Ražošana

Plastmasas ražotāji akcentē eksportu

Kristīne Stepiņa
,19.05.2015

Jaunākais izdevums

Palielinoties izejmateriālu cenai, sadārdzinās plastmasas izstrādājumi; vietējos ražotājus vilina ārvalstu tirgus, pieaug otrreizējā izejvielu pārstrāde

Plastmasas un gumijas izstrādājumu ražošanas nozare pērn apgrozījusi 150,5 milj. eiro, uzrādot 1,18% kritumu salīdzinājumā ar 2013. gadu (152,3 milj. eiro), izriet no Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotajiem datiem. Eksporta apjoms 2014. gadā ir palielinājies vairāk nekā par 4% un sasniedzis 61,5%.

Lai plastmasas ražošana Latvijā attīstītos, nav nepieciešamā atbalsta no valsts, taču klibo nodokļu politika un ir nesamērīgi augstas darbaspēka izmaksas, uzskata lielgabarīta plastmasas ražotāja SIA Rotons īpašnieks un vadītājs Armands Mucenieks. Tā kā uzņēmumā plastmasas izstrādājumu ražošanas process ir saistīts ar intensīvu roku darbu, darbaspēka izmaksas ir augstas, turklāt, salīdzinot ar citām Eiropas valstīm, Latvijas plastmasas ražotājiem nav visu nepieciešamo dūžu konkurētspējas stiprināšanai. Vienīgais atbalsts plastmasas ražotājiem ir iekārtu iegādē. SIA Rotons ar LIAA starpniecību ir saņēmis ES finansējumu aptuveni 0,5 miljonu eiro apjomā jaunas rotējošās formēšanas iekārtas polietilēna un polipropilēna detaļu ražošanai. Ražošana, izmantojot jauno iekārtu, sākta šī gada aprīļa beigās.

Pēdējos mēnešos pasaulē ievērojami pieaugusi plastmasas izejmateriāla cena. A. Mucenieks zina stāstīt, ka polietilēna cena ir palielinājusies par 15%, to ietekmējis eiro kursa kritums pret dolāru, kā arī mākslīgi radītais izejmateriāla deficīts. Pēdējos desmit gados polietilēna cena ir palielinājusies divas reizes, sasniedzot 1,7 ASV dolārus par vienu kilogramu. SIA Rotons vadītājs uzskata, ka izejmateriāla cena nesamazināsies, kā rezultātā produkcijas cena palielināsies par 10–15%.

Plastmasas ražotāji turpinās palielināt eksporta apjomus. «Eksporta tirgos attīstāmies ik gadu, šogad esam paredzējuši produkcijas noieta pieaugumu ārvalstīs par 45%, tādējādi eksports uzņēmumam nodrošinās 70% no apgrozījuma. Lai to panāktu, esam nodibinājuši uzņēmumu Zviedrijā, tuvākajā nākotnē plānojam atvērt pārstāvniecības uzņēmumus arī pārējās Skandināvijas valstīs,» par plastmasas cauruļvadu ražotāja SIA Evopipes plāniem stāsta valdes priekšsēdētājs Edgars Viļķins. Uzņēmuma galvenais noieta tirgus ir Baltija, kā arī Skandināvijas un Beniluksa valstis, samērā nelieli produkcijas apjomi tiek eksportēti uz Kaļiņingradu (Krievija), kā arī Baltkrieviju.

Plašāk lasiet rakstā Plastmasas ražotāji akcentē eksportu otrdienas, 19. maija, laikrakstā Dienas Bizness (11. lpp.)!

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Kas kaitīgāks – plastmasas iepakojums vai mūsu paradumi?

Ineta Legzdiņa, SIA “Narvesen Baltija” Iepirkumu direktore,06.08.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Savienības (ES), tātad arī Latvijas, iedzīvotāji ir saņēmuši jaunu uzdevumu planētas glābšanai – 3. jūlijā stājās spēkā jaunais Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likums, kas aizliedz laist tirgū noteiktus plastmasas priekšmetus un nosaka pasākumus to patēriņa samazināšanai.

Kopumā likums vērtējams pozitīvi, tas vērsts uz ilgtspējas attīstību un atbildīgu attieksmi pret apkārtējo vidi, tomēr tas nes līdzi virkni izaicinājumu un, jāatzīst, liek uz visiem laikiem atteikties no pārbaudītiem, labiem iepakojuma veidiem.

Likums ir apjomīgs, paredzēts pakāpeniskai ieviešanai līdz 2026. gadam. Katrai ES dalībvalstij ir tiesības izlemt, kad uzsākt katra pasākuma ieviešanu. Latvijā aizliegums tirgot vienreizlietojamos plastmasas izstrādājumus stājās spēkā 3. jūlijā, bet, piemēram, Skandināvijā tas notiks rudenī.

