13.februārī Ministru kabinets apstiprināja Latvijas Republikas pozīciju par jauno Eiropas Savienības enerģētikas politiku un pilnvaroja ekonomikas ministru Juriju Strodu š.g.15.februārī paust un aizstāvēt Latvijas intereses Transporta, telekomunikāciju un enerģētikas Ministru padomes sēdē Briselē, kur plānota Eiropas Komisijas prezentācija par jauno enerģētikas politiku, paredzētas ministru diskusijas, biznesa portālu Db.lv informēja Ekonomikas ministrija.
Eiropas Komisija 2007. gada 10. janvārī publicēja dokumentu paketi, kurā ierosināts visaptverošs pasākumu kopums jaunas Eiropas enerģētikas politikas ieviešanai, lai apkarotu klimata pārmaiņas un veicinātu ES energoapgādes drošību un konkurētspēju.
Latvija augstu novērtējot Eiropas Komisijas ieguldījumu ES jaunās enerģētikas politikas dokumentu sagatavošanā un kopumā atbalsta to. Latvija vēlas, lai tiktu nodrošināts saprātīgs, ekonomiski pamatots līdzsvars starp klimata izmaiņu novēršanas politikām un to instrumentiem un ilgtspējīgu ES konkurētspējas nodrošināšanu, kā arī lai emisijas kvotu sadales principos tiktu ievērota šī līdzsvara nepieciešamība. "Izvirzot visām dalībvalstīm vienādus saistošus mērķus un nosakot vienādas galvenās vadlīnijas, Latvijas apstākļos galvenokārt tiktu sasniegti vides aizsardzības un apgādes neatkarības mērķi. Īstenojot Komisijas noteikto politiku Latvijas apstākļos (pašlaik ar augstāko atjaunojamo resursu īpatsvara rādītāju primāro resursu bilancē un siltumapgādē un ar trešo augstākais atjaunojamo energoresursu īpatsvaru elektroapgādē, un ar vieniem no zemākajiem CO2 emisiju rādītājiem uz iedzīvotāju) enerģijas cenu ziņā tiks panākts straujš cenu pieaugums, taču būs apgrūtināta elektroenerģijas bāzes jaudu deficīta problēmas risināšana. Rezultātā šādas politikas īstenošana nesekmēs Latvijas konkurētspēju un ierobežos ekonomikas attīstību," uzskata Ekonomikas ministrija.
Par Komisijas pārskatu par ilgtspējīgu enerģijas ražošanu no fosilajiem avotiem un attiecībā uz Eiropas Komisijas ierosinātajiem ambiciozajiem SEG emisiju samazināšanas mērķiem Latvijas nostāja ir sekojoša:
Latvija atbalsta Emisiju Tirdzniecības shēmas (ETS) pārskatīšanu ar mērķi efektīvāk ierobežot SEG emisijas, lai veicinātu Kioto protokolā nosprausto mērķu sasniegšanu, tomēr Latvija vienlaikus uzskata, ka klimata pārmaiņu samazināšanas instrumentiem jābūt saskaņotiem ar vides, konkurētspējīgas, enerģētikas un ilgtspējīgas attīstības politikām.
Latvija uzsver, ka pašreiz EK piemērotā dalībvalstu emisiju kvotu sadales metodika rada būtiskus ierobežojumus konkurētspējas attīstībai dalībvalstīm ar mazu kopējo emisiju apjomu, t.sk. Latvijai. Tā padara neiespējamu jaunu relatīvi liela mēroga iekārtu, t.sk. arī enerģijas ražošanas iekārtu būvniecību, jo saskaņā ar patreizējo Komisijas noteikto emisiju kvotu līmeni nebūs pieejami jaunu iekārtu darbībai nepieciešami emisijas kvotu apjomi.
Šāda situācija negatīvi ietekmētu arī iesaistīto dalībvalstu un līdz ar to arī Kopienas kopējo Lisabonas stratēģijas mērķu īstenošanu, jo netiks veiktas ievērojamas investīcijas infrastruktūras objektu attīstībā, kā arī tiks zaudēti ievērojami līdz šim konkrētos projektos ieguldīti līdzekļi, tiks vājināta ES uzņēmumu konkurētspēja starptautiskajos tirgos, netiks radītas jaunas darba vietas.
Attiecībā uz energoefektivitātes un atjaunojamo resursu plašāku izmantošanu, Latvija atbalsta 20% indikatīva mērķa noteikšanu atjaunojamiem resursiem Kopienas līmenī, bet ne augstāku. Latvija uzskata, ka galvenais uzsvars atjaunojamās enerģijas īpatsvara mērķu sasniegšanā būtu jāliek uz tām valstīm, kurās pašreiz šis īpatsvars ir zem 20%. Tajās valstīs, kas pārsniedz šo mērķi, ir jāpieļauj lielāka elastība, lai neierobežotu to konkurētspēju un attīstības potenciālu.
Latvija uzsver, ka nav izvērtēts individuālās dalībvalstu iespējas šo mērķi sasniegt, ilgtspējīgi izmantojot pieejamos resursus un pielāgojoties dalībvalstu individuāliem apstākļiem, kā arī netiek piedāvātas potenciālās aktivitātes šādu mērķu sasniegšanai.
