Atlicis tikai viens mēnesis līdz Latvijas pievienošanās eirozonai, un Latvija līdz šim tai gatavojusies labi, jaunākajā ziņojumā par Latvijas gatavošanos eirozonai norāda Eiropas Komisija (EK).
Latvija ir pasūtījusi 400 miljonus eiro monētu un 110 miljonus eiro banknošu. Latvijas Banka sāka piegādāt komercbankām eiro monētas 1. novembrī. Komercbanku lielie klienti saņem eiro uz 10. decembri, bet mazākie korporatīvie klienti – uz 27. decembri. Kopumā 800 tūkstoši eiro sākumkomplekti būs pieejami plašākai sabiedrībai, sākot no 10.decembra 339 komercbanku filiālēs.
Sākot no 1. janvāra, LB mainīs latus uz eiro neierobežotu laika periodu, savukārt bankās valūtu varēs samainīt pusgadu.
EK norāda, ka Latvija ieviesusi svarīgu iniciatīvu – Godīgs eiro ieviesējs, lai novērstu situāciju, kad uzņēmēji eiro ieviešanu izmanto cenu celšanai.
Latvijas amatpersonas pareizi strādā pie praktiskās eiro ieviešanas puses, un veiksmīga pāreja palīdzēs turpmāk palielināt atbalstu eiro – tas novērots arī citās valstīs, norāda EK.
Kopš janvāra tiek uzraudzītas 120 pirktāko preču un pakalpojumu cenas septiņās lielākajās Latvijas pilsētās, un kopš marta vidējās cena nav mainījušās 86,53% produktu.
Tāpat, sākot no oktobra, cenas tiek norādītas paralēli latos un eiro. EK iesaka, ka būtu nepieciešams paralēlo cenu atspoguļošanu veikt līdz pat 2015. gada janvārim, lai iedzīvotājiem būtu pietiekams laiks iemācīties cenu aprēķināšanu.
Ir būtiski veikt pasākumus, lai mazinātu latu skaidras naudas apgrozību, tuvojoties eiro ieviešanas dienai. Bankām vajadzētu apsvērt klientiem piedāvāt iespēju bez maksas samainīt latu monētas pret banknotēm.
Tāpat EK norāda, ka regulāri jāapseko uzņēmumu gatavība eiro ieviešanai, īpaši lauku reģionos. Īpaša uzmanība jāvērš uz informācijas sniegšanu vecākiem cilvēkiem, kuriem ir grūtības iziet no mājas, viņiem, iespējams, arī nepieciešama palīdzība naudas mainīšanā. Tam vajadzētu apmācīt sociālos darbiniekus, kas spēj atbildēt uz jautājumiem, kas var atbildēt uz pamatjautājumiem, kas saistīti ar eiro ieviešanu, norāda EK.
Pēdējais Latvijas informācijas kampaņas posms saistībā ar eiro ieviešanu jāīsteno, koncentrējoties uz atlikušajām bažām saistībā ar eiro ieviešanu, kā arī patērētāju noskaņojuma palielināšanu.