Tātad no 3. jūlija vairs nevaram iegādāties vienreizējai lietošanai paredzētos plastmasas traukus, galda piederumus, dzērienu salmiņus un maisāmos kociņus, vates kociņus, baloniem piestiprināmos kociņus un putu polistirola pārtikas iepakojumu. Tas gan nenozīmē, ka plastmasas izstrādājumus veikalu plauktos vairs neredzēsim vispār – vairākkārt lietojamus stingrās plastmasas traukus un piederumus joprojām ir atļauts tirgot. Tāpēc, ieraugot plastmasas dakšiņu, satraukumam nav pamata.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā aizsāktā atkritumu saimniecības reforma, lai sasniegtu izvirzītos Eiropas Savienības mērķus, prasa samazināt poligonos apglabāto atkritumu apmērus. Viena no iespējām ir daļu no tiem izmantot kā kurināmo siltuma un elektroenerģijas ražošanai, tādējādi samazinot energoresursu importu.

Par to tiks diskutēts 27.aprīlī Dienas Biznesa sadarbībā ar SIA Clean R, AS Eco Baltia un SIA ZAAO rīkotajā konferencē Vairāk sašķirotu atkritumu – mazāk apglabātu resursu.

Transformācijas jautājumi

“Transformācija no līdzšinējiem 11 atkritumu apglabāšanas poligoniem uz pieciem līdz septiņiem reģionālajiem atkritumu apsaimniekošanas centriem, ko paredz akceptētais Atkritumu apsaimniekošanas valsts plāns 2021.–2028. gadam,” uz jautājumu par būtiskāko nozarē atbild SIA ZAAO valdes priekšsēdētājs Gints Kukainis. Viņš norāda, ka reģionālie atkritumu apsaimniekošanas centri ne tikai pieņem atkritumus apglabāšanai, bet arī veic to šķirošanu un domā par aprites ekonomikas iedzīvināšanas iespējām arvien lielākai atkritumu daļai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas sadzīves atkritumu apsaimniekošanas uzņēmums CleanR Ķekavas novadā atklājis Baltijā modernāko plastmasas pārstrādes rūpnīcu, kuras būvniecībā un aprīkošanā investēti 5,4 miljoni eiro. Tajā turpmāk varēs pārstrādāt arī tādu plastmasu, kuras pārstrāde Latvijā līdz šim nebija iespējama, informēja rūpnīcas vadītājs Kaspars Fogelmanis.

Tagad Latvijā varēs pārstrādāt arī polistirolu, ko ikdienā redzam jogurtu trauciņos, bērnu rotaļlietās, traukos un gaismekļu elementos. Tāpat varēs pārstrādāt ABS (akrilnitrila-butadiēna-stirola sveķi) un tā kompozīcijas, proti, plastmasu, kas daudz izmantota automašīnu detaļu un interjera elementu – paneļu, vairogu, logu rāmju, spoguļu korpusu un daudzu citu – izgatavošanā. Šī plastmasa ir izplatīta arī elektronisko ierīču korpusu ražošanā, kā arī tekstila un celtniecības nozarē.

AS “CleanR Grupa” valdes loceklis Guntars Levics uzsver, ka līdz ar rūpnīcas atklāšanu koncerna atkritumu apsaimniekošanas uzņēmumi ir uzskatāmi par bezatkritumu saimniecību. “Tagad mēs varam nodrošināt visu ciklu, lai plastmasai dotu otru dzīvību – no savākšanas līdz pat pārstrādātam produktam – granulām un pārslām, kas pārtop mums ikdienā ierastās lietās – elektronisko iekārtu korpusos, iepakojumā, interjera elementos, pat apģērbā un modes aksesuāros. Šādi mēs redzam, ka reiz izmantotais ir resurss, kam varam piešķirt otru dzīvi, nevis atkritumi,” saka Levics.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jau tuvāko divu nedēļu laikā, no 4. līdz 10. maijam, pasaules iepakošanas industrijas pārstāvji tiksies Diseldorfā savas nozares vadošajā biznesa forumā.

Interpack ir svarīga pasaules iepakojuma nozares pilna ražošanas un pārstrādes procesa inovāciju un biznesa platforma. Pēc sešu gadu pārtraukuma izstādē tiks prezentēta virkne inovāciju visām saistītajām produktu grupām: pārtika, dzērieni, konditoreja un konditorejas izstrādājumi, farmācija, kosmētika, nepārtikas un rūpniecības preces. Tā kā iepakojuma industrijas prasības un pamatnosacījumi pastāvīgi mainās, šogad uzmanības centrā būs digitālās tehnoloģijas, inovatīvi produkti un ilgtspējīgi procesu risinājumi.

