Jomas regulējuma tempi netiek līdzi bezpilota lidaparātu lietotāju vajadzībām
Ir lietas, kas konkrēti buksē, par bezpilota lidaparātus regulējošajiem Ministru kabineta (MK) noteikumiem saka Latvijas Tālvadības gaisa kuģu asociācijas (LARPAS) pārstāvis Ilmārs Ozols. Arī lidojuma atļaujas izsniedzošās Civilās Aviācijas aģentūras (CAA) Eiropas Savienības lietu un starptautisko attiecību daļas vadītāja Aivita Ļubļina-Goldmane atzīst, ka regulējums pilnveidojams, taču atsevišķos jautājumos vispirms vēlas sagaidīt Eiropas Savienības lēmumus. Kaut arī MK noteikumi ir spēkā jau piekto mēnesi, līdz 12. maijam Valsts policija (VP) bija fiksējusi tikai vienu pārkāpumu saistībā ar dronu lietošanu. Proti, 5. maijā Rēzeknē kādai personai sastādīts aministratīvā pārkāpuma protokols par gaisa telpas izmantošanas prasību pārkāpšanu.
Viens no jautājumiem, kas rada problēmas dronu lietotājiem, ir atsauce MK noteikumos uz Aizsargjoslu likuma pantiem, norāda I. Ozols. Regulējums ietver dažas prasības, kas, viņaprāt, nav pieņemamas. Piemēram, aizliegts lidot ne tikai virs elektrības līnijām, bet arī pazemes elektronisko sakaru tīklu līnijām un kabeļu kanalizācijas. «Pirmkārt, es nezinu, kur tādas ir. Otrkārt, šādas līnijas ir daudzviet. Taču likums saka, ka tā ir mana problēma,» proti, uzzināt, virs kuriem pazemes kabeļiem nedrīkst lidot, neizpratnē ir LARPAS pārstāvis.
MK noteikumos ir minēti daudzi objekti, virs kuriem nedrīkst lidot vai kur lidošanai nepieciešams saskaņojums, saka I. Ozols. Taču dronu lietotājam pēc adreses vai kadastra numura var būt grūti saprast, uz ko liegums attiecas. Tādēļ LARPAS veido aplikāciju, kur kartē būtu redzamas attiecīgās lieguma zonas, kā arī iespēja nākotnē ar viedtālruni identificēties atļaujas saņemšanai. CAA šādu lietotājam draudzīgu pieeju atbalsta.
Visu rakstu Dronu lietošanas pelēkā zona lasiet 16. maija laikrakstā Dienas Bizness.