Rīgas Galvenās policijas pārvaldes Automašīnu zādzību apkarošanas nodaļas priekšnieks Andris Stūrainis Db.lv atklāj, kādas metodes autozagļi Rīgā un tās apkārtnē patlaban izmanto visbiežāk. Vai zināji, ka autozagļu aprīkojums nopērkams pat internetā?
Līdz ar tehnoloģiju attīstību arī autozagļu grupējumi, īpaši organizēti grupējumi, attīsta gan savas prasmes, kā nozagt automašīnu, gan arī tiek izgatavotas dažādas elektroniskas ierīces, ar kuru palīdzību iespējams neitralizēt automašīnas izgatavotāja rūpnīcā uzstādītās drošības sistēmas. Dažādu elektronisku ierīču izmantošana auto zādzībās ir viena no populārākajām metodēm autozagļu vidū, stāstīja A. Stūrainis.
"Šajā sakarā vēlos atzīmēt - neskatoties uz to, ka jau vairākus gadus automašīnu zādzību kopējais skaits Rīgā turpina samazināties, zagto automašīnu izlaiduma gadi ar katru gadu paaugstinās. Ja vēl pirms trim gadiem Rīgā visvairāk zaga automašīnas, kas ražotas līdz 1996.gadam - tas ir līdz brīdim, kad lielākie autoražošanas koncerni sāka uzstādīt elektroniskās drošības ierīces, tad tagad lielākā daļa nozagto automašīnu ir ražotas laika posmā no 1996. līdz 2002.gadam, turklāt lielākā daļa ir VW un Audi marku automašīnas. Veicot pie autozagļu grupējumiem atrasto ierīču pētījumus sadarbībā, piemēram, ar Autonamu, esam secinājuši, ka Audi un VW automašīnām ir diezgan pavāja uzstādītā drošības sistēma, runājot par automašīnām, kas ražotas no 1996. līdz 2002.gadam," skaidroja A. Stūrainis.
Viņš secinājis, ka elektronisko ierīču, kas palīdz nozagt automašīnas kļūst arvien vairāk, un šādu aparatūru iespējams iegādāties arī ar interneta palīdzību - pārsvarā Krievijā. Kā viens no pierādījumiem ir organizēta grupējuma, kurš nodarbojās ar Lexus RX 300 zādzībām, aizturēšana. Šis grupējums bijis starptautisks - tika aizturēti gan Latvijas, gan citu valstu pilsoņi. Pie viņiem atrasts liels daudzums autozādzībās izmantojamas aparatūras, pie kuras bijušas pamācības krievu valodā, kas izdrukātas no interneta. "Ar laiku šādu ierīču kļūst arvien vairāk, to cena krītas un tās ir pieejamas ne tikai organizētiem noziedzīgiem grupējumiem ar augstu pakāpi un labiem sakariem ārzemēs, bet tās var iegādāties arī vidēja līmeņa autozagļu grupējumi," skaidroja A. Stūrainis.
Atbildot uz jautājumu, vai policija kaut kādā veidā cīnās ar šo ierīču izplatītājiem internetā, A. Stūrainis, stāstīja: "Mēs kontaktējamies ar tiesībsargājošām iestādēm gan Krievijā, gan citās kaimiņvalstīs, apmainamies ar informāciju par vietām, kur izgatavo šo aparatūru, bet pagaidām mums nav nācies saskarties ar to, ka šī aparatūra tiktu izgatavota šeit Latvijā. Ir bijuši gadījumi, kad mēs esam uzzinājuši, ka šeit Latvijā tiek veikti remontdarbi šai aparatūrai. Bijis jāsaskaras arī ar gadījumiem, ka autozādzībām tiek izmantota aparatūra, kura tiek ražota automašīnu remontiem. Šī aparatūra kaut kādā veidā bija nonākusi pie autozagļiem. Tomēr šādu gadījumu nav daudz. Turklāt jāatzīmē, ka tām iestādēm, kas ražo šādas ierīces nebija nodoma tās nodot autozagļiem un tās bija pārsteigtas, ka tā ir noticis."