Uzņēmumi no visas pasaules

No Eiropas līdz Āzijai, no Āfrikas līdz Amerikai un Austrālijai: interpack 2023 izstādes dalībnieki ir no visiem pieciem kontinentiem. Kopumā būs pārstāvētas vairāk nekā 60 valstis. Tas padara interpack par labāko vietu, kur satikt potenciālos sadarbības partnerus un klientus un paplašināt starptautisko uzņēmējdarbību. Vadošās iekārtu ražotājvalstis un attiecīgi arī visplašāk pārstāvētās dalībvalstis ir Vācija, Itālija, Ķīna, Turcija, Indija, Nīderlande, ASV, Francija, Spānija, Šveice un Apvienotā Karaliste. Lielākās ekspozīcijas aizņems tādi nozīmīgi tirgus spēlētāji kā IMA Industria Macchine, Coesia Group, Syntegon Technology, Marchesini Group, Sollich, Duravant, Aasted ApS, MULTIVAC, OPTIMA packaging group un Ishida Europe Limited. Kopumā izstādē piedalīsies vairāk nekā 2700 dalībnieku.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dārza krēsliem ir ļoti svarīga nozīme āra telpas izmantošanā, tāpēc jums ir jāpārliecinās, vai tie atbilst jūsu vajadzībām. Taču, tā kā izvēlēties no daudziem modeļiem, var būt sarežģīti atrast sev piemērotāko stilu. Piedāvājumā ir daudz vairāk nekā pieticīgs āra sols. Mūsdienās jūs varat atrast plīša stūra dīvānus un pat šūpojošus krēslus. Neatkarīgi no jūsu dārza vajadzībām ir pieejams dizains un funkcionalitāte, kas lieliski piestāvēs telpai, stilam un budžetam. Labākās dārza mēbeles pilnībā pārveidos jūsu telpas funkcionalitāti un izskatu. Mūsdienās ir vieglāk nekā jebkad agrāk izveidot tādu pašu komfortu un stilu iekštelpu dzīvojamā telpā ārā, bet izvēloties ir jāņem vērā dažas lietas. Neviens nevēlas ieguldīt pilnīgi jaunos krēslos, lai pēc nedēļas saprastu, ka tie nav īsti piemēroti.

Izvēlieties stilu un materiālu atbilstoši konkrētai tēmai

Viens no acīmredzamākajiem padomiem āra krēslu izvēlē ir ņemt vērā to estētiku. Pareizs izskats var radīt vai sabojāt vietu. Viens no šī brīža modernākajiem stiliem ir rotangpalma. Tā ir ideāli piemērota, lai atveidotu tradicionāla lauku dārza relaksējošu izskatu, taču, ja to apvieno ar neitrāliem spilveniem, tas lieliski der arī moderniem zemesgabaliem.

Runājot par mūsdienu stiliem, jūs varētu apsvērt arī plastmasu. Tas ļauj izvēlēties krēslus daudz jaunu stilu skulpturālās formās un drosmīgās krāsās, kas telpai var pievienot jautrības elementu. Dārza krēsli ir izgatavoti arī no pārstrādātiem materiāliem, padarot tos par videi draudzīgāku risinājumu. Interesanta izvēle var būt arī atpūtas krēsls, kas padarīs apūtu vēl ērtāku.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

BIO atkritumi – mēsli vai resurss?

Imants Stirāns, "Getliņi EKO" valdes priekšsēdētājs,23.08.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dažādu atkritumu šķirošana Latvijā pēdējos gados kļūst par ierastu ikdienas sastāvdaļu. Papīrs, kartons, plastmasa un stikls tiek šķirots arvien precīzāk un turpina savu ceļu uz pārstrādi. Tā mēs taupām resursus, samazinām piesārņojumu un neradām milzīgus kalnus atkritumu poligonos.

Tieši pēdējais aspekts – poligonu teritoriālais ierobežojums ir faktors, kas kļūst arvien aktuālāks. Pēdējo piecu gadu laikā Getliņos vidēji gadā nonāk ap 280 tūkstošiem tonnu nešķirotu sadzīves atkritumu un, ja nekas apjomos nemainīsies, tuvāko gadu laikā poligons būs pilns.

