Mūzika, kas pastāvējusi visos laikos, allaž ir dalījusies divās daļās – tā, kas ir bez maksas, un tā, par kuras klausīšanos vai atskaņošanu jāmaksā. Modernlifeblogs.com publicēti daži fakti, kas varētu raisīt diskusijas par to, cik daudz par mūziku varētu nākties maksāt nākamgad.
Deviņdesmito gadu laikā pasaulē failu dalīšanās programmatūra Napster vērā vaļā durvis mūzikas satura bezmaksas ielādei. Lai arī Napster darbības juridiskais pamats tika apšaubīts, tas dažādās formās veiksmīgi darbojās vairākus gadus. Patlaban pasaulē plašu rezonansi izraisījis gan pirātisma apkarošanas akts (SOPA), gan pretviltošanas tirdzniecības līgums (ACTA), arī lokālā - Latvijas mērogā - tiek spriests par autoratlīdzību piemērojamību un «bezmaksas mūzikas» klausīšanos.
Moderlifeblogs.com izveidojis laika skalu, kurā redzama viena muzikāla skaņdarba vidējās cenas maiņa ASV, laikam ritot. Tā, piemēram, aprēķināts, ka septiņdesmitajos gados, viens muzikāls skaņdarbs vinila platē maksāja aptuveni 1,45 ASV dolārus, deviņdesmitajos gados kompaktdiskā viens mūzikas «gabals» maksāja 1,30 ASV dolārus, 2000. gadā iTunes un Amazon vienu muzikālu darbu bija iespējams nopirkt par 0,99 ASV dolāriem, bet 2010. gadā, pateicoties mūzikas pieejamībai internetā un tā saucamajai «mūzikas straumēšanai», viena audioceliņa cena samazinājās līdz aptuveni 0,40 ASV dolāriem. Saskaņā ar Moderlifeblogs.com tiek prognozēts, ka maksa par mūziku turpinās sarukt.
Pēdējo astoņu gadu laikā par 700% pieaudzis to pakalpojumu sniedzēju skaits, kas piedāvā ielādēt bezmaksas mūziku. Savukārt, sākot no 2007. gada Radiohead aizsāka jaunu tradīciju – bezmaksas mūzikas «izdošanu» saviem klausītājiem. Radiohead 2007. gada albums In Rainbows vispirms tika piedāvāts ielādei par tādu cenu, kādu klausītājs uzskatīja par attiecīgu. Aizsāktajai tradīcijai tā vai citādāk sekojuši vairāki mūziķi, piemēram, Kanye West, Coldplay, Oasis un Madonna.
Uzskatāms salīdzinājums mūzikas «maksas» un «bezmaksas» pieejamībai ir britu dziedātājas Adeles 2010. gadā klajā laistā un vēlāk plašu popularotāti guvusī dziesma Rolling in the Deep. Tiešsaites veikalā iTunes šai dziesmai ir divi milj. lejupielāžu, kopumā pasaulē ir pārdoti 18 milj. «fizisku» kompaktdisku, un internetā veikti vēl seši milj. cita veida maksas ielāžu. Turpretī bezmaksas vietnē YouTube šai dziesmai ir 299 milj. skatījumu, bet Last.fm tā atskaņota vienu miljonu reižu. Tādējādi Rolling in the Deep bezmaksas noklausīšanās vairāk nekā desmit reizes pārsniedz maksas iegāžu skaitu.
«Digitālie mediji jau teju ir izspieduši faktiskos medijus. YouTube, Vevo, Pandora, Spotify un citi mūzikas resursi ir kļuvuši par galveno avotu, kur klausītājiem noklausīties dažādus audioierakstus. Protams, vienmēr pastāvēs kolekcionāri, kas būs gatavi maksāt par «limited edition» izlaidumiem, tomēr «vienkāršie klausītāji» jau ir izdarījuši savu izvēli,» pausts interneta blogā.