Mērķu noteikšanai būtu jābūt katras dalībvalsts individuālam lēmumam, jo īpaši, ņemot vērā, ka katrai dalībvalstij eksistē sava nacionālā enerģētikas politika, kas balstās uz ilgtspējīgu energoresursu izmantošanu, sabalansējot vides aizsardzības, enerģētikas un ekonomiskās izaugsmes procesus.
Latvija piekrīt indikatīva biodegvielas mērķa noteikšanai 10 % apmērā no kopējās transportā izmantojamās degvielas uz 2020.gadu ES kopumā, bet ne katrai dalībvalstij atsevišķi, jo ir jāņem vērā katras valsts iespējas sasniegt tik ambiciozu mērķi.
Otrs jautājums, kur Latvijai ir iebildumi, ir iekšējā gāzes un elektrības tirgus izveide. Latvija uzskata, ka ES reģionālo tirgu fragmentācija ir galvenais ierobežojums iekšējā tirgus funkcionēšanā.
Attiecbā uz pārvades un sadales sistēmu operatoru neatkarības veicināšanu, nodalot tos no ražošanas un nododot tos atsevišķiem īpašniekiem, Latvija uzskata, ka operatoru pilnīga īpašumtiesību nodalīšana var būt tikai viena no opcijām, kuru īsteno dalībvalstis to tirgus funkcionēšanas nodrošināšanai. Ir jāņem vērā, ka nepieciešami dažādi modeļi dažādos tirgos, ņemot vērā to izmērus un reģionālās īpatnības. Latvija uzskata, ka Padomes secinājumos piedāvātā redakcija ir pietiekami elastīga un ir svarīgi, lai tā tiktu saglabāta, jo Latvija neatbalsta īpašumtiesību nodalīšanas noteikšanu kā galveno risinājumu tirgus funkcionēšanas veicināšanai.
Latvijas īpašās intereses ir vērst Komisijas uzmanību uz sekojošiem jautājumiem:
- lai tiktu noteikti indikatīvi (ne obligāti) mērķi atjaunojamo resursu un biodegvielas izmantošanā, kamēr nav skaidra individuālo mērķu noteikšanas metodika.
- lai sistēmu operatoru īpašumtiesību nodalīšana ir tikai viena no iespējām iekšējā tirgus nodrošināšanai. Latvija uzskata tirgu fizisko integrāciju par galveno priekšnosacījumu iekšējā tirgus funkcionēšanas nodrošināšanai.
- konsekventas stratēģijas nepieciešamība ES-Krievijas dialogam;
- lai aktīvāk strādātu ar Krieviju Enerģētikas Hartas principu ieviešanas jautājumā ES - Krievijas attiecību kontekstā;
- lai tiktu aktīvāk izmantoti Kopienas finanšu instrumenti projektos un pētījumos, kas sekmētu enerģijas avotu to piegādes ceļu dažādošanu.
Enerģētikas dokumentu paketē Eiropas Komisija definē jauno Enerģētikas stratēģijas redzējumu turpmākajiem gadiem un nosaka konkrētus mērķus, tajā skaitā arī ambiciozus mērķus siltumnīcefekta gāzu (SEG) samazināšanai.
Eiropas enerģētikas politikai ir jābūt orientētai uz trīs mērķiem: cīnīties pret klimata pārmaiņām, ierobežot ES ārējo atkarību no ogļūdeņražu importa un veicināt izaugsmi un jaunu darbavietu radīšanu, nodrošinot patērētājiem enerģiju par pieejamām cenām.
Komisija savā Enerģētikas stratēģiskajā pārskatā ierosina atbalstīt Eiropas enerģētikas politiku šādā veidā:
- starptautiskajās sarunās jāizvirza ES mērķis līdz 2020. gadam samazināt rūpnieciski attīstīto valstu siltumnīcefekta gāzu emisijas par 30 % salīdzinājumā ar 1990. gada līmeni. Turklāt līdz 2050. gadam pasaules siltumnīcefekta gāzu emisijas ir jāsamazina līdz pat 50 % apmērā salīdzinājumā ar 1990. gada līmeni - tas nozīmē, ka rūpnieciski attīstīto valstu emisijas līdz 2050. gadam jāsamazina par 60-80 %;
- jebkurā gadījumā nekavējoties jāsāk īstenot ES apņemšanās līdz 2020. gadam samazināt savas siltumnīcefekta gāzu emisijas par vismaz 20 % salīdzinājumā ar 1990. gada līmeni.
Sasniegt iepriekš izvirzīto stratēģisko enerģētikas mērķi nozīmētu pārveidot Eiropu par ekonomiku, kuras enerģētikas nozarei raksturīga augsta energoefektivitāte un zems CO2 emisiju līmenis, izraisīt jaunu industriālo revolūciju, paātrināt pāreju uz ekonomisko izaugsmi, kas saistīta ar zemām oglekļa emisijām, un vairāku gadu laikā radikāli palielināt zema emisijas līmeņa vietējās enerģijas ražošanu un izmantošanu. Tas ir jāpaveic, maksimāli izmantojot Eiropas konkurētspējas palielināšanas potenciālu un ierobežojot iespējamās izmaksas, Db.lv skaidroja Ekonomikas ministrija.