Jaunu poligonu izveidi sabiedrība neatbalsta, turklāt arī Eiropas Savienība izvirza nosacījumus atbildīgākai atkritumu apsaimniekošanai – Eiropas Padomes direktīva paredz, ka no 2035. gada poligonos drīkstēs apglabāt tikai 10% no visiem radītajiem sadzīves atkritumiem. Ko tas nozīmē ikvienam no mums? Ir pēdējais brīdis sākt šķirot īpaši rūpīgi, lai mazinātu apglabāto sadzīves atkritumu apjomu.Ministru kabineta noteikumi paredz, ka no nākamā gada BIO atkritumu šķirošana kļūst obligāta visā Latvijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jo īsāks ir dāvanas noderīgais mūžs, jo lielāks risks, ka tai būs slikta ietekme uz pasauli.

«Mūsdienās, kad ir ļoti izplatīta t.s. zaļmaldināšana, vislabāk uzņēmuma zaļo tēlu veido laba izpratne par to, kas ir patiesi labi risinājumi mūsdienu vides problēmām. Tādēļ vērts domāt, vai dāvana ne tikai izskatās zaļa, bet sava mūža laikā tā palīdzēs risināt vairāk vides problēmu, nekā radīs,» saka Edmunds Cepurītis, biedrības Zero Waste Latvija pārstāvis. Viena no biežākajām kļūdām ir veidot ne pārāk noderīgus vai sliktas kvalitātes priekšmetus no pārstrādātiem materiāliem – lai arī tas ļauj izglābt nelielu materiālu daļu no izgāztuvēm, tas būs īslaicīgs ieguvums, ja pavisam drīz nederīgās dāvanas nonāks atkritumu tvertnē.

Atteikties no bezjēdzīgā

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pirmie pētījuma rezultāti pierādījuši mikroplastmasas klātbūtni Langstiņu ezerā; cik lielu ietekmi tā atstāj uz vidi un cilvēkiem, spriest pāragri.

Latvijas Hidroekoloģijas institūts (LHEI) ir ieguvis pirmos rezultātus par mikroplastmasas piesārņojumu Langstiņu ezera nogulumos. Pētījuma rezultāti liecina, ka ezera augšējā trīs centimetru slānī sastopamas mikroplastmasas daļiņas 11 līdz 56 mikronu lielumā no polietilēna, polipropilēna, poliestera un polistirēna. Šis ir pirmais pētījums Latvijā par mikroplastmasas sastopamību saldūdeņos. Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) atbalstītā pēcdoktorantūras pētniecības projekta ietvaros noskaidrota mikroplastmasas daļiņu sastopamība un daudzums Rīgas un Pierīgas ezeros. Tajos tika uzstādītas ierīces, kas pusgada garumā uzkrāja visu, kas uzkrājies ezera dibenā vairāku desmitu gadu laikā. Paraugi tika ievākti četros ezeros, proti, Sekšu, Velnezera, Langstiņu un Mazajā Baltezerā. Pētījuma finansējums gan atļāva analizēt paraugus vienā no ezeriem, jo tas ir ilgs un dārgs process, norāda Latvijas Hidroekoloģijas institūta (LHEI) pēcdoktorantūras projekta pētniece Inta Dimante-Deimantoviča. Kopējais pētījuma laiks ir trīs gadi, un viena parauga apstrāde ilgst līdz pat 50 stundām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būve

FOTO: Tallinā uzbūvē gājēju ceļu, izmantojot pārstrādātus plastmasas atkritumus

Žanete Hāka,18.10.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tallinā šonedēļ pabeigts pirmais gājēju ceļa posms, kura izbūvē izmantotas inovatīvas tehnoloģijas.

Ceļa asfalta segumā izmantoti pārstrādāti plastmasas atkritumi, un šis ir pirmais šāda veida ceļš ne vien Baltijā, bet visā Ziemeļu un Austrumeiropā.

Būvuzņēmuma «Verston Ehitus» izpilddirektors Veiko Veskimē (Veiko Veskimäe) uzsver: «Plastmasas atkritumu uzkrāšanās apkārtējā vidē ir globāla problēma, kurai risinājumus meklē visā pasaulē. Tāpēc plastmasas atkritumu izmantošana ceļu būvē ir gudrs risinājums, jo nenoārdāmā plastmasa un bitums, kas ir viens no svarīgākajiem asfaltbetona maisījuma komponentiem, tiek ražoti no vienas izejvielas – naftas.»

