Zinot, ka drīzumā Latvijā durvis jāver pirmajam pasaulē populārās sviestmaižu ātrās ēdināšanas ķēdes Subway restorānam, biznesa portāls db.lv šajā sakarā iztaujāja SIA Submarine Latvia valdes priekšsēdētāju Aigaru Kaugaru.
Restorāna atvēršana Latvijā notiks uz franšīzes principa.
Kad plānots Latvijā atklāt pirmo Subway restorānu? Vai notikusi aizkavēšanās?
Submarine Latvia SIA pirmo Subway restorānu Latvijā atvērs jūnija vidū. Sagatavošanās darbi tika uzsākti jau agrā pavasarī. Subway ir augstas prasības noteikto kvalitātes standartu ievērošanā, tāpēc gan remontdarbi, gan iekārtojums prasa noteiktu laiku. Darāmo darbu bija daudz, un šobrīd tie ir paveikti – izremontētas telpas, uzstādītas iekārtas, darbinieki ir bijuši Subway organizētās mācībās un nokārtojuši eksāmenus.
Cik ilgi jau tiek kalta ideja par šī zīmola restorānu atvēršanu Latvijā?
Esam viens no retajiem Latvijas uzņēmumiem, kas darbojas arī Igaunijā, eksportējot savas zināšanas un prasmes, tādējādi ceļot Latvijas godu. Tallinas lidostā Subway atvērām jau 2013. gadā. Lēmumu par Subway atvēršanu Rīgā pieņēmām 2013.gadā, kad nāca labs telpu piedāvājums. Tas ļāva pieņemt konkrēto lēmumu.
Kur atradīsies pirmais restorāns? Cik liels tas būs? Cik darbavietas nodrošinās?
Pirmais Subway restorāns Latvijā atradīsies Zigfrīda Annas Meierovica bulvārī 12 - pretī Bastejkalnam un pavisam tuvu Brīvības piemineklim.
Restorāns aizņems 111 m2, no kuriem gandrīz 1/3 aizņems virtuve un pārējā platība ir paredzēta apmeklētājiem.
Restorāns darbosies katru dienu, un Submarine Latvia SIA, atverot Subway restorānu, nodrošinās desmit darbavietas.
Cik lielas investīcijas tiks ieguldītas? Kas prasa vislielākos izdevumus?
Kopumā ieguldījumi ir apmēram 100 000 eiro, no kā lielākie ieguldījumi ir remontā, iekārtās, mēbelēs un interjerā. Papildus , restorānam uzsākot darbību, ir dažādi ar darbības uzsākšanu saistīti izdevumi, kā arī darbinieku apmācības ārpus Latvijas nav lētas.
Kādi ir attīstības plāni Latvijas, Baltijas tirgū?
Submarine Latvia SIA plāns ir atvērt pirmo Subway restorānu un par nākamo vietu atvēršanu lemt vēlāk, kad varēsim precīzi izvērtēt darbības rezultātus. Kaut arī esam veikuši pētījumus pirms lēmuma par Subway atvēršanu, būtiski ir izanalizēt faktiskos darbības rezultātus.
Kā vērtējat konkurenci Latvijas tirgū? Kādi ir šī tirgus plusi un mīnusi?
Salīdzinājumā ar citām valstīm atsevišķi Latvijas ēdināšanas tirgus segmenti atrodas attīstības stadijā un nav piesātināti, tādēļ pastāv labas iespējas veiksmīgi tajos uzsākt darbību. Mēs uzskatām, ka Subway Latvijas tirgū var labi attīstīties. Subway restorāni ir slaveni ar sviestmaizēm, ko gatavo pēc pasūtījuma. Sviestmaizes tiek gatavotas no dažādām maizēm, kas ir svaigi ceptas katrā restorānā visas dienas garumā. Katrs klients rada savu speciālo karsto vai auksto sviestmaizi, izvēloties dažādu gaļu, svaigus dārzeņus, sierus un garšvielas un skatoties, kā tā tiek pagatavota viņa acu priekšā. Subway ir viens no veselīgākajiem ātrās ēdināšanas konceptiem, jo nepiedāvā pat frī kartupeļus. Klienti sviestmaizē var saņemt tik daudz salātu, cik vien vēlas, tā izveidojot savu sviestmaizi pēc iespējas veselīgāku.
Latvijas tirgū katrā no ēdināšanas segmentiem ir spēcīgi spēlētāji un tirgus kopumā ir dinamisks un izmaiņas notiek ātri. Lielākais Latvijas tirgus mīnuss ir tā mazais apjoms, tādēļ daudzi labi koncepti šeit nevar izdzīvot un arī izmaksas bieži vien ir lielākas, nekā lielajos tirgos. Piemēram, dārzeņi Latvijā maksā daudz dārgāk nekā Anglijā un šādu piemēru ir daudz. Ir arī ēdināšanas jomas, kurās strādāt nav prestiži, piemēram, būt pavāram restorānā ar atpazīstamu nosaukumu ir daudz prestižāk, nekā būt pavāram darbinieku kafejnīcā. Lai gan tieši darbinieku kafejnīcā, kur ēdienkarte mainās katru dienu, jaunie pavāri var izmēģināt gatavot pēc iespējas dažādākus ēdienus. Ja skatās Igaunijas pieredzi, tad redzam, ka Igaunijas Valsts prezidenta sieva apmeklē skolas ēdnīcas un apbalvo labākos skolu ēdinātājus, tā ceļot arī skolu ēdināšanas prestižu.