Tirdzniecība un pakalpojumi

Eksperti: Nākamgad tēriņi varētu augt straujāk

Žanete Hāka,30.10.2013

Jaunākais izdevums

Mazumtirdzniecība iegājusi lēnākas izaugsmes fāzē, tomēr nākamgad papildus stimulus patēriņam sola pirktspējas tālāka atgūšanās dažādu faktoru rezultātā, prognozē eksperti.

Šogad vērojamais mazumtirdzniecības kāpumu un kritumu precīzais ritms septembrī ir rimis, saglabājot tādu pašu pārdošanas apjomu līmeni kā augustā, norāda Latvijas Bankas ekonomiste Agnese Bičevska. Lai gan mēneša noskaņojuma un tirdzniecības apjomu pārmaiņas ne vienmēr sakrīt, tendencēm ir kopsakarības – augot optimismam, arī tēriņi parasti palielinās. Savukārt šogad ir vērojama atšķirība dinamikās. Patērētāju un tirgotāju noskaņojuma rādītāji pasliktinājušies, savukārt mazumtirdzniecības apgrozījums turpina pakāpeniski palielināties. Šo dinamikas atšķirību noteica vairāki faktori, tostarp arī tūristu aktīvāka plūsma un skaidras naudas latos uzkrājumu tērēšana pirms eiro ieviešanas, kas veicina tirdzniecības apgrozījuma kāpumu, uzsver eksperte.

Mazumtirdzniecība šā gada otrajā pusē līdz šim bijusi izteikti vājāka nekā tika iepriekš sagaidīts, taču norises tajā saskan ar pēdējiem noskaņojuma mērījumiem, saka DNB bankas sociālekonomikas eksperts Pēteris Strautiņš. Ziņu plūsma par ekonomiku šogad ir bijusi samērā negatīva. Tiesa, biznesa presē vai ik dienu var lasīt par uzņēmumu investīcijām iekārtās, jauniem produktiem, tirgiem, augošiem apgrozījumiem vai vienkārši spožām idejām, taču vēstījumi, kas sasniedz plašāku sabiedrību, ir samērā neiepriecinoši un tajos kā milzu aisbergs ap sevi aukstumu joprojām izplata Liepājas metalurga dramatiskais stāsts. Arī gan pamatotās, gan nepamatotas un emocionāli sakāpinātas sūdzības par izmaiņām nodokļos vai neiedoto papildus finansējumu šobrīd izplata rudenīgu noskaņojumu, saka eksperts. V

iņš uzsver, ka turpinās arī jau kopš gada sākuma vērojamās objektīvās grūtības eksportā — pavājš pieprasījums pēc atsevišķu rūpniecības apakšnozaru produktiem un tranzīta pakalpojumiem, saka eksperts. Viņš norāda, ka tas noteikti ietekmē noskaņojumu, bet līdz šim nav jūtami bremzējis nodarbinātības un algu pieauguma tempu, vienlaikus turpinot kust parādsaistību atlikumam. Turklāt eksporta sektorā turpinās dziļas kvalitatīvas pārmaiņas, lai arī tās šobrīd neizpaužas lielajos ciparos. Pakāpeniski, bet tomēr uzlabojas situācija eksporta tirgos. Tātad ekonomika šobrīd krāj spēkus, žāvē pulveri lielākai jautrībai nākotnē, bet šobrīd notiekošais tiek vērtēts ar piesardzību, norāda P. Strautiņš.

Pēc pietiekami ilgstošas un straujas ekspansijas perioda mazumtirdzniecība nu ir iegājusi lēnākas izaugsmes fāzē, saka arī SEB bankas ekonomists Dainis Gašpuitis, piebilstot, ka tas ir īstenojies nedaudz vēlāk nekā tika gaidīts, tomēr likumsakarīgi. Atliktā patēriņa ietekme varētu būt sevi izsmēlusi. Tikmēr ekonomika nostājusies uz stabilas un mērenas, un tādējādi, arī salīdzinoši garlaicīgas izaugsmes ceļa, bet negatīvais krīzes fons pamazām izbalē. Straujas pārmaiņas daudzos sektoros piebremzē ārējās vides izaicinājumi, kā ietekmē arī patērētāju noskaņojums ir nedaudz nomācies. Lai mazumtirdzniecības apjomu kāptu straujāk, būs nepieciešami papildus stimuli, pozitīvas ziņas, saka D. Gašpuitis, piebilstot, ka, tuvojoties gadu mijai tie būs saistībā ar eiro ieviešanu. Respektīvi, sagaidāms, ka daļa iedzīvotāju centīsies savlaicīgi atprečot savus latu atlikumus, līdz ar to gada pēdējos mēnešos sagaidīsim jaunas pēckrīzes apgrozījuma virsotnes.

