Prezentāciju pasākumā Silīcija ielejā projekta getgamers.eu izveidotājam Kristapam Moram palīdzīgu roku sniedza Kriss Berijs (Chris Burry) no US Market Acess Center. Mailigen.com pārstāvis Arturs Bernovskis norāda, ka Silīcija ielejā nepastāv atšķirības attieksmes ziņā starp «zaļajiem» un «veterāniem», jo pastāv iespēja, ka pēc gada start-up pāraugs miljonu vērtā kompānijā.
Jau vēstīts, ka maija beigās divi Latvijas iesācējuzņēmumi devās uz Silīcija ieleju ASV. Tirdzniecības misiju organizēja Igaunijas Tehnopol Startup inkubators un Wiseguys akselerators, un kopumā uz to devās deviņu uzņēmumu pārstāvji, septiņi Igaunijas uzņēmumi un divi Latvijas IT uzņēmumu pārstāvji – I-Media (projekts mailigen.com) un Web Projects (projekts getgamers.eu).
Uz kontaktu pamata Silīcija ielejā veidojas lielākā daļa sadarbību. Latvijas start-up brauciens uz ASV tehnoloģiju «meku» izdevies veiksmīgs, uzskata mailgen.com un getgamers.eu pārstāvji, jo dibinātas jaunas pazīšanās ar vairākām investīciju kompānijām un biznesa eņģeļiem.
««Tu taču esi konkurents, kā es tev kaut ko varu stāstīt» - tamlīdzīgas runas, kas dažkārt novērotas Latvijā, Silīcija ielejā nepastāv,» norāda A. Bernovskis, stāstot, ka viņu IT «mekā» pārsteidza tur darbojošās sabiedrības attieksme – sabiedrība ir atvērta, izpalīdzīga un gatava sniegt padomus un idejas, viņš norāda.
«Vizītes laikā guvām ļoti daudz jaunus kontaktus – es izdalīju vairāk vizītkaršu, nekā to biju darījis visa iepriekšējā gada laikā kopā, jo kontaktu veidošana ir galvenā lieta, lai izveidotu sadarbības,» stāsta A. Bernovskis. Viņš norāda, ka Silīcija ielejā cieņā ir risks, kas ir visa pamatā, un «katrs savu ego ir atstājis mājās».
«Pasākumos visi ir kopā – gan jaunie uzņēmēji, gan pieredzējušie investori, gan vairāku miljonu vērtu korporāciju vadītāji. Visi labi apzinās, ka tas iesācējuzņēmējs, kas tagad te ir blakus, iespējams, pēc gada jau būs multimiljonu uzņēmuma īpašnieks un, iespējams, ka partneris nākotnē pat pārpirks esošo uzņēmumu,» norāda A. Bernovskis.
Tā, piemēram, Latvijas start-up projekta getgamers.eu izveidotājam, K. Moram «pitch» pasākumā, kurā divi Latvijas un septiņi Igaunijas start-up uzstājās ar nelielām prezentācijām, palīdzēja Kriss Berijs (Chris Burry), kurš savu pirmo biznesu uzsāka 13 gadu vecumā, bet viņa ceturtajā uzņēmumā, kas dibināts deviņdesmito gadu beigās, šobrīd strādā vairāk nekā desmit tūkst. cilvēku, bet gada apgrozījums pērn veidoja 1,3 miljardus ASV dolāru.
«Investori ciena tos, kas ir riskējuši un kaut vai desmit reižu zaudējuši biznesus, jo tad zina, ka viņam ir liela pieredze, un ar to, ka ir bijuši neveiksmīgi start-up neviens nekaunās,» stāsta mailigen.com izveidotājs. Saskaņā ar viņa teikto «investori daudz nemoka uzņēmējus – ja iepatīkas ideja un komanda, tad arī investē un uzņēmumam nedēļas laikā dabūt čeku par 100 tūkst. ASV dolāru ir ļoti liela iespēja pat tad, ja ir tikai ideja un nekas vairāk,» ir pārliecināts A. Bernovskis.
