Daugavpils gribējusi iepirkt tramvajus no Krievijas firmas Vagonmash, kas izrādās ir tuvu bankrotam un ar milzu parādiem.
Pērn decembrī Daugavpils domes izsludinātajā konkursā par jaunu tramvaju iegādi uzvarēja Sanktpēterburgas uzņēmums Vagonmash, kas, kā vēlāk noskaidrojās, ir tuvu bankrotam, ziņo TV3 raidījums Nekā Personīga.
Daugavpils domei piederošā a/s Tramvaju uzņēmums pagājušā gadā izlēma par ES piešķirtajiem aptuveni 10 miljoniem latu nomainīt 6 kilometrus garu sliežu ceļa posmu un iepirkt 12 jaunus tramvajus.
Tramvaju iepirkumam pieteicās piecas firmas. Finālam kvalificējās trīs - Baltkrievijas un Rumānijas kopuzņēmums Carpat Belaz Service, Sanktpēterburgas rūpnīca Vagonmash un vietējā Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca.
Par uzvarētāju Daugavpils dome pasludināja Vagonmash, jo tam esot laba reputācija, caurspīdīgs finanšu stāvoklis un viszemākā tramvaju cena – 3,6 miljoni.
Samierināties ar zaudējumu nevēlējās konkursā zaudējusī Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca, kuras akcionāri ir vairāki Igaunijas uzņēmumi. Izpētot, ar ko Krievijā nodarbojas viņu konkurents, rūpnīcas pārstāvji atklāja, ka Vagonmash ir tuvu bankrotam.
Tā kā konkurss bija starptautisks, visiem uzņēmumiem bija jāiesniedz izziņa no sava vietēja ieņēmumu dienesta, ka firmai nav nodokļu parādu. Lai izvairītos no dokumentu viltošanas, šim iesniegumam bija jābūt ar īpašu konkrētās valsts oficiālo iestāžu apliecinājumu.
Vagonmash dokumenti bija bez oficiālajiem spiedogiem. Uzrādītā summa niecīga - 80 santīmi. Tomēr izpētot Vagonmash ceturkšņa pārskatus Krievijas publiskajos reģistros atklājās, ka uzņēmumam iekrājušies nodokļu parādi par vairāk nekā 1,6 miljoniem latu. Turklāt konkursa laikā pret “Vagonmash” bija uzsāktas 48 tiesvedības par neizpildītām saistībām pret pasūtītājiem. Trijās no tām pieprasīts Vagonmash atzīt par bankrotējušu.
Nekā Personīga rīcībā esošā vēstule no Pēterburgas rāda, ka pašvaldības Transporta komiteja pērn ar Vagonmash bija noslēgusi četrus līgumus par 13 miljoniem latu. Taču rūpnīca nepiegādāja nevienu vagonu. Tāpēc pašvaldība uzņēmumu gatavojas iekļaut negodprātīgo piegādātāju reģistrā. Arī Volgograda joprojām gaida 7 no 11 pasūtītajiem tramvajiem. Pirms diviem gadiem līdzīgu pārkāpumu dēļ Vagonmash akcijas izslēdza no kotācijas fondu biržā.
Konkursa rīkotāja Daugavpils Tramvaju uzņēmuma vadītājs Ēvalds Mekšs raidījumam Nekā Personīga atzina, ka par Vagonmash problēmām esot nedaudz dzirdējis, bet viņu tas nesatrauc. Jo labāko atlase notikusi, ievērojot likumu.
Arī Satiksmes ministrija nepiekrīt, ka darbinieks, kurš uzraudzīja konkursa komisijas darbu, strādājis slikti. Viņuprāt firmas nevar sodīt un izmest no konkursa tikai citviet neizpildīto darbu dēļ.
Ja Iepirkumu uzraudzības birojs nebūtu uzlicis veto konkursa rezultātiem, Daugavpils, iespējams, paliktu bez tramvajiem un arī bez naudas. Kā ierasts šādos konkursos, uzvarētājs daļu no summas saņem priekšapmaksā. Krievijas ziņu portāli vēsta, ka šajās dienās pret Sanktpēterburgas uzņēmumu sākušies naudas un mantas piedzīšanas procesi. Tiesu izpildītāji ir arestējuši daļu Vagonmash produkcijas un ražošanas iekārtas.