Arī turpmāk nozares izaugsmi turpinās virzīt nepārtikas preču tirdzniecība, prognozē D. Gašpuitis. Līdz ar eiro ieviešanu ievērojami saruks transakciju izmaksas, kas nozīmē, ka var sagaidīt arī uzplaiksnījumu mazumtirdzniecībā pa pastu un internetu. Tirgotājiem nāksies atkal piedomāt pie pircēju piesaistes un uzrunāšanas, līdz ar to jāšaubās, vai pie šādām tendencēm tirgotāji atļausies masveidā aizrauties ar cenu noapaļošanu pircējam nevēlamajā virzienā. Nepārtikas preču tirdzniecības apjomi no krīzes laikā sasniegtā zemākā punkta jau ir spējuši pakāpties par aptuveni 40% un atrodas 2006.gada vasaras līmenī. Tajā pašā laikā pārtikas preču tirdzniecība vēl ir tālā 2005.gada rudens līmenī. Nākamgad papildus stimulus patēriņam sola pirktspējas tālāka atgūšanās, tai skaitā valdības sniegtais atbalsts minimālās algas un dažādu atvieglojumu veidolā.

«Arvien vairāk šķiet, ka faktisko IKP izmaiņu un iepriekšējo prognožu attiecība šī gada otrajā pusē sagādās lielāko vilšanos krīzes pārvarēšanas periodā,» savukārt uzskata DNB analītiķis. «Tas liek jautāt — vai tāpēc nav apdraudētas šobrīd tik kaislīgi apspriestā budžeta ieņēmumu prognozes? Par laimi, lielām bažām nav pamata. Nākamgad izaugsme atkal visdrīzāk paātrināsies, bet pašreizējais vājuma brīdis ekonomikā pagaidām nav redzams nodokļu kopsummās. Tās ar ļoti noturīgu koeficientu apsteidz budžeta likumā plānotās, iespējams, pateicoties labākai maksāšanas disciplīnai, kā arī noturīgajam algota darba veicēju ienākumu kāpumam,» norāda eksperts.

Savukārt A. Bičevska paredz, ka, noslēdzoties eiro ieviešanas darbiem, iedzīvotāju un uzņēmēju noskaņojums varētu straujāk uzlaboties, savukārt tirdzniecībai gaidāma mērenāka izaugsme.

Db.lv jau rakstīja, ka septembrī salīdzinājumā ar pagājušā gada devīto mēnesi kopējais mazumtirdzniecības apgrozījums palielinājās par 2,1%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pērn salīdzinājumā ar 2012.gadu pēc kalendāri izlīdzinātiem datiem mazumtirdzniecības apgrozījums kopumā ir pieaudzis par 3,8%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes apkopotie dati.

Par 4,4% palielinājās pārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, bet nepārtikas preču mazumtirdzniecība pieauga par 3,4%.

2

013. gada decembrī salīdzinājumā ar 2012. gada decembri pēc kalendāri izlīdzinātiem datiem salīdzināmās cenās kopējais mazumtirdzniecības apgrozījums palielinājās par 4,2%. Pārtikas preču grupā palielinājums bija par 8,6%, bet nepārtikas preču grupā – par 1,5%, tai skaitā auto degvielas mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājies par 8,2%.

Straujākais apgrozījuma pieaugums decembrī bija mēbeļu, apgaismes ierīču un cita veida mājsaimniecības piederumu mazumtirdzniecībā – par 27,6%, mazumtirdzniecībā pa pastu vai interneta veikalos – par 25,5%, lietotu preču mazumtirdzniecībā – par 20,2%, tekstilizstrādājumu mazumtirdzniecībā – par 15,6%, kā arī mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā – par 11,2%.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Centrālās vēlēšanu komisijas statistika liecina, ka starp Rīgas domes deputātu kandidātiem atrodams arī liels skaits dažādu uzņēmumu pārstāvju.

Tā vēlēšanās startē gan valdes priekšsēdētāji, gan valdes locekļi, gan direktori, gan citi augstākā līmeņa uzņēmumu darbinieki.

