Pēdējos gados gan Latvijā, gan ārvalstīs uzdarbojas mērķtiecīgi organizētas grupas, kas izkrāpj apdrošināšanas atlīdzības. Lai to panāktu, speciāli tiek inscenētas avārijas, tiek iesaistīti citi autovadītāji, atklāj Ergo Atlīdzību regulēšanas nodaļas vadītājs Ivars Vismanis.
«Piemēram, esam identificējuši krāpšanas shēmu, kurā noziedzīgi grupējumi inscenē avārijas nolūkā izkrāpt apdrošināšanas atlīdzību, iesaistot tajās arī kādu nejaušu ceļu satiksmes dalībnieku. Šajā shēmā iecerēts inscenēt negadījumu tā, lai divas automašīnas noteikti saņemtu apdrošināšanas atlīdzību, viena saskaņā ar OCTA polisi, otra – KASKO. Pirmā braucošā automašīna veic strauju bremzēšanas manevru, kā dēļ nākamā, nejauši iesaistītā, nevarot izvairīties no sadursmes, ietriecas un bojā priekšā esošā auto aizmugurējo daļu. Ja tomēr šīs otrās automašīnas vadītājs paspēj nobremzēt, sadursmi nodrošina aiz tās braucošā trešā automašīna, bez bremzēšanas ieskrienot priekšā esošajā auto un ar sitienu ietriecot to pirmajai automašīnai aizmugurē. Automašīnu skaits un izvietojums šajā shēmā var mainīties,» stāstīja I. Vismanis.
Pašlaik Ergo ir fiksēti desmit apdrošināšanas pieteikumi par avārijām, kuras ar vieniem un tiem pašiem auto inscenējis viens grupējums. Pārsvarā šādās avārijās tiek iesaistīti vecāki auto, kurus grūti pārdot, vai tieši pretēji – dārgi auto, kas pēc iegādes izrādījušies bojāti vai kādreiz jau cietuši negadījumā, tāpēc īpašnieki vēlas no tiem atbrīvoties.
Kā skaidro I. Vismanis, pārsvarā krāpniekus izdodas atklāt, pārbaudot informāciju par negadījumos iesaistīto auto vēsturi. «Noziedznieki inscenē avārijas dažādās Eiropas valstīs, līdzi uz treilera vedot auto, kurus atkārtoti izmanto avārijās – bieži tie ir ļoti veci un sliktā tehniskā stāvoklī. Tādējādi par vienu un to pašu auto sasišanu un norakstīšanu apdrošināšanas pieteikums tiek iesniegts vairākās valstīs pie dažādiem apdrošinātājiem, saņemot atlīdzību vairākkārtēji,» krāpnieku darbības principus skaidro apdrošinātāja pārstāvis. Pārbaudot informāciju starptautiskajās datu bāzēs, apdrošinātāji var konstatēt, vai auto līdzīgā avārijā jau nav cietis, kādi bojājumi attiecīgajam auto ir reģistrēti utt.