Ceturtdien portālā db.lv publicētais Tatjanas Verjē blogs „Telekomunikāciju tarifi Latvijā nesaprotami augsti” izraisīja plašu diskusiju un daudzveidīgu reakciju par šo tēmu komentētāju vidū.
Blogā autore kritizē gan starptautisko tarifu zvanus, gan Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) darbību, gan Latvijas telekomunikāciju tirgū it kā nepastāvošo konkurenci, gan arī it kā netaisnīgo telekomunikācijas infrastruktūras sadalījumu.
Tik tiešām, telekomunikāciju nozare un starptautisko tarifu lielums Latvijā tiek regulēti. No vienas puses to regulēšanu veic SPRK, taču komisija nosaka vienīgi tarifu griestus, tas ir – cenu par sarunas minūti, kāda nevar tikt pārsniegta. Tajā pašā laikā tarifus mūsu valstī, kā jebkurā valstī ar tirgus ekonomiku regulē arī pats tirgus, kurā valda ļoti asa konkurence, jo telekomunikāciju pakalpojumus Latvijā sniedz vairāk nekā 300 kompānijas.
Un šajā gadījumā otrs „regulētājs” ir daudz iedarbīgāks nekā pirmais. Un tieši tāpēc reālie tarifi par zvaniem uz ārzemēm uzņēmumiem ir daudz zemāki nekā SRPK noteiktie griesti. Piemēram, lieliem uzņēmumiem, kuru darbinieki uz ārzemēm zvana daudz, viena sarunas minūte ar ES valstīm maksā sākot ar 6 santīmiem, bet ja zvanu apjoms nav liels, uzņēmums maksā par sarunu minūti ap 10-15 santīmiem.
Jautājumā par konkurenci starptautisko sarunu tirgū, nav pareizi pārspīlēt alternatīvu fiksēto telekomunikāciju tīkla nozīmi konkurences veicināšanā. Latvijā, tāpat kā vairums citās valstīts, fiksētie alternatīvie operatori piedāvā iedzīvotājiem un uzņēmējiem zvanus uz ārzemēm izmantojot Lattelecom tīklu. Šādu alternatīvo operatoru pakalpojumus var izmantot jebkurš, pat nekļūstot par tā abonentu – pietiek pirms izsaucamā ārzemju numura ievadīt šāda operatora izvēles kodu. Tas ir tikai kārtējais pierādījums nopietnai konkurencei nozarē.
Nevar aizmirst arī to, ka uzņēmēju izmaksas gan Latvijā gan citās ES valstīs par fiksētiem telekomunikāciju pakalpojumiem veidojas ne tikai no tarifiem par sarunām, bet arī no abonēšanas maksas. Abonēšanas maksa Latvijā saskaņā ar Eiropas Komisijas datiem gan uzņēmumiem, gan arī privātpersonām, ir gandrīz viszemākā Eiropas Savienībā. Un ja Lattelecom ir telekomunikāciju tirgus līderis, tas tajā ir arī Lattelecom nopelns. Zema abonēšanas maksas pirmkārt ir svarīga mazo un vidējo uzņēmumu attīstībai, jo tādējādi uzņēmumam netiek uzlikts pienākums maksāt lielu naudu par telekomunikāciju pakalpojumiem, bet gan dota iespēja maksāt par tiem atkarībā no norunātajām minūtēm.
Jāuzsver, ka plašas un izdevīgas saziņas iespējas nodrošina platjoslas Internets un pieejamie saziņas lietojumi (kā piemēram, Skype), kā arī Lattelecom nozīmīgā loma platjoslas Interneta attīstībā visā Latvijā. Platjoslas Interneta straujā attīstība maina tradicionālos uzskatus par to, kā būtu vērtējama telekomunikāciju pakalpojumu dārdzība vai lētums patērētājiem - to vairs nav iespējams vērtēt salīdzinot tradicionālo fiksēto telefonsakaru tarifus Latvijā un citās ES valstīs- tā kā varējām to darīt pirms 5 – 10 gadiem.
Kopumā Latvijā (atkārtošos – tāpat kā visur Eiropā) ir arī vērojamā izteikta tendence – uzņēmumi, tāpat kā iedzīvotāji labprātāk lieto vairākus pakalpojumus vienā komplektā. Piemēram, Lattelecom piedāvātā Biznesa komplekta lietotāji par fiksētu maksu mēnesī izmanto internetu un bezmaksas sarunas Lattelecom tīklā, kā arī izdevīgus tarifus sarunām ar ES valstīm. Līdz ar to, vērtējot un salīdzinot uzņēmēju izmaksas par telekomunikāciju pakalpojumiem Latvijā, būtu jāņem vērā izmaksas par pakalpojumu komplektu (telekomunikāciju risinājumu) kā tādu, kurā kā neatņemama biznesa komunikācijas sastāvdaļa ir platjoslas Internets ar visām plašajām iespējām, ko tas piedāvā.
Viens Latvijas uzņēmējdarbības attīstības no nosacījumiem ir spēja iekļauties kopējā ES tirgū un konkurēt tajā. Veiksmīgi būs tie, kas uzturēs aktīvāku komunikāciju ar starptautiskajiem partneriem, pircējiem un piegādātājiem. Kvalitatīvi un pieejami telekomunikāciju pakalpojumi ir viens no svarīgākajiem faktoriem šādas starptautiskās komunikācijas nodrošināšanā un tāpēc Lattelecom ka vadošais telekomunikāciju operators daru visu, lai arī starptautiskie zvani būtu maksimāli pieejami.