Lūdzām daļai no viņiem sniegt atbildes uz diviem jautājumiem:

1. Vai šis ir Jūsu pirmais starts politikā?

2. Kādēļ izlēmāt iet politikā? Kāda ir Jūsu motivācija un kādi ir plāni?

(Partijas sakārtotas secībā, kādā tās atrodamas cvk.lv)

Atbildes:

- Politisko partiju apvienība Saskaņas Centrs, Partija Gods kalpot Rīgai

Deņiss Jeļizarovs, dzimšanas gads: 1981, dzīves vieta: Rīga, tautība: nav norādīta

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums pērn pieauga par 7,4%

Rūta Lapiņa,30.01.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2017. gadā, salīdzinot ar 2016. gadu, mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 4,2 %, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie kalendāri izlīdzinātie dati salīdzināmajās cenās. Savukārt mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā kalendāra dienu ietekmi, pieauga par 7,4 %.

Pārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms palielinājās par 3,9 %, nepārtikas preču mazumtirdzniecība, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, pieauga par 5,1%, bet autodegvielas mazumtirdzniecības–par 2,9 %.

Dati atklāj, ka 2017. gada decembrī, salīdzinot ar 2016. gada decembri, mazumtirdzniecības apgrozījums pēc kalendāri izlīdzinātajiem datiem salīdzināmajās cenās pieauga par 6,4 %. Pārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms palielinājās par 8,8 %, nepārtikas preču mazumtirdzniecība, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, pieauga par 3,9%, bet autodegvielas mazumtirdzniecības–par 8,3 %.

Salīdzinot ar iepriekšēja gada decembri, lielākais apgrozījuma kāpums nepārtikas preču grupā bija informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu (par 21,1 %), metālizstrādājumu, krāsu un stikla (par 22,2 %), kā arī kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecībā (par 8,9 %). Savukārt apgrozījuma kritums bija mazumtirdzniecībā pa pastu vai interneta veikalos (par 16,9 %), apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu (par 2,6 %), mājsaimniecības elektroierīču (par 3,5 %), kā arī farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecībā (par 2,5 %).

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Mazumtirdzniecības apgrozījums palielinājies

Žanete Hāka,30.12.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2015. gada 11 mēnešos, salīdzinot ar 2014. gada attiecīgo periodu, mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 5,2%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie kalendāri izlīdzinātie dati salīdzināmajās cenās.

2015. gada novembrī, salīdzinot ar oktobri, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums pēc sezonāli izlīdzinātiem datiem salīdzināmajās cenās samazinājās par 3,2%. Pārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms saruka par 1%, bet nepārtikas preču apgrozījums – par 4,6%. Lielākais apgrozījuma kritums bija autodegvielas tirdzniecībā – par 13,3%. Mazumtirdzniecības apgrozījums, neieskaitot autodegvielas tirdzniecību, samazinājās par 1%.

Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā sezonalitāti, novembrī, salīdzinot ar oktobri, samazinājās par 10%. Gadu iepriekš – 2014. gada novembrī salīdzinājumā ar oktobri – apgrozījums saruka par 6,7 %.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2015. gadā, salīdzinot ar 2014. gadu, mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 4,9%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie kalendāri izlīdzinātie dati salīdzināmajās cenās.

Pārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms palielinājās par 2,8%, bet nepārtikas preču mazumtirdzniecība – par 6,3%.

2015. gada decembrī, salīdzinot ar novembri, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums pēc sezonāli izlīdzinātiem datiem salīdzināmajās cenās palielinājās par 0,8%. Pārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms pieauga par 0,5%, bet nepārtikas preču apgrozījums – par 1,1%.

Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā sezonalitāti, decembrī, salīdzinot ar novembri, palielinājās par 18,9%. Gadu iepriekš – 2014. gada decembrī salīdzinājumā ar novembri – apgrozījums pieauga par 14,4%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Mazumtirdzniecības apgrozījums palielinājies

Žanete Hāka,29.02.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada janvārī, salīdzinot ar 2015. gada decembri, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums palielinājās par 1,8%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie dati.

Salīdzinājumā ar 2015. gada janvāri apgrozījums audzis par 3%.

2016. gada janvārī, salīdzinot ar 2015. gada decembri, pēc sezonāli izlīdzinātiem datiem salīdzināmajās cenās mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums palielinājās par 1,8%. Pārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms samazinājās par 0,3%, bet nepārtikas preču apgrozījums pieauga par 2,7%.

Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā sezonalitāti, janvārī salīdzinājumā ar decembri samazinājās par 20,4%. Gadu iepriekš – 2015. gada janvārī salīdzinājumā ar decembri – apgrozījums saruka par 19,9%.

Salīdzinot ar mēnesi iepriekš, mazumtirdzniecības apgrozījuma kāpums novērots visās lielākajās apakšnozarēs. Vislielākais apgrozījuma pieaugums bija farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecībā (par 7,7%).