Tehnoloģiju ir izstrādājusi Skotijas kompānija «MacRebur», un tai pieder arī jaunā rūpnīca, kurā plastmasu pārstrādā granulās. Tālāk tās tiek pievienotas ceļa segumam, ļaujot samazināt bituma daudzumu asfaltā. Plastmasas atkritumu granulas augstā temperatūrā tiek izkausētas asfaltbetona maisījumā, nodrošinot, lai plastmasa izkustu vienmērīgi, neveidojot mikroplastmasu. Beidzoties asfalta kalpošanas termiņam, ceļa seguma materiāls var tikt pārstrādāts un atkārtoti izmantots ceļu būvē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV ir līdz šim lielākais plastmasas atkritumu radītājs pasaulē, liecina jauns ziņojums, kas trešdien tika iesniegts federālajai valdībai un kurā aicināts izstrādāt nacionālu stratēģiju šīs krīzes risināšanai.

ASV 2016.gadā radīja apmēram 42 miljonus tonnu plastmasas atkritumu - vairāk nekā visas Eiropas Savienības valstis kopā. Ķīna togad radīja vairāk nekā divas reizes mazāku plastmasas atkritumu daudzumu.

Katrs amerikānis rada vidēji 130 kilogramus plastmasas akritumu gadā, brits - vidēji 99 kilogramus, bet Dienvidkorejas iedzīvotājs - vidēji 88 kilogramus.

Ziņojumu "Rēķināšanās ar ASV lomu globālajā okeānu piesārņošanā ar plastmasas akritumiem" pasūtīja ASV Kongress likuma "Save Our Seas 2.0 Act" ietvaros. Šis likums stājās spēkā 2020.gada decembrī.

"20.gadsimta brīnumainā izgudrojuma - plastmasas - panākumi ir arī radījuši plastmasas atkritumu plūdus globālā mērogā," rakstīja zinātniece Mārgareta Springa, kuras vadīta ekspertu komiteja sastādīja šo ziņojumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Vide

Būvgružu šķirošanas un pārstrādes laukuma izveidē investē 2 miljonus eiro

Db.lv,29.05.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pierīgā atklāts un darbu uzsācis Baltijas vides resursu apsaimniekošanas uzņēmumu grupas AS “Eco Baltia” uzņēmuma SIA “Eco Baltia vide” būvgružu šķirošanas un pārstrādes laukums ar šķirošanas jaudu vairāku desmitu tūkstošu tonnu gadā. Laukuma izveidē un aprīkošanā investēti vairāk nekā 2 miljoni eiro.

Jaunatklātais laukums nodrošinās dažādu materiālu automatizētu un manuālu šķirošanu un novirzīšanu tālākai pārstrādei, tādējādi sekmējot apglabāšanai poligonos novirzīto atkritumu apjoma samazināšanos, veicinot ilgtspējīgu resursu izmantošanu, kā arī būvniecības atkritumu apsaimniekošanas tirgus sakārtošanu.

“Šis projekts ir nozīmīgs solis SIA “Eco Baltia vide” attīstībā un tas stiprinās uzņēmuma pienesumu aprites ekonomikā, veicinot efektīvu atkritumu pārstrādi un resursu atkārtotu izmantošanu. Nav noslēpums, ka izplatīta problēma būvgružu dalītās vākšanas jomā ir pelēkā tirgus zona, kurā darbojas daļa būvgružu savācēji, kas nenodrošina atbilstošu atkritumu apsaimniekošanu, izgāžot tos nepiemērotās vietās. Mūsu kā apsaimniekotāja mērķis ir nodrošināt ikvienam ērti pieejamu pakalpojumu un šķirošanas infrastruktūru, lai iedzīvotājiem un uzņēmumiem būtu skaidra izvēle un zināšanās, kā ir jārīkojas ar būvniecības atkritumiem,” pauž SIA “Eco Baltia vide” valdes priekšsēdētājs Jānis Aizbalts.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Skaņu tehnikas ražotājs Marshall ar specializēto viedtālruni London apliecina nopietnus nodomus mobilo ierīču tirgū

Šodien viedtelefonu ar savu zīmolu var izgatavot jebkurš, pat ja pašam nav ne rūpnīcas, ne iemaņas elektroiekārtu ražošanā. To uzskatāmi apliecinājuši gan mūsu pašu uzņēmumi, gan kaimiņi lietuvieši. Taču nav daudz ar mobilajām tehnoloģijām tieši nesaistītu kompāniju, kas mēģinātu piedāvāt patērētājiem izteiktu nišas produktu. Viens no tādiem ir britu skaņas tehnikas ražotājs Marshall, kas iebrāzies veikalos ar sev raksturīgā stilā ieturētu mūzikas tālruni London.

