Eiropas ostas nākamajos 10 gados grib 48 miljardu eiro lielus ieguldījumus, piektdien raksta laikraksts Dienas Bizness.
Tāds ir Eiropas Jūras ostu organizācijas (ESPO) secinājums, izpētot Eiropas ostu investīciju nepieciešamību laika periodā no 2018. g. līdz 2027. g. ESPO aptaujā tika saņemtas atbildes no 18 dalībvalstu 73 ostām, kuru kravu apgrozījums veido vairāk nekā 60% no Eiropas Savienības kopējā ostu apgrozījuma un kuras sniedza informāciju pa 396 pieteiktajiem investīciju projektiem 32 miljardu eiro apmērā.
Izmantojot ekstrapolācijas metodi saistībā ar kravu apgrozījumu, aptuvenā 27 ES dalībvalstu, ieskaitot Lielbritāniju, investīciju nepieciešamība tika aplēsta 48 miljardu eiro apjomā tuvākajiem 10 gadiem. Nozari pārstāvošā organizācija veica šo pētījumu, lai dotu savu pienesumu publiskajām konsultācijām saistībā ar Eiropas Infrastruktūras savienojuma instrumentu (CEF) nākamajam plānošanas periodam (2021.‒2028.)
Lai spētu arī nākotnē pildīt savu nozīmīgo lomu ne tikai kā primārie transporta mezgli, bet arī attiecībā uz enerģijas pārejas jautājumiem, ražošanas un loģistikas piesaisti un saistībā ar pasažieru transporta savienojumiem, ostām jāturpina investēt modernā, ilgtspējīgā infrastruktūrā, uzsver pētnieki. Uz ostu nozīmīgumu ES norāda kaut vai tāds fakts, ka 74% importēto un eksportēto preču un 37% transporta plūsmu ES iekšienē izmanto jūras ostas. Apmēram 400 milj. pasažieru gadā izmanto ES ostu pakalpojumus. Tāpat ostas nodrošina ap 470 tūkst. tiešo darbavietu.
Iemesls ievērojamajām, desmitos miljardu eiro mērāmajām investīcijām galvenokārt ir ārējie faktori, proti, tirdzniecības apjomu pieaugums, jaunas tendences jūrniecības jomā, dekarbonizācija un citas vides prasības, digitalizācija, automatizācija, pilsētu attīstība un izaicinājumi drošības jomā.
Visu rakstu Piesaka Eiropas ostu investīciju vajadzības lasiet piektdienas, 23.marta laikrakstā Dienas Bizness!