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Mazumtirdzniecības apgrozījums palielinājies

Žanete Hāka,30.04.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada martā, salīdzinot ar februāri, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums palielinājās par 0,7%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie sezonāli izlīdzinātie dati salīdzināmajās cenās.

Pārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms samazinājās par 0,6%, bet nepārtikas preču apgrozījums pieauga par 1,6%.

Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā sezonalitāti, martā, salīdzinot ar februāri, palielinājās par 13,6%. Gadu iepriekš – 2014. gada martā salīdzinājumā ar februāri – apgrozījums pieauga par 14,4%.

Šā gada martā, salīdzinot ar 2014. gada martu, pēc kalendāri izlīdzinātiem datiem salīdzināmajās cenās kopējais mazumtirdzniecības apgrozījums palielinājās par 6,5%. Pārtikas preču grupā tas pieauga par 1,4%. Nepārtikas preču tirdzniecības apjoms palielinājās par 10,1%, tai skaitā autodegvielas mazumtirdzniecības apgrozījums – par 20,4%.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagājušā gada novembrī, salīdzinot ar oktobri, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums ir pieaudzis par 1,2%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes apkopotie sezonāli izlīdzinātie dati salīdzināmās cenās.

Pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums ir pieaudzis par 2,4%, bet nepārtikas preču apgrozījums – par 0,4%.

Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā sezonalitāti, pērnā gada novembrī, salīdzinot ar oktobri, ir samazinājies par 6,5%. Gadu iepriekš – 2012. gada novembrī salīdzinājumā ar oktobri – apgrozījums samazinājās par 6,2%.

2013. gada novembrī salīdzinājumā ar 2012. gada novembri pēc kalendāri izlīdzinātiem datiem salīdzināmās cenās kopējais mazumtirdzniecības apgrozījums palielinājās par 5%.

Pārtikas preču grupā palielinājums bija par 7,2%, bet nepārtikas preču grupā – par 3,7%, tai skaitā autodegvielas mazumtirdzniecības apgrozījums saglabājies nemainīgs. Straujākais apgrozījuma pieaugums novembrī bija mazumtirdzniecībā pa pastu vai interneta veikalos – par 41,5%, lietotu preču mazumtirdzniecībā – par 22,5%, mēbeļu, apgaismes ierīču un cita veida mājsaimniecības piederumu mazumtirdzniecībā – par 17,9%, kā arī tekstilizstrādājumu mazumtirdzniecībā – par 11,3%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Mazumtirdzniecības apgrozījums palielinājies

Žanete Hāka,05.01.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pērnā gada novembrī, salīdzinot ar oktobri, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums pieauga par 1,3%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie sezonāli izlīdzinātie dati salīdzināmajās cenās.

Pārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms samazinājās par 0,3%, bet nepārtikas preču apgrozījums pieauga par 2,3%.

Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā sezonalitāti, novembrī salīdzinājumā ar oktobri samazinājās par 6,7%. Gadu iepriekš – 2013. gada novembrī salīdzinājumā ar oktobri – apgrozījums samazinājās par 5,5%.

2014. gada novembrī, salīdzinot ar 2013. gada novembri, pēc kalendāri izlīdzinātiem datiem salīdzināmajās cenās kopējais mazumtirdzniecības apgrozījums palielinājās par 4,7%. Pārtikas preču grupā tas pieauga par 0,3%. Nepārtikas preču tirdzniecības apjoms palielinājās par 7,5%, tai skaitā autodegvielas mazumtirdzniecības apgrozījums – par 16,1%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

Pērn mazumtirdzniecības apgrozījums pieaudzis par 3,6%

Lelde Petrāne,30.01.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2014. gadā, salīdzinot ar 2013. gadu, mazumtirdzniecības apgrozījums pēc kalendāri izlīdzinātiem datiem ir pieaudzis par 3,6%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie dati. Pārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms ir palielinājies par 3,6%, bet nepārtikas preču mazumtirdzniecība pieaugusi par 3,7%.

2014. gada decembrī, salīdzinot ar novembri, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums pēc sezonāli izlīdzinātiem datiem samazinājās par 1,3%. Pārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms pieauga par 0,6%, bet nepārtikas preču apgrozījums samazinājās par 2,5%.

Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā sezonalitāti, decembrī salīdzinājumā ar novembri palielinājās par 14,2%. Gadu iepriekš – 2013. gada decembrī salīdzinājumā ar novembri – apgrozījums pieauga par 16,9%.

