Vispārējais ceļu stāvoklis Latgalē ir tikpat dramatisks kā citur Latvijā, nevar uzskatīt, ka ceļi šai novadā būtu ar kaut ko sliktāki vai labāki.
Noslēdzies jau trešais biedrības Latvijas Ceļu būvētājs (LCB) organizētais brauciens pa Latvijas novadiem ar mērķi iepazīstināt Saeimas deputātus ar ceļu stāvokli. Šoreiz LCB aicinājumam apmeklēt Latgales ceļus atsaucās tikai trīs deputāti – Juris Viļums (Reformu partija), Inese Laizāne (Nacionālā apvienība Visu Latvijai! – Tēvzemei un Brīvībai/LNNK), kā arī pie frakcijām nepiederošais deputāts Viktors Valainis, kurš savu piedalīšanos braucienā pēdējā brīdī atteica.
Kopumā deputātu vērtējumam tika atrādīti dažādas kvalitātes, dažāda vecuma un dažādu kategoriju ceļi apmēram 180 kilometru garā maršrutā Jēkabpils – Līvāni – Steķi – Rudzāti – Preiļi – Viļāni – Jēkabpils. Rēzeknes ceļu būves uzņēmuma SIA Ceļi un Tilti tehniskais direktors Kārlis Driķis, uzņemoties gida lomu, vienlaikus iepazīstināja arī ar šo ceļu tapšanas vēsturi, tehniskajiem risinājumiem un citām niansēm.
Viņš norādīja, ka daudzas ceļu kvalitātes problēmas meklējamas gan finansējuma trūkumā, gan tam pakārtoti arī tādās jomās kā vispārējā plānošana, projektēšana, uzturēšana utt. Papildus tam kā viens no trūkumiem autoceļu optimālā apsaimniekošanā tika uzsvērta arī ceļu piederība, jo daudzus postā aizlaistus valsts reģionālās vai vietējās nozīmes autoceļus, iespējams, daudz veiksmīgāk spētu apsaimniekot pašvaldības.
LVB valdes priekšsēdētājs Andris Bērziņš atkārtoti vērsa uzmanību uz to, ka līdzšinējais jau tā pieticīgais ceļu nozares finansējums var kļūt kritisks 2014. gadā, apsīkstot Eiropas naudai. Viņš norāda, ka šobrīd ceļu būves nozare kā narkomāns ir uzsēdināta ES fondu «adatai», nopietnas bažas radot arī nesen publiskajā telpā izskanējusī informācija, ka Eiropas līdzekļi ceļiem nākamajā plānošanas periodā varētu iet arī secen, ņemot vērā līdzšinējo niecīgo valsts finansējuma daļu.
Arī Saeimas deputāti I. Laizāne un J. Viļums, atzina, ka situācija nozarē ir nopietna un risinājumam nepieciešams atbalsts valsts līmenī. Kā piebilda I. Laizāne, sākotnēji attieksme bijusi skeptiska, jo nav ticējusi, ka ieraudzīs un uzzinās ko jaunu par jau labi zināmo slikto ceļu stāvokli. Pēc brauciena domas esot mainījušās, arī priekšstats par nozares problēmām tagad ir pavisam cits.
Pēdējais LCB organizētais brauciens notiks 10. maijā, kad plānots Saeimas deputātus klātienē iepazīstināt ar ceļu stāvokli Vidzemē. LCB izpilddirektors Zigmārs Brunavs informē, ka uz šo braucienu pagaidām pieteikušies deviņi parlamentārieši.
#5/25
Biedrības Latvijas ceļu būvētājs valdes priekšsēdētājs Andris Bērziņš pārbauda teoriju, ka plaisu rašanās meklējama ne tikai būvnieku darba kvalitātē, bet arī āderēs.