Salinieki parūpējušies, lai apvienotās karalistes galvaspilsētas vārdā nosauktais viedtālrunis nepārprotami atšķirtos no līdziniekiem. Tāpat arī tas apveltīts ar dažām iespējām, kādas citos tālruņos nav atrodamas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Expo 2017

VIDEO: Itālijā radīti inovatīvi dzelzceļa sliežu gulšņi

Dienas Bizness,11.07.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja lokomotīves gadu laikā ir piedzīvojušas lielas izmaiņas, tad pats dzelzceļš neko daudz nav mainījies. Itālijas inženieri ir nākuši klajā ar inovatīviem sliežu gulšņiem, kas paši spēj ražot elektroenerģiju.

Videi draudzīgo gulšņu ražošanā tiek izmantots liels daudzums otrreizējās pārstrādes izejmateriālu – galvenokārt nolietotas automašīnu riepas un plastmasa. Savukārt pašos gulšņos ir iestrādātas saules baterijas, kas akumulē saules radīto enerģiju un novada to uz tuvumā esošajām elektrostacijām.

Noklājot dzelzceļu ar vienu kilometru GreenRail gulšņu, tiek likvidētas 35 tonnas gumijas un plastmasas atkritumu.

TEV VARĒTU INTERESĒT ARĪ CITAS ZIŅAS NO ASTANA EXPO 2017

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kanāda no 2021.gada aizliegs vienreizlietojamo plastmasu, pirmdien paziņoja premjerministrs Džastins Trudo, uzstājot, ka izaicinājums visai pasaulei ir pakāpeniski atteikties no plastmasas pudelēm, salmiņiem un maisiņiem, kas piesārņo okeānus.

«Ar prieku paziņoju, ka jau 2021.gadā Kanāda visā tās teritorijā aizliegs kaitīgos vienreizlietojamos plastmasas izstrādājumus,» pavēstīja Trudo, norādot, ka Kanādai ir unikāla iespēja kļūt par līderi pasaules cīņā pret plastmasas piesārņojumu, jo valstij ir pasaulē garākā jūras robeža.

Trudo norādīja, ka Kanādā pašlaik tiek pārstrādāts mazāk nekā 10% plastmasas.

Ik gadu visā pasaulē miljoniem putnu un vairāk nekā 100 tūkstoši jūras dzīvnieku savainojas vai mirst, jo sapinas plastmasas atkritumos vai saindējas ar tiem kādā no barošanās ķēdes posmiem.

«Jūs visi esat dzirdējuši stāstus un redzējuši fotogrāfijas. Un, ja godīgi, kā tēvam, man ir grūti, kad mēģinu to paskaidrot saviem bērniem,» atzina Kanādas premjers.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ar zīmolu "bistro Balts" saistītie uzņēmumi aizvadīto gadu plāno pabeigt ar 500 tūkstošu eiro apgrozījumu, liecina provizoriskie rezultāti.

"2019. gads mums ir bijis ļoti pozitīvi saspringts. Bistro "Balts" atpazīstamība aug, pateicoties gan sociālajiem tīkliem, gan ēdienu piegādes aplikāciju attīstībai. Arvien vairāk maltītes ar piegādi pasūta korporatīvie klienti saviem darbiniekiem - regulāri vedam pusdienas un arī vakariņas uz dažādiem birojiem.

Pateicoties izmaiņām likumdošanā, ēdināšana ir kļuvusi par vienu no darbinieku motivēšanas sistēmas elementiem - darba devēji "uzsauc" pusdienas saviem darbiniekiem kā pateicību par ieguldīto darbu, pasūtot maltītes līdz pat simt cilvēku lieliem kolektīvam.

Lai birojiem būtu vieglāk organizēt savus pasūtījumus, līdz janvāra beigām aktivizēsim arī ēdienu piegādes pasūtīšanas iespēju mūsu mājas lapā balts.lv. Piegāde ir loģisks un parocīgs turpinājums iesāktajam, jo bistro jau sākotnēji tika veidots kā vieta ēdienu līdzņemšanai," teic Liene Kuplā, bistro "Balts" līdzīpašniece.

Komentāri

Pievienot komentāru
Reklāmraksti

Elastīga, ergonomiska un kompakta darba vieta — ar Dell ierīcēm, kuras darbina Intel® Core™ procesori

Sadarbības materiāls,28.04.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pandēmijas dēļ pasaule ir pieradusi pie attālinātā jeb hibrīdā darba stila. Ja jūsu mājās vai birojā ir maz vietas, ir svarīgi izveidot ērtu, ērtu, ergonomisku un kompaktu, bet vienlaikus efektīvu darba vietu. Jaunie Dell monitori – P Series, UltraSharp 4K monitori ar IPS Black paneļu tehnoloģiju un OptiPlex Micro PC – ir lielisks risinājums, kas izceļas ar savu augstākās klases veiktspēju un eleganci.