2014. gada decembrī, salīdzinot ar 2013. gada decembri, pēc kalendāri izlīdzinātiem datiem salīdzināmajās cenās kopējais mazumtirdzniecības apgrozījums palielinājās par 2,7%. Pārtikas preču grupā tas pieauga par 0,4%. Nepārtikas preču tirdzniecības apjoms palielinājās par 4,2%, tai skaitā autodegvielas mazumtirdzniecības apgrozījums – par 10,9%.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Starptautiskās risku pārvaldības kompānijas "Coface" publiskotajā Baltijas valstu lielāko uzņēmumu "Top50" reitingā šogad iekļuvuši 27 Lietuvas uzņēmumi, 17 Igaunijas un seši Latvijas uzņēmumi, aģentūru LETA informēja "Coface" pārstāvji.

Kompānijā norāda, ka Latvijas pozīcijas šajā reitingā ir vispieticīgākās un turklāt tās šogad pasliktinājušas - ja iepriekšējos divus gadus Baltijas "Top50" klasificējās astoņi uzņēmumi no Latvijas, tad šajā gadā - par diviem mazāk.

Kopumā Baltijas valstu 50 lielāko uzņēmumu apgrozījums pērn veidoja 74 miljardus eiro, bet peļņa - 2,78 miljardus eiro. Latvijas uzņēmumu pienesums starp Baltijas "Top50" lielākajām kompānijām ir 9,4% apgrozījuma un 10,6% peļņas ziņā.

Igaunija savas pozīcijas šī gada Baltijas "Top50" uzņēmumu reitingā nostiprinājusi un tajā pārstāvēto uzņēmumu skaits ik gadu būtiski pieaug - šogad reitingā iekļuvuši 17 Igaunijas uzņēmumi, pērn - 14, bet 2021.gadā tādu bija tikai 10. Lietuvas uzņēmumu pozīcijas uzņēmumu reitingā ir samērā stabilas - šogad reitingā pārstāvēti 27 uzņēmumi no Lietuvas, pērn - 28, savukārt 2021.gadā - 32.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Jūnijā mazumtirdzniecībā gada pieaugums par 2,8%

Žanete Hāka,30.07.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jūnijā salīdzinājumā ar 2013. gada jūniju pēc kalendāri izlīdzinātiem datiem salīdzināmajās cenās kopējais mazumtirdzniecības apgrozījums palielinājās par 2,8%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes apkopotie dati.

Pārtikas preču grupā tas pieauga par 2,7%. Nepārtikas preču tirdzniecības apjoms palielinājās par 2,9%, tai skaitā autodegvielas mazumtirdzniecības apgrozījums – par 2%.

Jūnijā, salīdzinot ar maiju, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums samazinājās par 0,4%, sezonāli izlīdzinātie dati salīdzināmajās cenās. Pārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms saruka par 1,8%, bet nepārtikas preču apgrozījums palielinājās par 0,4%.

Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā sezonalitāti, jūnijā salīdzinājumā ar maiju ir pieaudzis par 0,4%.

Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā kalendāra dienu ietekmi, salīdzinot ar pagājušā gada jūniju, ir pieaudzis par 2,5%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

Februārī mazumtirdzniecību negatīvi ietekmēja degvielas pārdošanas apjomi

Lelde Petrāne,30.03.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2016. gada sākumā mazumtirdzniecības apgrozījums Latvijā turpina pieaugt un februārī pārdošanas apjomi bija par 2,3% lielāki nekā pirms gada, kas ir nedaudz straujāk nekā janvārī (pieaugums par 1,9%) (salīdzināmās cenās, sezonāli neizlīdzināti dati). Šogad mazumtirdzniecības apgrozījums aug mērenāk nekā pērn, ko lielā mērā ietekmē degvielas mazumtirdzniecības apgrozījuma kritums, norāda Ekonomikas ministrija.

2016. gada februārī auto degvielas mazumtirdzniecības apjomi bija par aptuveni 10% zemāki nekā iepriekšējā gada februārī.

Februārī visstraujāk pieauga nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjomi, kas veidoja gandrīz 60% no kopējā mazumtirdzniecības apjoma. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms bija par 7% augstāks nekā 2015. gada attiecīgajā periodā un nodrošināja lielāko devumu no kopējā mazumtirdzniecības apgrozījuma pieauguma. Līdzīgi kā iepriekšējos mēnešos, iedzīvotāji priekšroku deva pirkumiem Internetā vai pa pastu. Biežāk tika pirktas sporta preces un spēles, kā arī informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtas. Visstraujāk saruka mājsaimniecības elektropreču mazumtirdzniecība. Iedzīvotāji retāk iepirkās stendos un tirgos.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

Traģēdija Zolitūdē nav nobremzējusi tirdzniecības uzplaukumu Latvijā

Mārtiņš Apinis, Sandra Dieziņa,07.01.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pretēji sabiedrībā šad tad izskanējušajam viedoklim par to, ka Maximas traģēdija varētu ievērojami pasliktināt pagājušā gada novembra mazumtirdzniecības datus, statistiķu aprēķini liecina, ka gada priekšpēdējais mēnesis Latvijas mazumtirdzniecības sektoram ir vainagojies ar straujāko izaugsmi pēdējā pusgada laikā. Proti, novembra izaugsmes temps, rēķinot gada izteik- smē, bijis straujākais kopš šā gada maija.

