Cilvēki ir izslāpuši pēc labas kafijas – ja uzņēmums atrod labu veidu un nišu, kā sevi prezentēt, var izveidot veiksmīgu biznesu
Tā uzskata lietuviešu kafejnīcu ķēdes Caffeine līdzīpašnieks Nids Ķuberis (Nidas Kiuberis). Šā gada beigās Baltijas lielākajā kafijas ķēdē būs 63 kafejnīcas, bet līdz 2022. vai 2023. gadam uzņēmuma mērķis ir to paplašināt līdz 100 kafejnīcām. Līdz šim uzņēmums attīstījies ar stratēģiskā investora BaltCap palīdzību, bet šobrīd meklē jaunu partneri, lai uzmirdzētu arī ārpus Baltijas. Pašlaik Caffeine ir divas kafejnīcas ASV, ko N. Ķuberis sauc par pilotkafejnīcām.
Fragments no intervijas, kas publicēta 29. jūnija laikrakstā Dienas Bizness:
Agrāk ražojāt reklāmas, tagad – kafiju. Kā jūs no reklāmas nonācāt kafijas industrijā?
Esam četri dibinātāji – es, Vīgants Maksele (Vygantas Maksele), Martins Serksnis (Martynas Serksnys) un Vītenis Kurapka (Vytenis Kurapka). Trīs no mums – es, Martins un Vītenis – strādājām plecu pie pleca aģentūrā, mums bija ietekmīgi klienti, taisījām lielus stāstus. Mums bija lielisks ceļojums uz ASV, un tur mums radās ideja par kafijas biznesu. Tas mūs ļoti iedvesmoja. Mēs atgriezāmies, saķēruši kaut ko līdzīgu vīrusam – nevarējām vien beigt domāt par jaunām idejām. Tad satikāmies ar Vīteņa draugu Vīgantu un vienā no mūsu prāta vētrām nonācām pie idejas, ka kafijas tirgus ir ļoti garlaicīgs un stagnējošs. Tas bija labs laiks, lai nāktu klajā ar kaut ko patiešām svaigu.
Vienlaikus tas bija arī krīzes laiks.
Jā, krīze sākās tieši pēc tam, kad atvērām pirmo Coffee Inn, kad biju pametis labu darbu, man bija hipotekārais kredīts un Euribor kāpa debesīs. Es gandrīz bankrotēju. Taču laimīgā kārtā pēc četriem mēnešiem mums izdevās veikt lēcienu.
Šāda veida kafejnīcas bija kaut kas jauns. Kā šāds izrāviens bija iespējams?
Mums daudz palīdzēja komunikācijas aģentūras pieredze, jo cilvēkiem patīk stāsti. Paziņām un draugiem stāstījām par savu ideju, ka Viļņai vajadzīga radošuma degviela, kaut kas, kas to sapurinātu. Sākot biznesu, radījām iespēju iet uz parku vai cauri pilsētai ar kafijas krūzi rokās. Tirgus bija tukšs.
Nosaukumā liela ietekme ir mūsu ASV braucienam, jo tur redzējām daudz Inn – iebrauktuves. Vēlējāmies piedāvāt demokrātisku, vienkāršu, ne pārāk smalku kafejnīcu. Protams, pēc tam notika evolūcija un veidojām kaut ko nedaudz citādu. Ar laiku sapratām, ka Coffee Inn vairs nav atbilstošs un starptautiski piemērots nosaukums, ka tas ir pārāk vispārīgs. Jauno Caffeine zīmolu testējām Igaunijā,un tas bija veiksmīgi. Tad nolēmām iepazīstināt ar to globāli un piedāvāt kā franšīzi. Šobrīd veidojam franšīzes grāmatu – ja vēlies atvērt Caffeine Jaunzēlandē, gada otrajā pusē būsim gatavi to piedāvāt.
Cik veiksmīgs tagad ir jūsu bizness?
Mums ir stratēģiskais investors BaltCap, kas ir uzņēmuma lielākais īpašnieks, kam pieder aptuveni 70%. Saskaņā ar fonda noteikumiem, tas vēlas pārdot savas daļas. Taču tas nenozīmē, ka šis nav veiksmīgs bizness. Jaunais investors mēra nevis apgrozījumu vai tīro peļņu, bet EBITDA. Mūsu šī gada plānotā EBITDA ir miljons eiro, kas liecina, ka mums veicas labi. Mēs joprojām atveram jaunas kafejnīcas labās vietās, «pārklājam» arī mikrorajonus. Nesen atvērām kafejnīcu Žverīnā, kas ir jauks rajons Viļņā, kur ir vairāk privātmāju. Tas tagad ir stilīgs, dārgs rajons, kur ir skolas un biroji, bet nav kafejnīcu. Nesen tur tādu atvērām, un tai ir labi panākumi. Tāpat skatāmies uz iespēju atvērt vairāk kafejnīcu biznesa centros. Vēl viena iespēja paplašināt tīklu ir franšīze. Tagad mums ir sešas franšīzes kafejnīcas Lietuvā.
Kas notiek saistībā ar uzņēmuma pārdošanu?
Kad notiek šādi darījumi, investors iniciē procesu, tiek veikta padziļināta izpēte. Kopīgi sagatavojām un izsūtījām piedāvājumu vairāk nekā simt potenciālajiem pircējiem, un šī ziņa izskanēja. Rezultātā internetā bija liels virsraksts, lai iegūtu klikšķus, – Caffeine tiek pārdots. Ir svarīgi pateikt, ka kompānija tiek pārdota, bet dibinātāji vēlas to attīstīt tālāk un saskaņā ar plānu – simt kafejnīcas līdz 2022. vai 2023. gadam. Vēlamies palikt biznesā un vadīt kompāniju. Tagad mums notiek tikšanās ar iespējamiem pircējiem. Mēs izskatām daudzas iespējas, pagaidām nezinām, kurš būs jaunais daļu īpašnieks.
Cik naudas tagad vēlaties investēt?
Divus miljonus eiro. Mēs to sarēķinājām vienkārši – saskaitījām vidējo summu, kas vajadzīga vienas kafejnīcas atvēršanai – 50 tūkstoši eiro – un sareizinājām ar 40 kafejnīcām. Tie ir divi miljoni eiro. Mēs vēlamies kļūt par multinacionālu spēlētāju.
Kas vajadzīgs, lai nākotnē būtu labas attiecības ar jaunajiem īpašniekiem? Ko sagaidāt no investora?
Uzticēšanos, pārvaldību un ticību mūsu komandai. Esmu priecīgs par sadarbību ar BaltCap, kas vienmēr uzticējās mums kā dibinātājiem. Tie vienmēr ir jutušies kā daļa no zīmola, un BaltCap kā stratēģiskais investors novērtēja mūsu vīziju un zīmola identitāti. Tā ir liela vērtība. Jaunais pircējs ar nepareizu soli var apstādināt zīmola attīstību. Tas ir neliels izaicinājums.
Visu interviju Audzē muskuļus kafijas pasaulē lasiet 29. jūnija laikrakstā Dienas Bizness.
Tev varētu interesēt arī:
Piedāvā kafiju ar uzdrukātu foto piena putās
Kā top? Rocket Bean Roastery Latvijas Nacionālā kafija
FOTO: Botāniskajā dārzā atklāta kafejnīca ar noteikumiem
Db.lv eksperiments: ejam uz kafejnīcu ar savu krūzi
Nestle par 7,15 miljardiem dolāru nopērk tiesības tirgot Starbucks produktus