Pasaulē diezgan daudz uzņēmumu izmanto biznesa analītikas risinājumus klientu iepazīšanai; Latvija sākuma pozīcijā un iespēju šajā jomā ir daudz , piektdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Jo precīzāki būs dati, jo kvalitatīvāki lēmumi tiek pieņemti, lai arī atskaites reizēm ir kaitinošas, tomēr tās ir nepieciešamas, tā Dienas Bizness sadarbībā ar IBM Latvija un Digital Mind rīkotajā konferencē «Biznesa analītika – nākamais solis biznesa attīstībā» paskaidroja Latvijas Bankas Monetārās politikas pārvaldes Makroekonomikas analīzes daļas galvenā ekonomiste Agnese Rutkovska. Mūsdienās dati ir visapkārt, ko ikdienā iedzīvotāji izmanto lēmumu pieņemšanā un notikumu prognozēšanā. Arī uzņēmumi analizē procesus.
Tiem jautājumu spektrs ir dažāds – sākot no izejvielu iegādes līdz rūpnīcu pārdošanai un jaunu tirgu apguvei. Arī valdība kā aktīvs ekonomikas dalībnieks pieņem lēmumus par budžetu, veido dažādas prognozes nodokļu jomā un izskata citus jautājumus. Ekonomikā pēdējos 20 gados bija vērojami pārkaršanas draudi, ko spilgti apliecināja dažādi makroekonomiskie rādītāji, kas, diemžēl, tika ignorēti un virziens «gāzi grīdā» sevi neattaisnoja. Treknajos gados tērējām krienti vairāk nekā nopelnījām, atgādina A. Rutkovska.
Biznesa sadaļa
Analītika palīdz izprast klientus, un pasaulē šajā jomā ir vairāki uzskatāmi piemēri, konferences dalībniekus uzrunāja IBM Latvija Pārdošanas vadītājs Edijs Tanons. Pakistānā mobilo sakaru operators izmantoja šādus risinājumus, lai precizētu katram klientam konkrēti viņam adresētu mārketinga ziņojumu, lai netiktu veikti zvani uz labu laimi. Tas par 25% palīdzēja palielināt mārketinga kampaņu efektivitāti. ASV telekomunikāciju uzņēmums biznesa analītikas risinājumus izmantoja, lai samazinātu priekšapmaksas sarunu karšu klientu atbirumu un palielinātu klientu lojalitāti, kas vienlaicīgi sekmēja klientiem sniegt papildu servisu. Dažādos reģionos modes nams Elie Tahari analizēja, kāds apģērbs un krāsu gammas tajos ir populārs, kādus aksesuārus varētu pārdod kopā ar apģērbiem. Tas kompānijai palīdzēja prognozēt nepieciešamo preču apjomu nākamajām četrām nedēļām. Elie Tahari optimizēja ražošanu, piegādi, kā arī efektivizēja biznesu kopumā, arī procents ar neatbilstībām bija ļoti zems. Pasaulē izglītības jomā ir piemēri, kad tika analizēti dati par skolēniem, kuri nepabeigs mācības. Skolotāji varēja saņemt precīzu informāciju, kam viņiem būtu jāpievērš uzmanība, lai palielinātu absolventu skaitu. Kompānija Petrol vēlējās uzlabot pārdošanu pie kases lodziņiem, to palīdzēja sasniegt klientu paradumu analizēšana, kas rezultējās papildu produktu pārdošanā. Šādu pieredzi Latvijā, varētu pārņemt Drogas, kad pie kases tiktu pārdoti nevis konkrēti produkti visiem, bet piedāvāts klientam tieši tas, kas viņu varētu interesēt, ņemot vērā iepriekšējos pirkšanas paradumus, norādīja E. Tanons.
Visu rakstu Cer noķert biznesa analītikas vilni Latvijā lasiet 20. marta laikrakstā Dienas Bizness.