Kā liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati, pagājušā gada vienpadsmitajā mēnesī salīdzinājumā ar atbilstošu laika periodu gadu iepriekš,mazumtirdzniecības nozare ir piedzīvojusi 5% izaugsmi. Samērā būtisks pieaugums ticis fiksēts arī viena mēneša laikā, proti, salīdzinājumā ar oktobri tirdzniecības apgrozījums salīdzināmajās cenās (t.i., atrēķinot inflācijas ietekmi) ir palielinājies par 1,2%.

Atgūšanās gads

«Pērnais ir bijis atgūšanās gads Latvijas cilvēkiem – smagais krīzes periods aizvien lielākai sabiedrības daļai pamazām paliek pagātnē, pārliecība par ekonomikas stabilitāti no valstsvīru runām ienāk cilvēku mājās, un tas ietekmē sabiedrības gatavību tērēt vairāk. Tiesa, joprojām akcijas preču īpatsvars ir samērā augsts, un pircēji ir pieraduši veikalu plauktos izvēlēties tieši atlaižu produktus,» norises tirdzniecībā komentē Rimi Latvia valdes priekšsēdētājs Valdis Turlais. Analizējot pirkumu grozu saturu, viņš secina, ka sava loma tirdzniecības pieaugumam ir arī eiro. Repektīvi, pircēji, tērējot uzkrātos latus, vairāk iegādājušies produktus ar ilgāku derīguma termiņu – eļļu, kafiju, makaronus un citus, kā arī atļāvušies veikt lielākus pirkumus, piemēram, sadzīves tehniku un elektropreces. Tas likumsakarīgi palielinājis nozares apgrozījumu un veicinājis mazumtirdzniecības kopējo izaugsmi, norāda tirgotāju pārstāvis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada martā, salīdzinot ar februāri, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums palielinājās par 2,8%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes apkopotie sezonāli izlīdzinātie dati salīdzināmajās cenās. Pārtikas preču mazumtirdzniecība pieauga par 3,1%, bet nepārtikas preču apgrozījums – par 2,6%.

Mazumtirdzniecības uzņēmumukopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā sezonalitāti, martā salīdzinājumā ar februāri, ir pieaudzis par 14,3%. Gadu iepriekš – 2013. gada martā salīdzinājumā ar 2013.gada februāri – apgrozījums palielinājās par 10,7%.

Martā salīdzinājumā ar 2013. gada martu pēc kalendāri izlīdzinātiem datiem salīdzināmajās cenās kopējais mazumtirdzniecības apgrozījums palielinājās par 3,8%.

Pārtikas preču grupā tas pieauga par 4,1%. Nepārtikas preču tirdzniecības apjoms palielinājās par 3,6%, tai skaitā autodegvielas mazumtirdzniecības apgrozījums – par 2,3%. Straujākais apgrozījuma pieaugums martā bija metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecībā – par 20,0%, kā arī apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā – par 15,5%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Mazumtirdzniecības apgrozījums palielinājies

Žanete Hāka,28.02.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2017. gada janvārī, salīdzinot ar 2016. gada janvāri, mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 3,7 %, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie kalendāri izlīdzinātie dati salīdzināmajās cenās.

Pārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms samazinājās par 0,1 %, bet nepārtikas preču mazumtirdzniecība pieauga par 5,9 %.

Lielākais apgrozījuma kāpums nepārtikas preču grupā bija apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā (par 12,5 %), kā arī informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecībā (par 10,6 %). Savukārt lielākais apgrozījuma kritums bija mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 14,2 %) un mazumtirdzniecībā nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā ir nepārtika (par 2,6 %). Autodegvielas mazumtirdzniecības apgrozījums pieaudzis par 8,8 %.

Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā kalendāra dienu ietekmi, pieauga par 8,4%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Mazumtirdzniecības apgrozījums palielinājies

Žanete Hāka,30.03.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada februārī, salīdzinot ar janvāri, mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums palielinājās par 0,1 %, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie dati. Salīdzinot ar 2015. gada februāri, apgrozījums audzis par 2,3 %.

