Kopš iepriekšējā Moneyval ziņojuma 2016. gadā situācija Latvijas finanšu jomā ir pasliktinājusies, taču neviena institūcija vai amatpersonas atbildību par izpostīto finanšu sektoru neuzņemas.
Šīs kļūdas Latvijai ir pārāk dārgi maksājušas, uzsver eksperti, prognozējot, ka ne visas bankas izdzīvos.
Pagājušās nedēļas beigās, kā jau iepriekš tika prognozēts, Latvija saņēma īpaši negatīvu Eiropas Padomes ekspertu komitejas naudas atmazgāšanas novēršanas pasākumu un terorisma finansēšanas novērtējuma Moneyval ziņojumu par Latvijas paveikto pēdējo gadu laikā šajā jomā. Moneyval vērsta uzmanība uz vairākiem būtiskiem riskiem. Piemēram, teikts, ka Latvijai politikas un koordinācijas jomā ir nevienmērīga un neadekvāta izpratne par naudas atmazgāšanas un terorisma finansēšanas riskiem. Jāuzlabo horizontālā un vertikālā koordinācija, kā arī būtu lietderīgi uzlabot privātā sektora izpratni par riskiem un Latvijas starptautiskajām saistībām. Tāpat minēts, ka jāattīsta kontroles sistēmas, kas spēj konstatēt potenciālas masu iznīcināšanas ieroču izplatības finansēšanas aktivitātes, ņemot vērā Latvijas trūkumus šajā jomā. Vienlaikus jāpalielina uzraudzības iestāžu resursi, kā arī jāpiešķir prioritāte šīs sfēras uzraudzībai.
Moneyval norāda, ka uzraugiem ir ļoti atšķirīgi uzskati un zināšanas par naudas atmazgāšanas un terorisma finansēšanas riskiem un tas traucē uzraudzības iestādēm veikt pilna apjoma pasākumus attiecībā uz augsta riska tirgus segmentiem. Pat Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) kompetentā un konsekventā pieeja nerezidentu banku sektoram adekvāti nemaina šī sektora riska apetīti, minēts Moneyval. Rezultātā Latvijai noteikts pastiprināts kontroles režīms, tad, sākot no nākamā gada, Latvijai ik gadu būs jāiesniedz ziņojums par paveikto situācijas uzlabošanai līdz nākamajam Moneyval izvērtējumam, kas plānots 2022. gadā.
Pirms pāris gadiem, 2016. gadā, ziņojumā tika vērtēts, ka piecu gadu laikā Latvijā situācija ievērojami uzlabojusies, un sniegtas rekomendācijas tālākam progresam, taču jaunākais ziņojums atkal norāda uz pasliktināšanos, kas nozīmē, ka Latvijas amatpersonas iepriekšējo gadu laikā pietiekami strauji nav reaģējušas uz pārskatā minētajām rekomendācijām un tikai pēc spērieniem no ārvalstīm uzsākta rīcība. Visas nozīmīgākās izmaiņas straujā veidā finanšu nozarei piemērotas tikai kopš šā gada sākuma pēc ASV FinCEN ziņojuma un ABLV sabrukuma, un patlaban Finanšu ministrija un citas institūcijas spodrina sev spalvas, lepojoties, ka darbs ar finanšu iestādēm norit ātri un raiti, arī citas nozares institūcijas vairs nerunā par līdzšinējām kļūdām, kas valstij radījušas būtiskus zaudējumus, bet uzslavē savu darbu šajā gadā. Tajā pašā laikā nupat publicētais Moneyval ziņojums izgaismo pēdējo gadu vājās vietas, kaut arī līdz šim teikts, ka tieši pēdējo pāris gadu laikā gan uzraugs, gan ministrija aktīvi strādājusi, lai situāciju uzlabotu. Par šādu pavērsienu vaina būtu jāuzņemas tām amatpersonām, kas atbildīgas par pasīvo rīcību un lēmumu pieņemšanu pēdējo gadu laikā. Tomēr, kā vienmēr, politisko atbildību neviens neuzņemas, nav neviena vainīgā, tiek steigā pieņemti jauni likumi, būtiski samazinot nerezidentu klientu apmērus, kam iepriekš netika pievērsta pienācīga uzmanība, un, visdrīzāk, neviens vainīgais tā arī netiks nosaukts. Iepriekš banku nozares tiešais devums Latvijas IKP bija 2,44%, no kā nedaudz vairāk par pusi (1,27% no IKP) veidoja banku vietējo klientu segments, nedaudz mazāk – 1,17% no IKP – banku starptautisko klientu segments. Tagad pēdējā pozīcija būtiski ir sarukusi. Tāpat šogad no bankām aizplūduši noguldījumi vairāk nekā 3 miljardu eiro apmērā.
Visu rakstu Atbildību par kļūdām neuzņemas lasiet piektdienas, 31.augusta laikrakstā Dienas Bizness!