Elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu tarifu struktūras izmaiņas motivēja klientus pārskatīt savus elektroenerģijas lietošanas paradumus un patēriņu un atteikties no liekajām elektrotīkla pieslēgumu jaudām 42 000 objektos. Biznesa klienti ir paaugstinājuši savu elektrotīkla pieslēgumu jaudas izmantošanas efektivitāti par 2 procentiem
To intervijā Dienas Biznesam stāsta AS Sadales tīkls valdes priekšsēdētājs, izpilddirektors Andis Pinkulis. Viņš norāda, ka elektroenerģijas patēriņš Latvijā nav pieaudzis, taču vienlaikus nav arī sarucis, kaut arī iedzīvotāju skaits samazinās. Jārēķinās, ka kopumā Latvijā energoapgādes sistēmas kapacitāte ir teju divas reizes lielāka nekā elektroenerģijas patēriņš, kas pēdējo 25 gadu laikā ir būtiski samazinājies, un pastāvēt beiguši daudzi tā laika lielie elektrības lietotāji, arī jaunās iekārtas ir energoefektīvākas, kā arī uzņēmumi pārskata savus darbības procesus, samazinot energoresursu izlietojumu.
Kas ir mainījies nepilna gada laikā, kopš patērētājiem mainījās fiksētā maksa par elektrotīkla pieslēgumu?
Klientu reakcija uz pārmaiņām un aicinājumu izvērtēt savos objektos esošo elektrotīkla pieslēguma jaudu bija ievērojama, jo lūgumus pārskatīt pieslēgto jaudu sākām saņemt jau vairāk nekā pirms gada. Kopumā pieslēgumu jaudu klienti ir pārskatījuši 42 000 objektos, no kuriem 10 000 ir biznesa klientu objekti un pārējie – mājsaimniecību. Savukārt, raugoties no pārskatītās jaudas apjoma, ir otrādi, jo lauvas tiesas samazinājums ir biznesa klientu objektos, jo mājsaimniecību objekti ir ar relatīvi zemāku pieslēguma jaudu.
Starp mājsaimniecību objektiem bija daudz pieslēgumu, kuros elektroenerģijas patēriņa nebija vispār, līdztekus tam vēl bija daudz zema patēriņa objektu – vasarnīcas, lauku mājas, garāžas, saimniecības ēkas u.c. – ,kopumā bija aptuveni 120 tūkst. šādu objektu. Aptuveni 20 000 mājsaimniecību ir izdarījušas izvēli, samazinot elektrotīkla pieslēguma jaudu vai pilnībā atsakoties no pieslēguma. Vairāk nekā 50% no šīm mājsaimniecībām ir pilnībā atteikušās no elektroenerģijas pieslēguma. Pārējās ir piekritušas maksāt fiksēto maksu par elektrotīkla pieslēguma nodrošināšanu. Vēl viena daļa mainīja elektrotīkla pieslēgumu no trīs fāzēm uz vienas fāzes pieslēgumu. Tas bija novērojams pārsvarā laukos, kur ekonomiskā aktivitāte vairs nav tāda, kāda tā bijusi savulaik, un klienti vairs neizmanto iekārtas, kurām senāk bija nepieciešams trīs fāžu elektrotīkla pieslēgums.
Cita situācija ir ar biznesa klientiem. Proti, uzņēmumiem, kuri nolēma optimizēt elektrotīkla pieslēguma jaudu, bet, iespējams, kļūdījās ar tās samazinājuma lielumu vai arī pamainījusies situācija, piemēram, ja ražošana attīstās un tomēr ir nepieciešama lielāka jauda, līdz šā gada 31. jūlijam ir iespēja bez maksas atjaunot pieslēgumu jaudu sākotnējā apmērā, no kura atteicās.
Šādu drošības spilvenu AS Sadales tīkls uzņēmumiem nodrošināja uz gadu no brīža, kad stājās spēkā līdzsvarotie sadales sistēmas pakalpojumu tarifi – pagājušā gada 1.augustā. 31. jūlijs ir tas termiņš, kad biznesa klienti, kas optimizēja pieslēguma jaudu, var to atgūt, ja ir kļūdījušies aprēķinos. Vēlos uzsvērt, ka uzņēmumiem, kuri tikai tagad nolems atteikties no nevajadzīgās elektrotīkla pieslēguma jaudas, tā būs rezervēta tikai uz pusgadu.
Visu interviju Biznesa klienti var atgūt jaudas, no kurām pērn atteicās lasiet pirmdienas, 26. jūnija, laikrakstā Dienas Bizness (6. lpp.)!