Ienirstiet spilgtu krāsu jūrā ar Dell U3223QE un U2723QE monitoriem

Izbaudiet visu burvīgo krāsu buķeti ar pasaulē pirmajiem Dell UltraSharp 4K monitoriem ar integrētu IPS Black tehnoloģiju. 31.5" Dell U3223QE vai mazāks 27" Dell U2723QE monitors sniedz iespēju novērtēt izcilo 4K izšķirtspēju. Kontrasta attiecība 2000:1 izceļ nevainojamu krāsu un melnās krāsas veiktspējas kombināciju. 1.07 miljardi krāsu un plašu gamma, tostarp 100% sRGB, 100% Rec. 709, 98% DCI-P3 un VESA sertificētais DisplayHDR™ 400 piešķirs attēlam izcili reālistisku izjūtu. Monitoriem ir arī RJ45 (vadu Ethernet), USB-C (līdz 90 W jauda), īpaši ātrdarbīgs USB 10 Gbps un ātrās piekļuves pieslēgvietas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Foto: pexels.com / mali maeder

Pieprasījums pēc sporta pulksteņiem arvien pieaug. Tos iegādājas ne vien profesionāli sportisti un sporta entuziasti, bet arī cilvēki, kuri vēlas pievērsties aktīvākam dzīvesveidam. Šobrīd tirgus līderi ir Apple un Garmin ražotie sporta pulksteņi. Taču, nonākot izvēles priekšā, kuram no zīmoliem dot priekšroku? Vairāk par sporta pulksteņiem un to funkcijām uzzini raksta turpinājumā!

Sporta pulkstenis kā motivators: kā izvēlēties īsto?

Pexels.com / blue bird

Neatkarīgi no tā, vai fiziskās aktivitātes ir neatņemama jūsu dzīves sastāvdaļa, vai tikai apsverat domu pievērsties veselīgākam dzīvesveidam, sporta pulkstenis mudina kustēties vairāk un biežāk. Raksta turpinājumā salīdzinām svarīgākos faktorus, ko ņemt vērā, iegādājoties šādu viedierīci.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Korejiešu SsangYong ar jaunu sparu meties laist tautās jaunus krosoverus, no kuriem pilsētas kompaktais censonis Tivoli ir ne tikai svaigākais, bet arī iekārojamākais izstrādājums

Jāatgādina, ka pirms pašmāju dižķibeles SsangYong zīmols bija gana labi pazīstams arī Latvijā, par spīti vienkāršajam un, var pat teikt, neglītajam dizainam. Piemēram, 2007./2008. gadā uz tā brīža vispārējās līksmības un šķietamas pārticības fona arī SsangYoung markas apvidniekiem bija savi pircēji. Prieka mirklis gan bija gaužām īss, jo globālās krīzes ietekmē 2009. gadā SsangYong pats stāvēja uz sabrukuma sliekšņa, un diez kā būtu izvērtusies kompānijas tālākā nākotne, ja korejiešu ražotāju nebūtu nopircis indiešu gigants Mahindra & Mahindra Limited.

Kāpēc tas būtu jāpērk

Ja pircēja uzdevums ir tikt pie salīdzinoši lēta pilsētas auto un akūto vajadzību sarakstā ir priekšpiedziņa, benzīnmotors komplektā ar automātisko pārnesumkārbu, Tivoli ir pareizais pirkums. Vienīgā obligātā prasība, – pircējam jābūt apveltītam ar drosmi pamēģināt kaut ko jaunu. Kas atiecas uz Tivoli dizainu, tas ir kļuvis krietni labāks, nekā bija iepriekšējo gadu SsangYong, piemēram, uz apvidnieka Actyon vai lielā minivena Urodius fona Tivoli ir īsts skaistulis, tomēr Tivoli pilsētiņa Itālijā, no kā aizgūts modeļa nosaukums, gan ir ievērojami skaistāka. No otras puses, Nissan Juke daudzi vēl aizvien uzskata par neglīteni, taču tas nav traucējis tirdzniecības rezultātiem. Pats galvenais, ka tehniski un visādi citādi Tivoli ir tipisks krosoveru saimes produkts, kas apveltīts ar visām vajadzīgām prasmēm un dotumiem, lai sacenstos ar Nissan Juke & Co. Saviem izmēriem tam ir ērts salons četriem pasažieriem. Otrajā rindā varēs bez bailēm ielocīties arī garāka auguma pasažieri, un viņu galvas nedursies griestos. Negaidīti ērti ir priekšējie sēdekļi ar solīdu sānu noturību. Arī 423 litru lielais bagāžas nodalījums ir pieskaitāms pie pozitīvajām īpašībām. Vienīgi cietā plastmasa salona apdarē nav augstākā kaluma. Uz stūres rata uzvilktā ekoāda būs tik slidena, lai pēc vecās šoferu modes pirms brauciena nāktos saspļaut saujās, citādi jau pie pirmā pagrieziena Tivoli stūres rats var izšļukt no rokām. Toties var izvēlēties dažādu krāsu salikumus iekštelpas noformējumam, tostarp par papildu samaksu Tivoli virsbūvi var nokrāsot divos toņos. Šajā gadījumā jumts un sānu spoguļu korpusi tiek nokrāsoti citādi, nekā pārejā virsbūve. Ielūkojoties Tivoli cenas lapā, ir skaidrs, ka nekas uz šīs pasaules nav par velti. Bāzes modeļa cena ir 14 290 eiro, kas ir samērīga, bet ne pati zemākā cena starp savas klases brāļiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Vide

