Vācu autobūves koncerna Volkswagen (VW) kaitīgo izmešu skandāls ietekmēs ne tikai Vāciju kā automobiļu ražošanas nozares līderi, bet arī citas ekonomikas, ieskaitot Centrālās un Austrumeiropas (CAE) valstis ar nozīmīgu klātbūtni vācu ražošanas ķēdē.
Pēc VW aizvadītajā nedēļā izskanējušā paziņojuma, ka miljoniem zīmola dīzeļdzinēju automašīnu visā pasaulē aprīkotas ar programmatūru, kas var falsificēt kaitīgo izmešu datus, aizsācies globāla apmēra skandāls. VW vēl tikai nesen apsteidza Toyota, ieņemot pasaulē lielākā autoražotāja statusu, taču skandāla negatīvās sekas var būtiski ietekmēt VW pozīciju, ņemot vērā, ka gadījums saistāms ne tikai ar konkrēto dīzeļdzinēju EA 189 un tā versijām, bet arī citiem zīmola modeļiem un visu grupu kopumā. Proti, VW grupa aptver 12 zīmolus, tostarp vieglās pasažieru automašīnas (VW, Audi, Škoda, Seat) un premium klases auto (Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche), kā arī kravas transportlīdzekļus (MAN, Scania).
Plaši izskanējušais notikums veicinājis VW tirgus vērtības mazināšanos par 30 miljardiem eiro, ko izraisījis akciju cenu straujais kritums par 30%. Lielāko negatīvo ietekmi rada tieši pieprasījuma sarukums pēc grupas vieglajiem automobiļiem. Papildu VW skandāls negatīvi ietekmējis arī citus vācu autobūves zīmolus, ko atspoguļo to tirgus vērtības rādītāju samazināšanās. Vācijā transportlīdzekļu ražošana veido 17% no kopējās rūpnieciskās produkcijas un veido teju 18% no eksporta apjoma. Kaitīgo izmešu skandāls var atstāt ne tikai ievērojamu negatīvu iespaidu uz pārdošanas apjomiem, bet arī vācu kvalitātes tēlu kopumā.
Pašreiz Coface ir piemērojis augsta riska novērtējumu visai Rietumeiropas autobūves nozarei, tā kā paredzama mērena industrijas lejupslīde ar iespējamām izmaiņām svaru kausos starp zīmoliem. Tāpat Coface vērš uzmanību, ka skandāla sekas var būtiski ietekmēt arī citu valstu ekonomikas, kurām vācu autobūves nozares rezultāti ir nozīmīgi. Tas ietver CAE valstis ar lieliem vācu investīciju apmēriem un daudziem uzņēmumiem, kuri piegādā produkciju tālākai vācu gala ražošanai.
VW grupai CAE reģionā ir deviņas autobūves rūpnīcas, tostarp Čehijā, Ungārijā, Polijā un Slovākijā, un reģions ieņem svarīgu lomu automašīnu komplektācijā. Lielākās autobūves kompānijas pēc apgrozījuma rādītājiem pērn reģionā bija VW grupu pārstāvošās Škoda Čehijā, Audi Ungārijā un Volkswagen Slovākijā. Papildu negatīvā ietekme skars arī automobiļu detaļu piegādātājus un vietējos uzņēmumus, kas sadarbojas ar globālajiem automašīnu ražotājiem.