2016. gada februārī, salīdzinot ar janvāri, pēc sezonāli izlīdzinātiem datiem salīdzināmajās cenās mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums palielinājās par 0,1%. Pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 2,5%, bet nepārtikas preču pārdošanas apjoms samazinājās par 1%.

Salīdzinot ar janvāri, vislielākais mazumtirdzniecības apgrozījuma kāpums bija kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecībā (par 8,5%) un informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecībā (par 4,1%).

Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā sezonalitāti, februārī salīdzinājumā ar janvāri samazinājās par 3,5%. Gadu iepriekš – 2015. gada februārī salīdzinājumā ar janvāri – apgrozījums saruka par 3,7%.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2017. gada februārī, salīdzinot ar 2016. gada februāri, mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 1,2 %, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie kalendāri izlīdzinātie dati salīdzināmajās cenās.

Pārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms samazinājās par 1,3 %, bet nepārtikas preču mazumtirdzniecība pieauga par 4,4 %.

Lielākais apgrozījuma kāpums nepārtikas preču grupā bija mazumtirdzniecībā pa pastu vai interneta veikalos (par 29,8 %), mazumtirdzniecībā nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā ir nepārtika (par 7,2 %), metālizstrādājumu, krāsu un stikla mazumtirdzniecībā (par 6,7 %), kā arī apģērbu un apavu mazumtirdzniecībā (par 5,4 %). Savukārt apgrozījuma kritums bija mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 14,0%), farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecībā (par 4,0 %), informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecībā (par 2,5 %). Autodegvielas mazumtirdzniecības apgrozījums pieaudzis par 13,0 %.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Mazumtirdzniecības apgrozījums audzis par 4,6%

Žanete Hāka,30.12.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2016. gada novembrī, salīdzinot ar 2015. gada novembri, mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums palielinājās par 4,6 %, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie kalendāri izlīdzinātie dati salīdzināmajās cenās.

Pārtikas preču grupā apgrozījums samazinājās par 1,5 %, bet nepārtikas preču grupā tas pieauga par 8,7 %.

Šajā novembrī salīdzinājumā ar pērno novembri lielākais apgrozījuma kāpums nepārtikas preču grupā bija mazumtirdzniecībā pa pastu vai interneta veikalos (par 42,6 %), apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā (par 22,7 %), mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā (par 15,4 %), kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecībā (par 8,9 %), farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecībā (par 7,3 %). Savukārt mazumtirdzniecības apgrozījuma kritums bija mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 4,2 %), nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā ir nepārtika (par 1,5 %), kā arī informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecībā (par 1,2 %). Autodegvielas mazumtirdzniecības apgrozījums pieaudzis par 11,4 %.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Mazumtirdzniecības apjomi palielinās

Žanete Hāka,30.06.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Maijā salīdzinājumā ar 2013. gada maiju pēc kalendāri izlīdzinātiem datiem salīdzināmajās cenās kopējais mazumtirdzniecības apgrozījums palielinājās par 2,1%.

Pārtikas preču grupā tas pieauga par 7,3%. Nepārtikas preču tirdzniecības apjoms saruka par 1,4%, tai skaitā autodegvielas mazumtirdzniecības apgrozījums – par 1,5%.

Maijā, salīdzinot ar aprīli, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums samazinājās par 3%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes apkopotie sezonāli izlīdzinātie dati salīdzināmajās cenās.

Pārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms saglabājās nemainīgs, bet nepārtikas preču apgrozījums saruka par 5%.

Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā sezonalitāti, maijā salīdzinājumā ar aprīli ir pieaudzis par 2,3%. Gadu iepriekš – 2013. gada maijā salīdzinājumā ar 2013.gada aprīli – apgrozījums palielinājās par 10,6%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Mazumtirdzniecības apgrozījums palielinājies

Žanete Hāka,30.07.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jūnijā, salīdzinot ar maiju, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums palielinājās par 0,8%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie sezonāli izlīdzinātie dati salīdzināmajās cenās.

Pārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms pieauga par 1,6%, bet nepārtikas preču apgrozījums – par 0,3%.

Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā sezonalitāti, jūnijā, salīdzinot ar maiju, palielinājās par 2,9%. Gadu iepriekš – 2014. gada jūnijā salīdzinājumā ar maiju – apgrozījums pieauga par 0,3%.

