Fiskālās disciplīnas padome piekrīt, ka nodokļu sistēmas reforma ir nepieciešama, taču padziļināti šo jautājumu analizēs 17. maija sēdē, kad būs iepazinusies ar detalizētu aprēķinu metodoloģijas izklāstu, informē padomes pārstāvji.
Padome uzsver, ka turpinās sekot, vai neveidojas neatbilstība Fiskālās disciplīnas likuma 9. pantā noteiktajam. 2017. gada 9. maija Ministru kabineta sēdē turpinājās diskusija par Valsts nodokļu politikas pamatnostādnēm 2018.-2021. gadam. Sēdē piedalījās arī Fiskālās disciplīnas padomes biedrs Andžs Ūbelis, kurš pauda Padomes viedokli un neskaidros jautājumus saistībā ar piedāvāto nodokļu sistēmas reformu. «Padome atzinīgi vērtē centienus izstrādāt visaptverošu un paredzamu vidēja termiņa nodokļu stratēģiju, kā arī mazināt darbaspēka nodokļu slogu un ekonomisko nevienlīdzību.
Vienlaikus padome pauž bažas, ka pieejamā informācija neapliecina plānotu virzību uz nodokļu ieņēmumu mērķi 1/3 no IKP un reformas ietekme uz ekonomiskās nevienlīdzības mazināšanu ir ierobežota, bet izmaksas - augstas,» skaidro A. Ūbelis. Padomes pozīcija par Valsts nodokļu politikas pamatnostādnēm 2018.-2021. gadam tiks formulēta 17. maija fiskālo risku darba grupas sēdē, uz kuru aicināti arī vairāki Finanšu ministrijas pārstāvji. «Lai padome varētu paust informētu viedokli par reformu pasākumiem, ir nepieciešams caurspīdīgs un detalizēts aprēķinu metodoloģijas izklāsts par reformas ietekmi uz nodokļu ieņēmumiem, kā arī analīze par reformas ietekmi uz budžeta ieņēmumiem cikliskās lejupslīdes gadījumā. Nepieciešams arī pārskatīt ekonomiskajā ciklā izvērtēt, lai pārliecinātos, vai netiek pārkāpts pretcikliskas fiskālās politikas princips. Tā kā reformas pasākumi paredz deficīta pieaugumu tuvākajos gados, Padome rūpīgi sekos, vai neveidojas neatbilstība Fiskālās disciplīnas likuma 9. pantā noteiktajam, t.i. ievērotas prasības par kompensējošo pasākumu nodrošināšanu,» norāda A. Ūbelis.
Prezentācijā valdībai padome norāda, ka resursu samazinājums var apgrūtināt budžeta veidošanu, pieaugot izdevumu vajadzībām. Līdzšinējā prakse apliecina, ka vidējā termiņa izdevumu plāni pieaug un, lai finansētu izdevumu pieaugumu, būs nepieciešami kompensējošie pasākumi, bet valdība solījusi neieviest būtiskas nodokļu politikas izmaiņas līdz 2021. gadam
Tāpat prezentācijā teikts, ka reformas pasākumi ir dārgi, bet nemazina nevienlīdzību. Eiropas Komisijas aplēses norāda, ka piedāvātajai reformai būs ierobežota ietekme uz ienākumu pārdali un nevienlīdzības mazināšanu. Tāpat tai ir maza ietekme uz nevienlīdzību, bet būtiski samazina budžeta ieņēmumus, taču efektīvu pasākumu ieviešana vēlāk var būt sarežģīta, uzsver eksperti.