Viņš norāda, ka I-Media izdevies iepazīties ar vairākām investīciju kompānijām un biznesa eņģeļiem, no kuriem 90% investē uzņēmumos, kur bieži vien ir tika ideja vai izveidots prototips. Tāpat I-Media iepazinies ar lielākiem investoriem, tostarp tādiem, kas iegulda uzņēmumos, kuru apgrozījums ir vismaz 10 milj. ASV dolāru gadā.
A. Bernovskis stāsta, ka Silīcija ielejā gada laikā investorus meklē ap 22 tūkstošiem jaunu uzņēmumu, no kuriem investīcijas saņem ap 40%, turklāt 40% no tiem, kas saņēmuši finansējumu, beidz pastāvēt pirmo divu gadu laikā.
«ASV tirgus ir milzīgs un pašpietiekams, bet tur vienmēr būs vieta kaut kam jaunam,» norāda mailgen.com izveidotājs.
Mailgen.com patlaban kaļ plānus atvērt savu biroju ASV, Db.lv stāsta projekta izveidotājs Arturs Bernovskis, kā arī domā par «lielākiem soļiem ieiet ASV tirgū», un norāda, ka uz Silīcija ieleju «noteikti būs jādodas atkal». «IT nozarei tā ir centrālā vieta, un noteikti vēl ilgu laiku tas nemanīsies,» viņš uzskata.
«ASV ir viena no valstīm, kurās plānots iegūt jaunus partnerus, bet, lai kaut ko nopietni tur darītu, ir tur jābūt uz vietas - gan uzņēmuma reģistrēšanai, gan vadībai vai pārdošanas speciālistiem, produktu izstrāde var notikt arī tepat Latvijā, kur tas būs lētāk,» stāsta K. Mors.
Kā getgamers.eu izveidotājs K. Mors, tā A. Bernovskis uzskata, ka Latvijai būtu nepieciešama sava pārstāvniecība Silīcija ielejā, kas palīdzētu Latvijas iesācējuzņēmējiem organizēt braucienus, pasākumus, dzīvošanu, kā arī palīdzētu izveidot kontaktus.
«Protams, ka visas nozares vēlētos lielāku atbalstu no valsts un tā butu nepieciešama, bet vispirms valstij būtu jānolemj, kuras būs primārās nozares – vai mēs esam zemnieku valsts vai produktu ar augstu pievienoto vērtību valsts,» norāda A. Bernovskis. «Igaunija savu izvēli ir izdarījusi ko arī var ļoti labi novērot – elektroniskās vēlēšanas, Skype univeritāte un atbalsts IT nozares uzņēmumiem,» viņš pauž, norādot, ka «Latvijai noteikti vismaz pienācīgā līmenī būtu jāatbalsta IT uzņēmumu vēlme iešanai ārvalstu tirgos, jo par Latvijas IT nozari esmu dzirdējis ārvalstīs tikai labas atsauksmes, kas parāda mūsu potenciālo tirgu iekarošanā».
Jau rakstīts, ka Latvijas uzņēmumiem sava pārstāvniecība Silīcija ielejā Kalifornijā darbojās 2011. gadā, kad biroju Silīcija ielejas biznesa inkubatorā Plug and Play Tech Center (Plug&Play) nodrošināja Latvijas un ASV informācijjas tehnoloģiju asociācija Latvian-American Business Association of California (LABACA). Nepilnu gadu pēc biroja darbības LABACA lēma, ka neturpinās tā uzturēšanu, norādot, ka pārstāvniecības pastāvēšanas laikā no Latvijas IT nozares uzņēmumiem ar stabilu naudas plūsmu netika izrādīta vērā ņemama interese par darbības sākšanu Silīcija ielejā vai ASV, tomēr nozares pārstāvji uzskata, ka šādai pārstāvniecībai Silīcija ielejā tomēr būtu jābūt.