Lai arī elektroauto skaits nemitīgi palielinās, 2024. gadā vērojama elektroauto skaita pieauguma samazināšanās, liecina Ceļu satiksmes un drošības direkcijas (CSDD) dati.
2022. gada beigās un 2023. gadā elektroauto veidoja teju 9% no kopējā jauno vieglo automobiļu skaita, taču 2024. gada pirmajos divos ceturkšņos šis apjoms samazinājies līdz 7%. CSDD šo tendenci skaidro ar vispārējās ekonomiskās situācijas pasliktināšanos, kā rezultātā arī kopumā jaunas automašīnas cilvēki iegādājas retāk. Tajā pašā laikā Klimata un enerģētikas ministrijā (KEM) norāda, ka šobrīd tirgū arvien vairāk ienāk lietoti elektroauto.
Pērk lietotus
Otrreizējais tirgus kļūst makam atbilstošāks, un to apliecina arī statistikas dati, norāda Raimonds Kašs, KEM Finanšu instrumentu departamenta direktors. “Jūnija sākumā jauni elektromobiļi iegādāti 78% gadījumu, bet šobrīd, pakāpeniski pieaugot lietotu elektroauto skaitam, šis apjoms samazinājies līdz 73%. 2024. gada 2. ceturkšņa dati liecina, ka Latvijā ir reģistrēti 7798 elektroauto. Līdz ar valsts atbalstu, interese videi draudzīgo auto iegādei ir straujāka, salīdzinot ar 2015.-2021. gada datiem, kur pieaugums ir mērenāks.
Piemēram, 2024. gada 1. ceturksnī no kopējā iegādātā elektroauto skaita, 25% iegādājušies auto ar valsts atbalstu. 2024. gada 2.ceturksnī savukārt redzam, ka valsts atbalstu iedzīvotāji izmantojuši kūtrāk, kas varētu būt skaidrojams ar plānotajām izmaiņām valsts atbalsta programmas ietvaros. Proti, šā gada 20. jūlijā stājās spēkā grozījumi atbalsta programmā, ar ko ir palielināts atbalsta apmērs gan lietota elektroauto iegādei, gan ārēji lādējama hibrīdauto iegādei, tāpat palielināts arī atbalsts sava vecā transportlīdzekļa norakstīšanai, nododot to apstrādes uzņēmumam, kā arī atbalsts daudzbērnu ģimenēm,” skaidro R.Kašs, piebilstot, ka iedzīvotāju interesi iegādāties videi draudzīgus transportlīdzekļus stimulē gan valsts atbalsts, gan tehnoloģiju attīstība.
“Šobrīd Latvijas iedzīvotājiem ir pieejama atbalsta programma Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta (EKII) ietvaros, kas ir spēkā no 2022. gada marta. Līdz ar nesenajiem grozījumiem, esam palielinājuši kopējo pieejamo atbalsta programmas finansējuma apjomu par 5 miljoniem eiro. Attiecīgi šobrīd kopējais pieejamais apjoms atbalsta programmai ir 7,06 miljoni eiro. Jāatzīmē, ka transporta sektors ir viens no lielākajiem emisiju radītājiem Latvijā, tāpēc šobrīd strādājam arī pie jaunas atbalsta programmas Modernizācijas fonda ietvaros, kas paredz finansiālu atbalstu elektromobiļu iegādei un uzlādes infrastruktūras ieviešanai uzņēmumiem, valsts un pašvaldību iestādēm ar kopējo finansējumu 5 miljonu eiro apmērā,” stāsta R.Kašs.
Joprojām dārgāki
Atbalsts elektroauto iegādei ir palielinājis jaunu elektroauto iegādes apjomus – sākoties atbalsta programmai jauno vieglo elektrauto apjoms palielinājās no vidēji 3% no kopējā jauno vieglo automobiļu skaita 2021.gadā līdz vairāk nekā 6% 2022.gadā un gandrīz 9% 2023.gadā, norāda Pauls Beinarovičs, CSDD Elektromobilitātes un radaru sistēmas attīstības daļas vadītājs.
Visu rakstu lasiet 3.septembra žurnālā Dienas Bizness!
Abonēt ir ērtāk: e-kiosks.lv.