Valsts kontrole sniegusi vairākus ieteikumus a/s Latvijas autoceļu uzturētājs (LAU), kurus uzņēmums ņems vērā un līdz nākamā gada oktobrim izstrādās iekšējo normatīvo aktu par valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas pakalpojumu cenu aprēķināšanas dokumentēšanu.
Uzņēmums norāda, ka Latvijas autoceļu ikdienas uzturēšanas darbības teritorija ir plaša un autoceļu tirgus dalībnieku skaits ir neliels. LAU veikusi investīcijas tehnikas un tehnoloģisko iekārtu atjaunošanai, īpaši ziemas dienestā izmantojamā autoparka atjaunošanā, un spēj nodrošināt pakalpojumus visā Latvijas teritorijā.
«Ņemot vērā iepriekš minēto, valstij, Satiksmes ministrijas personā, ir jāizvēlas pašai kā vislabāk nodrošināt valsts autoceļu ikdienas uzturēšanu nākotnē ( 2014.gadā) - rīkojot publiskā iepirkuma procedūru vai veidojot kādu citu darbības modeli šo pakalpojumu sniegšanas nodrošināšanai visā valsts teritorijā,» atzīmēts paziņojumā.
Jāatgādina, ka valsts kontroliere Ingūna Sudraba norādījusi, ka LAU faktiski darbojas kā komersants brīvā tirgus apstākļos un piedalās publiskajos iepirkumos par autoceļu ikdienas uzturēšanas pakalpojumu sniegšanu. Tai pašā laikā, ņemot vērā LAU dominējošo lomu valsts autoceļu uzturēšanas tirgū, citiem komersantiem ir tikai teorētiska iespēja pretendēt uz valsts autoceļu uzturēšanu nākamajā konkursā, kas tiks organizēts 2014.gadā.
«Satiksmes ministrija kā vadošā valsts pārvaldes iestāde transporta nozarē vēlas saglabāt valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas pakalpojumu tirgus daļu 100% valsts pārziņā, tādējādi nodrošinot vienas valsts kapitālsabiedrības - LAU - dominējošo stāvokli tirgū,» uzsver I. Sudraba, papildinot, ka «šādu ilgtermiņa mērķi ministrija ir apstiprinājusi LAU attīstības stratēģijā 2011.-2020.gadam».
LAU kā vienīgā konkursa pretendente ieguvusi valsts pasūtījumu par valsts autoceļu komplekso ikdienas uzturēšanu laika posmā no 01.10.2007. līdz 30.09.2014. par kopējo summu 278,44 milj. Ls (bez PVN). Turklāt šī summa par Ls 45,27 milj. pārsniedz plānoto iepirkuma summu.
Lai nodrošinātu skaidras un uz rezultātu orientētas autoceļu ikdienas uzturēšanas politikas īstenošanu, Valsts kontrole ir aicinājusi Satiksmes ministriju izvērtēt LAU īpašuma formu un valsts iesaistes komercdarbībā nepieciešamību, novēršot tirgus deformēšanas risku.