Puse aptaujāto uzņēmumu motivējošos braucienus rīko reizi pāris gados, 35% reizi gadā, 10% reizi pusgadā, bet tikai 5% biežāk nekā reizi pusgadā, liecina tūrisma aģentūras Latvijā Latvia Tours veiktā uzņēmumu aptauja.
90% gadījumu motivējošie braucieni tiek rīkoti darbiniekiem, 8% gadījumu uzņēmuma sadarbības partneriem, bet vien 2% uzņēmēju šādi iepriecina savus klientus. 88% aptaujāto uzskata, ka darbinieki novērtē šādu darba devēju iniciatīvu, 44% uzskata, ka šādi braucieni uzlabo darba atmosfēru un komunikāciju komandā. Savukārt 29% uzņēmumu vadītāju motivējošos braucienus izceļ kā darbinieku un sadarbības partneru lojalitātes veicināšanas instrumentu. Teju trešdaļa respondentu uzskata, ka motivējošais brauciens ir arī biznesa vadība instruments, kas veicina biznesa attīstību un produkta/pakalpojuma virzīšanu tirgū.
Kā stāsta Latvia Tours direktore Ieva Keiša, arvien biežāk uzņēmumi kā vadības instrumentu izmanto motivējošos braucienus, apmaksājot darbinieku, klientu un sadarbības partneru braucienus gan te pat Latvijā, gan pāri robežām.
Visbiežāk (41%) šādus braucienus darba devēji uzskata par ikdienišķu darba sastāvdaļu, turklāt lielā daļā gadījumu tas saistīts ar uzņēmuma starptautisku darbību, kas arī ikdienā pieprasa rīkot darbinieku un klientu tikšanās, seminārus, pieredzes apmaiņas un kopējas atpūtas braucienus ārpus Latvijas. 29% gadījumu uzņēmumi šo vadības instrumentu izmanto tad, ja uzņēmumam radušies brīvi līdzekļi, bet 20% darba devēju motivējošo braucienu pozicionē kā balvu gada noslēgumā, novērtējot darbinieku sasniegtos rezultātus. Tikai 10% gadījumu braucieni tiek izmantoti kā reakcija uz darba vidē jūtamo spriedzi.
Plānojot motivējošā brauciena galamērķi – 16% darba devēju paļaujas uz pašu pieredzi un vēlmēm. 26% uzņēmumu vadītāju vēršas pie darbiniekiem, sadarbības partneriem un klientiem, lai aptaujātu un noskaidrotu viņu vēlmes, tomēr vairākums jeb 33% darba devēju ņem vērā abus iepriekš minētos un cenšas rast zelta vidusceļu starp savām iespējām un darbinieku vēlmēm. 19% uzņēmumu vēršas pie profesionāliem organizatoriem jeb tūrisma aģentūrām, bet 6% gadījumu motivējošais brauciens ir iekļauts konkrēta projekta ietvaros.
Teju puse respondentu (45%) darbiniekus informē par uzņēmumā sasniedzamajiem mērķiem, uzsverot, ka rezultatīvs darbs tiks novērtēts ar motivējošo braucienu. 21% vadītāju izvēlas paziņot par braucienu bez papildus nosacījumiem, bet 5% izvēlas sākotnēji minēt tikai sasniedzamos rezultātus un par brauciena realizēšanu lemt, vadoties no tiem. Patīkami liela daļa uzņēmumu vadītāju (29%) informāciju neizpauž un motivējošo braucienu pasniedz kā pārsteigumu.
Tradicionāli populārākā ideja ir uzņēmumu sporta spēles (42%), savu popularitāti nav zaudējis arī kolektīvs pirts apmeklējums ar vakariņām (23%). Jo projām aktuāli motivējošo braucienu laikā atpūtu ārpus Latvijas apvienot ar semināriem vai pieredzes apmaiņas pasākumiem (16%). Bet teju 19% respondentu izvēlas rīkot ekskursijas, vai kultūras pasākumu apmeklējumus ārpus Latvijas, tos nekādi nesaistot ar darba pienākumiem. Nosaucot pēdējo valsti, kas apmeklēta motivējošā brauciena ietvaros, visbiežāk minētas Baltijas un Skandināvijas valstis, Spānija, Somija, Gruzija, Itālija, Francija, Lielbritānija, Horvātija un Norvēģija.
Aptauju no 27.jūlija līdz 25. augustam veica tūrisma aģentūra Latvia Tours. Aptauja tika veikta interneta vidē un tajā piedalījās 425 respondenti.