gaismu vadības pamatsistēmas prototips tiek izstrādāts, testēts un validēts Rīgā Single European Sky (SESAR) projekta gaitā. Pēc tās izstrādes sekmīgas pabeigšanas LGS to varēs iegādāties ar izdevīgiem noteikumiem.
Kā skaidro uzņēmumā, LGS šajā projektā piedalās, taču savus finanšu resursus nav ieguldījusi.