2015. gada jūnijā, salīdzinot ar 2014. gada jūniju, pēc kalendāri izlīdzinātiem datiem salīdzināmajās cenās kopējais mazumtirdzniecības apgrozījums palielinājās par 6,8%. Pārtikas preču grupā tas pieauga par 3,7%. Nepārtikas preču tirdzniecības apjoms palielinājās par 9%, tai skaitā autodegvielas mazumtirdzniecības apgrozījums – par 14,1%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Deviņos mēnešos mazumtirdzniecības apgrozījums pieaudzis par 5,6%

Dienas Bizness,30.10.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada deviņos mēnešossalīdzinājumā ar pagājušā gada attiecīgo periodu pēc kalendāri izlīdzinātiem datiem apgrozījums mazumtirdzniecībā kopumā ir pieaudzis par 5,6%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotā informācija . Pārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms palielinājies par 2,7%, nepārtikas preču mazumtirdzniecība – par 7,6%.

2015. gada septembrī, salīdzinot ar augustu, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums samazinājās par 0,7%, liecina CSP apkopotie sezonāli izlīdzinātie dati salīdzināmajās cenās.

Pārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms saruka par 0,6%, bet nepārtikas preču apgrozījums – par 0,8%.

Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā sezonalitāti, septembrī, salīdzinot ar augustu, samazinājāspar 6,5%. Gadu iepriekš – 2014. gada septembrī salīdzinājumā ar augustu – apgrozījums saruka par 4,3%.

2015. gada septembrī, salīdzinot ar 2014. gada septembri, pēc kalendāri izlīdzinātiem datiem salīdzināmajās cenās kopējais mazumtirdzniecības apgrozījums palielinājās par 4,3%. Pārtikas preču grupā tas pieauga par 2,7%. Nepārtikas preču tirdzniecības apjoms palielinājās par 5,3%, tai skaitā autodegvielas mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājās par 0,6%.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Oktobrī, salīdzinot ar septembri, eirozonā mazumtirdzniecības apgrozījums sarucis par 0,2%, savukārt Eiropas Savienībā – par 0,4%, liecina Eurostat dati.

Gada laikā mazumtirdzniecības apgrozījums eirozonā sarucis par 0,1%, bet ES – palielinājies par 0,5%.

Mēneša laikā eirozonā pārtikas, dzērienu un tabakas izstrādājumu mazumtirdzniecības apgrozījums audzis par 0,7%, bet Eiropas Savienībā – par 0,5%.

Starp dalībvalstīm, par kurām dati ir pieejami, mazumtirdzniecības apgrozījums sarucis deviņās valstīs, bet audzis – 11. Lielākais kritums bijis Spānijā – par 1,8%, Dānijā un Polijā – par 1,3%, savukārt straujākais pieaugums vērojams Igaunijā – par 3,1%, Francijā un Slovēnijā – par 1,2%. Latvijā mēneša laikā mazumtirdzniecības apgrozījums palielinājies par 0,4%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Aprīlī mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 0,1%

Dienas Bizness,29.05.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2015. gada aprīlī, salīdzinot ar martu, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums palielinājās par 0,1%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie sezonāli izlīdzinātie dati salīdzināmajās cenās. Pārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms pieauga par 0,6%, bet nepārtikas preču apgrozījums samazinājās par 0,2%.

Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā sezonalitāti, aprīlī, salīdzinot ar martu, palielinājās par 1,0%. Gadu iepriekš – 2014. gada aprīlī salīdzinājumā ar martu – apgrozījums pieauga par 4,0%.

2015. gada aprīlī, salīdzinot ar 2014. gada aprīli, pēc kalendāri izlīdzinātiem datiem salīdzināmajās cenās kopējais mazumtirdzniecības apgrozījums palielinājās par 4,0%. Pārtikas preču grupā tas pieauga par 1,2%. Nepārtikas preču tirdzniecības apjoms palielinājās par 5,9%, tai skaitā autodegvielas mazumtirdzniecības apgrozījums – par 4,2%.

Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā kalendāra dienu ietekmi, ir pieaudzis par 1,1%.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2017. gada septembrī, salīdzinot ar 2016. gada septembri, mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 4,9 %, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie kalendāri izlīdzinātie dati salīdzināmajās cenās.

Pārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms palielinājās par 5,7 %, nepārtikas preču mazumtirdzniecība, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, pieauga par 7,4 %, bet autodegvielas mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājās par 1,7 %.

Lielākais apgrozījuma kāpums nepārtikas preču grupā bija informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecībā (par 24,5 %), metālizstrādājumu, krāsu un stikla mazumtirdzniecībā (par 12,0 %), kā arī kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecībā (par 7,0 %).Savukārt apgrozījuma kritums bija farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecībā (par 2,7 %), kā arī kosmētikas un tualetes priekšmetu mazumtirdzniecībā (par 2,1 %).

Komentāri

Pievienot komentāru