62% no nozagtajām automašīnām pēdējo divu gadu laikā ir tādas, kuras ir ievestas Latvijā no Eiropas, bet 38% - tādas, kuras ir jaunas iegādātas Latvijā, liecina apdrošināšanas kompānijas Swedbank P&C Insurance statistikas dati.
Swedbank P&C Insurance gan atzīst, ka Latvijā ir izteikta tendenca, ka lielākā daļa transportīdzekļu ir importēti no ārvalstīm, tomēr uzņēmums vērš uzmanību uz vēl dažiem faktoriem, kas lietoto automašīnu pircējiem un īpašniekiem ir jāņem vērā.
«Liela daļa no ārzemēm ievesto automašīnu nav aprīkotas ar pretaizdzīšanas ierīcēm vai ir aprīkotas nepilnīgi. Tas saistīts ar to, ka daudzās Eiropas valstīs auto zādzības problēma ir ievērojami mazāka, līdz ar to īpašnieki izvēlas ieekonomēt un neaprīkot transportlīdzekli ar papildu drošības sistēmām. Turklāt Eiropas Savienībā ir noteikts, ka jaunu vieglo pasažieru transportlīdzekli nevar pārdot bez rūpnīcas imobilaizera. Uz to arī paļaujas vidējais eiropietis, tāpēc signalizāciju neuzstāda. Taču pieredze rāda, ka signalizācijai ir būtiska nozīmē, jo tā skaļi norāda, ka auto ir uzlauzts, savukārt bez tās zaglis var bez raizēm atrasties automašīnā un mēģināt «apiet» imobilaizeru,» stāsta Swedbank P&C Insurance Latvijas filiāles vadītājs Pēters Kabūns.
Viņš arī atgādina, ka ieteicams pārbaudīt, vai signalizācija mašīnā tiešām ir, jo nereti par signalizācijas esamību kļūdaini uzskata centrālās atslēgas darbību vienlaikus ar avārijas signālu nomirgošanu. Centrālā atslēga un signalizācija var tikt ieprogrammēta vadīšanai ar vienu pogu no aizdedzes atslēgas, bet par to, vai signalizācija ir uzstādīta, avārijas signālu nomirgošana vēl neliecina.
«Šogad ir parādījusies jauna tendence – ievestā automašīna tiek nozagta ļoti īsā laikā no tās pārdošanas un pirmās reģistrācijas Latvijā. Parasti šāda zādzība notiek klusi un bez pēdām, kas norāda uz to, ka zaglim ir bijis viegli aizdzīt automašīnu. Var būt dažādi izskaidrojumi, un viens no tiem - nokopēta atslēga ar imobilaizeru,» norāda Kabūns.
Lai samazinātu zādzības risku, pērkot ievestu lietotu automašīnu, Swedbank apdrošināšanas uzņēmums iesaka, pēc iespējas ātrāk pārbaudīt, vai automašīnai ir uzstādīta signalizācija un imobilaizers un vai tie darbojas. Ja šādu ierīču nav, tad ieteicams tās uzstādīt.
Ja ir rūpnīcas iekārtas, var rekomendēt doties pie ražotāja pārstāvja un pārkodēt atslēgas un rūpnīcas imobilaizeru. Pēc tam, atkarībā no automašīnas turēšanas vietas, markas, modeļa un izlaiduma gada, var izvērtēt, vai būtu nepieciešams uzstādīt papildu pretaizdzīšanas ierīces.
Swedbank P&C Insurance ieteiktās ierīces:
1. Rūpnīcas signalizācija un imobilaizers ar dinamiski mainīgo kodu – efektivitāte ir vidēja;
2. Slepenais slēdzis – efektivitāte ir vidēja. Parasti izmanto lētākām automašīnām;
3. Neatkarīgs imobilaizers kā Skybrake, Black bug – efektivitāte augsta. Parasti izmanto nedārgu, zagļu vidū populāru automašīnu kategorijā.
4. Izsekošanas ierīces – efektivitāte augsta (atrašanai, nevis aizdzīšanai). Parasti izmanto dārgu automašīnu kategorijā.