Latvijā jau nedaudz vairāk nekā gadu darbojas biedrība Latvijas Biznesa eņģeļu tīkls (LBET) – pērn, 29. aprīlī, notika tās dibināšanas sapulce, kurā vienkopus sanāca 23 Latvijas privātie investori. Šobrīd biedrībā darbojas 43 investori un trīs fondi kā sadarbības partneri, kuru galvenais mērķis ir atrast jaunus daudzsološus biznesa projektus, kur investēt savus privātos līdzekļus. Biznesa eņģelis ir privātais investors, kurš guvis pieredzi uzņēmējdarbībā un investē līdzekļus start-up projektos. Viņš ir nozīmīgs atbalsts jaunajiem uzņēmumiem ar izaugsmes potenciālu to agrīnajā attīstības stadijā, piektdien raksta laikraksts Diena.
LBET ik mēnesi organizē Investīciju sesijas, kurās privātie investori var klātienē tikties ar jaunajiem uzņēmējiem, lai izskatītu iespēju investēt, savukārt jaunie uzņēmēji – piesaistīt investīcijas sava projekta attīstībai. Jau ir notikušas 11 šādas sesijas, kurās septiņi projekti ir saņēmuši investīcijas, tāpat ar vairākiem jaunajiem uzņēmējiem notiek sarunas par iespējamām investīcijām. Atbalstītie projekti pārstāv dažādas nozares, un kopējā investētā summa sasniedz ap 500 000 eiro.
Uzņēmējs, biedrības valdes priekšsēdētājs Jānis Rancāns, kura galvenais uzdevums ir biedrību pārstāvēt starptautiski, ir viens no investoriem bērnu apģērbu ražošanas uzņēmumā Beekid. «Uzņēmēja Renāte Zandersone savu projektu bija pieteikusi uz investīciju sesiju, taču to nenācās pat prezentēt, jo ideja bija tik labi nostrādāta, ka ieinteresēja mani un vēl vienu investoru jau uzreiz. Beekid ir bērnu un ģimenes apģērbu dizaina ražošanas uzņēmums. Projekts uzrunāja, jo tas atbilst manu bērnu vecuma vajadzībām, turklāt kolekcijas tiek veidotas kā family style – visa ģimene var saģērbties stilistiski līdzīgi, sākot no zīdaiņa, pusaudžiem un līdz pat vecākiem,» stāsta J. Rancāns. Viņa pamatbizness saistīts ar IT jomu, taču uzņēmējs vēlas diversificēt savu investīciju portfeli, tādēļ izvēlējās ieguldīt uzņēmumā, kurš pārstāv pilnīgi citu nozari. «Prasījās kaut ko taustāmu, rezultātu, kam iespējams pieskarties, ne tikai datus datora ekrānā.»
Uzņēmums Beekid darbojas jau vairākus gadus, produkcija iegādājama arī Latvijā, kaut tirdzniecība orientēta uz starptautisku līmeni. «Es gribēju atrast investoru, kas atbilstu arī maniem priekšstatiem par dzīves pamatvērtībām. Mans produkts ir ģimenes un bērnu apģērbu zīmols. Līdz ar to investoru uzrunāju, uzsverot tieši draudzīgas, lielas latviešu ģimenes konceptu, kā arī to, ka mums Latvijā nav neviena bērnu apģērbu zīmola, kas būtu sasniedzis lielu atpazīstamību Latvijā un pasaulē, – tātad ambīcija kaut ko izdarīt pirmajiem, turklāt ieliekot daļu savas sirds. Tikpat svarīgi ir pierādīt, ka konkrētā ideja var kļūt par pelnošu biznesu,» stāsta Beekid īpašniece Renāte Zandersone. J. Rancāns uzskata, ka pagaidām Latvijas apģērbu tirgū dominē lēta produkcija un lielākā daļa pircēju nepievērš nopietnu uzmanību kvalitātei, tādēļ mērķis esot iekarot Skandināvijas, Krievijas, Japānas un citus lielos tirgus. «Esmu veicis izpēti, apmeklējis potenciālos klientus dažādās valstīs, un visi kā viens ir pozitīvi noskaņoti sadarbībai. Beekid apģērbu ražošanā tiek izmantota augstas kvalitātes kokvilna, ko apliecina sertifikāti, pat apdrukas krāsas un podziņas izvēlētas bez kaitīgiem piemaisījumiem, lai būtu maksimāli neitrālas zīdaiņa ādai un piemērotas cilvēkiem ar jutīgu vai alerģisku ādu. Nākamgad brauksim uz bērnu preču izstādi, kas ir otrā lielākā pasaulē šajā nozarē,» par iecerēto attīstības vērienu stāsta J. Rancāns.
Tajā pašā laikā viņš uzsver, ka, izvēloties ideju, kurā investēt, kritērijs nav tieši mērķa tirgus ārzemēs, bet gan pārdomāta ideja un izstrādāts produkts. Investors atklāj, ka pārliecību – Beekid ir ieguldījumu vērts – devis uzskatāmo materiālu klāsts: jau gatavie apģērbu paraugi, katalogs, iestrādes nākamo sezonu kolekcijām u. tml. Arī LBET izpilddirektore Ieva Melbārde piekrīt – jaunajam uzņēmējam jāspēj pierādīt, kā viņa produkts konkurēs tirgū, kas būs tā klienti. «Ir tikai dabiski, ka vispirms tiek apgūts vietējais tirgus, izprasti darbības principi, iegūta pieredze. Tad var lūkoties pēc plašāka darbības lauka, un, ja produktam būs potenciāls, visticamāk, izdosies nonākt arī pie lielā loma,» uzskata I. Melbārde.
Plašāk lasiet rakstā Eņģeļi, kas jaunu biznesu padara iespējamu piektdienas, 15.maija laikrakstā Diena (10.,11.lpp)!