Vēl, runājot par populārākajiem paņēmieniem, kādus izmanto autozagļi, A. Stūrainis min atslēgu zādzības. Šo metodi bija iecienījis arī tā sauktā Adu grupējums, kas pirms pāris gadiem nodarbojās ar automašīnu zādzībām. Arī šogad aizturēta persona, kas nodarbojās ar automašīnu zādzībām, nozogot automašīnas atslēgas saimniekam no virsdrēbju kabatas. "Līdz ar šīs personas aizturēšanu, šīs zādzības ir izzudušas. Jau vairākus gadus ar tādām nebijām saskārušies, tās šogad atkal pārādījās, bet mums izdevās savlaicīgi šo personu aizturēt un automašīnas izņemt. It kā tuvojas šī nozieguma veida sezona - tas ir sezonas noziegums, jo vasarā ir diezgan problemātiski izvilkt cilvēkam no kabatas atslēgas, no virsdrēbēm to izdarīt ir vienkāršāk, bet pagaidām šādas zādzības Rīgā nav konstatētas," stāstīja A. Stūrainis. Atslēgas no kabatām tika zagtas ne tikai Vecrīgā - "tiek izvēlētas sabiedriskās ēdināšanas vietas, kuras apmeklē personas, kuras tādas var atļauties. Protams, tur ir glaunas automašīnas, dažreiz pat ekskluzīvas," skaidroja A. Stūrainis.
Kā trešo iecienītāko autozagļu paņēmienu viņš minēja automašīnas zādzību, iekļūstot privātmājā vai dzīvoklī. Taču šim nozieguma veidam varot būt gan sadzīvisks raksturs, piemēram, atslēgas un mašīna tiek nozagtas kopīgas alkohola lietošanas laikā, gan arī tas var būt mērķtiecīgs - zaglis iecerējis nozagt konkrētu mašīnu konkrētā vietā. Dažkārt tiekot apzagtas privātmājas vai dzīvokļi nakts vai īpašnieka prombūtnes laikā un zagļi paņem automašīnu, lai aizvestu nozagtās mantas. Visvairāk no šī paņēmiena - auto zādzība, iekļūstot privātmājā vai dzīvoklī - ciešot Jūrmala un Rīgas rajons, kur ir visvairāk privātmāju un bagāts autoparks.
Atbildot uz jautājumu, cik ilgu laiku autozagļiem aizņem automašīnas nozagšana, A. Stūrainis sacīja - ar atslēgām tas ir tāpat, kā kad jūs aizbraucat ar savu automašīnu, ar elektroniskām ierīcēm - ne ilgāk par piecām minūtēm. "Ļoti bieži zagļi nedarbojas pašā pagalmā, lai nepiesaistītu uzmanību, automašīna ar roku vai troses palīdzību tiek aizstumta kaut kur tālāk un tiek iedarbināta. Autozaglis, vērojot vizuāli šo autotransportu, nezin, kas tajā automašīnā papildus uzstādīts. Lai iegūtu vairāk laika iedarbināšanai, viņi labāk to izstumj no pagalma un darbojas tumšākā stūrī, kur viņus nevar pamanīt," viņš skaidroja.
A. Stūrainis atzina, ka viņam pēc astoņiem nostrādātiem gadiem šajā jomā neviena autozagšanas metode vairs nešķiet netradicionāla, jo, "kā var nozagt automašīnu - vai nu iedarbinot, vai aizvelkot ar trosi, aizstumjot, vai uzvelkot uz evakuātora, kas ir ļoti reta parādība".
"Zaglis ir tāds pats cilvēks, kā mēs, viņam arī izdalās adrenalīns, viņam arī ir bailes, varbūt tam, kurš jau vairākas automašīnas ir nozadzis, baiļu sajūta nav tik izteikta, bet viņš tāpat ir cilvēks ar divām rokām, divām kājām un vienu galvu, viņam nav četras rokas un četras kājas, tāpēc viņš izvēlas to darīt pēc iespējas vienkāršāk un pēc iespējas ātrāk," skaidroja A. Stūrainis. Policijas darbinieki, kas šajā jomā nostrādājuši jau vairākus gadus, bieži vien atpazīstot autozagļus no parastajiem cilvēkiem. Vaicāts, kādā veidā, A. Stūrainis sacīja: "Piemēram, pēc skatiena. Kas interesē parastu cilvēku, kurš brauc uz tirdzniecības centru? Viņš brauc uz turieni, meklē sev vietu, kur noparkot automašīnu, viņš jau domā, ko viņš pirks, bet autozagli, kas iebrauc šajā vietā, neinteresē ne veikals, ne parkošanās. Viņi vai nu apstājas un sagaida vajadzīgo automašīnu, kad tā iebrauks stāvvietā, vai arī brauc gar automašīnu rindām un pieskata automašīnu, kuru viņi varētu nozagt."
"Mūsu nodaļa strādā jau astoņus gadus un mēs nemitīgi ķeram autozagļus, kuri zin visus mūsu paņēmienus, metodes, tāpēc arī mums ir jāpilnveidojas, jāizdomā jaunas metodes, kā mēs viņus aizturam. Jo netradicionālāka metode tā būs, jo lielāka iespēja, ka tās būs sekmīga," akcentēja A. Stūrainis.