Sekojot mūsdienīgas valsts pārvaldes principiem, lai nodrošinātu efektīvu un drošu e-pakalpojumu ieviešanu, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) un Valsts reģionālās attīstības aģentūra (VRAA) sadarbībā ar iestādēm aicina iedzīvotājus iesaistīties oficiālās e-adreses publiskā pilottestēšanā.
Lai nodrošinātu mūsdienīgu un drošu cilvēku saziņu ar valsti, VRAA ar VARAM atbalstu uzsākusi pakāpenisku e-adreses ieviešanu Latvijā. Tās laikā no 2018. gada septembra līdz 2019. gada 1. janvārim notiek e-adreses sistēmas pilottestēšana, kuras mērķis ir izmēģināt e-adresi darbībā pirms tās oficiālās ieviešanas, kā arī iegūt sabiedrības un iestāžu ierosinājumus un atsauksmes nepilnību identificēšanai un uzlabojumu veikšanai.
Viens no e-adreses fundamentāliem ieguvumiem ir mobilitāte, jo tā ļaus ikvienam lietotājam neatkarīgi no atrašanās vietas un laika sazināties ar valsti vienuviet. Tāpat būtiski samazināsies administratīvais slogs un nodrošināta ne tikai lietderīgāka resursu izmantošana, bet arī saziņa kļūs operatīvāka, jo vairs nevajadzēs izstrādāt un uzturēt individuālus risinājumus drošai ziņojumu sūtīšanai. Latvijas Pasta adrešu reģistra dati liecina, ka teju 80 tūkstošiem adrešu korespondences saņēmējiem nav izvietota vai bojāta pastkastīte, kas apgrūtina sūtījumu saņemšanu, turklāt paildzina kopējo piegādes procesu. Tieši e-adrese būtu kā viens no šīs situācijas risinājumiem, tāpēc ar pilottesta palīdzību vēlamies iesaistīt uzņēmējus un iedzīvotājus – gan ļaut pašiem izmēģināt e-adreses lietošanu, gan arī uzklausīt ieteikumus, kā viņi vēlētos redzēt e-adresi, stāsta VARAM Valsts sekretāra vietnieks IKT jautājumos Edmunds Beļskis.
VRAA direktors Aigars Undzēns norāda: «E-adreses izstrādes un ieviešanas projekts VRAA ir bijis liels izaicinājums, kuru esam īstenojuši ļoti saspringtos termiņos kopā ar sadarbības partneriem - VARAM, Uzņēmumu reģistru un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi. VRAA izsaka pateicību izstrādātājiem un partneriem par izturību un ieinteresētību veiksmīga rezultāta sasniegšanā.»Izveidot e-adresi var portālā Latvija.lv, izmantojot autentifikācijas rīkus eID, eParaksts un eParaksts mobile. Paralēli iedzīvotāji ir aicināti iesaistīties arī e-adreses pilnveidošanā, savu pieredzi un priekšlikumus norādot anketā, ko saņemsiet pēc reģistrēšanās. Aptauja ir anonīma un dati tiks izmantoti apkopotā veidā. Balstoties uz tiem, VRAA novērsīs e-adreses konta trūkumus un veiks uzlabojumus līdz 2019. gada 2. janvārim - oficiālajam e-adreses uzsākšanas termiņam iedzīvotājiem.
E-adrese ir rīks, ar kuru valsts iestādes drošā veidā var sazināties ar iedzīvotājiem un uzņēmējiem, kā arī iedzīvotāji un uzņēmēji ar valsts iestādēm. Šī rīka būtību var pielīdzināt jau ierastajai internetbankai – slēgtā vidē, vienotajā valsts pārvaldes pakalpojumu portālā Latvija.lv, ikvienam e-adreses lietotājam būs pieejams personalizēts un drošs konts, kas nodrošinās oficiālo ziņojumu sūtīšanu, saņemšanu un glabāšanu. Izveidojot savu e-adresi, cilvēki tajā saņems visas tās ziņas, kuras agrāk tika sūtītas pa pastu uz deklarēto adresi. E-adrese aizstāj ierakstītu vēstuli un informāciju par jaunu paziņojumu savā e-adreses kontā, iedzīvotāji saņems savā personīgajā e-pastā.
Iedzīvotāji aicināti pieteikties, izmēģināt to un sniegt atsauksmes darbības uzlabošanai. E-adresei jau šobrīd var pieteikties valsts pārvaldes pakalpojumu portālā Latvija.lv. Savukārt rezerves karavīriem e-adrese būs obligāta ar 2019. gada 1. februāri, bet no 2020. gada e-adresi būs jālieto tiesām, zvērinātiem tiesu izpildītājiem un maksātnespējas administratoriem. Juridiskās privātpersonas, tostarp UR reģistrēti komersanti, biedrības, nodibinājumi, arodbiedrības, politiskās partijas, reliģiskās organizācijas u.c., e-adresi brīvprātīgi varēs sākt izmantot, sākot no 2019. gada sākuma, bet no 2020. gada 1. janvāra e-adreses lietošana tiem būs obligāta. Plašāku informāciju par e-adresi var atrast vietnē https://mana.latvija.lv/e-adrese/.