Stockmann Latvijā uzsāk programmu pret plastmasas maisiņiem

Lelde Petrāne,19.09.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Universālveikals Stockmann Latvijā sācis īstenot programmu «Nepērc plastmasas maisiņu!», uzsverot, ka atteikšanās no plastmasas maisiņa ir ikviena iespēja ietaupīt, kā arī samazināt vides piesārņojumu.

Programma tiks īstenota sadarbībā ar Pasaules Dabas Fondu. Klientu izvēle tiks monitorēta un katrs nenopirktais maisiņš veidos ziedojumu summu Baltijas jūras aizsardzībai.

Dace Goldmane, universālveikala Stockmann direktore Latvijā, stāsta: «Apzināmies, ka uzņēmumiem ir jāpiedāvā iespējas cilvēkiem rīkoties videi draudzīgi, tāpēc esam uzsākuši mērķtiecīgu darbu, lai plastmasas maisiņu patēriņu samazinātu Latvijas iedzīvotāju ikdienā. U/v Stockmann augļu un dārzeņu nodaļās mūsu klienti izvēlēto preci jau ievieto maisiņos, kas dabā 100% sadalās.

No septembra rīkojamies vēl aktīvāk – aicinām klientus neizvēlēties plastmasas maisiņus vai arī maksāt 20 centus. Pie kasēm piedāvājam arī videi draudzīgākas alternatīvas, kuru izgatavošanā izmantoti otrreiz pārstrādāti materiāli. Plastmasas maisiņš maksā, un tas liek aizdomāties: varbūt ietaupīt savus līdzekļus un būt videi draudzīgam?»

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šobrīd Tooche darbnīcā mēnesī top 50 pāri apavu no ananasu ādas, laika gaitā uzņēmums cer paplašināt ražošanu līdz 500 pāriem mēnesī.

Apavu zīmola Tooche (SIA YES) biznesa modelis ir tāds, ka apavi tiek izgatavoti tikai pēc pasūtījuma un netiek uzturēta liela noliktava. «Ja varam saražot un izsūtīt apavus piecu dienu laikā, pircēji ir ar mieru tik ilgi uzgaidīt. Līdz ar to zūd vajadzība pēc lielas noliktavas un varam izmantot resursus pareizāk un ražot tikai to, ko pircēji vēlas. Šobrīd meklējam investīcijas, lai palielinātu ražošanas apjomus. Līdz šim investējam tikai pašu nopelnīto no pārdošanas. Lai pēc gada palielinātu apgrozījumu desmit reizes, vajadzīgas 150 tūkstošu eiro lielas investīcijas pirmajā etapā, lai ieguldītu mārketingā un palielinātu apgrozījumu ar esošo komandu pašreizējā darbnīcā. Otrajā etapā plānojam atvērt otru ražotni. Ar laiku es vēlētos atvērt ražotni ASV vai Krievijā,» stāsta Mišela Šehurina, apavu zīmola Tooche dizainere.

Komentāri

Pievienot komentāru
Vide

Ražotājs: Nepastāv ilgtspējīgs produkts neilgtspējīgā iepakojumā

Lelde Petrāne,13.02.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kompānija "Mars" (tostarp "Mars Latvia"), kas ražo produkciju ar tādiem zīmoliem kā "Snickers", "Twix", "Dove", "Royal Canin", "Whiskas", "Skittles" un citiem, sekojot tendencēm pasaulē, pārorientē savu darbību, lai tā kļūtu videi draudzīgāka.

"Mars" ražo un pārdod dažādus produktus gan cilvēkiem, gan mājdzīvniekiem. Lai nodrošinātu, ka produkti ir atbilstoši tirgus standartiem, iepakojumam ir liela nozīme. Tas aizsargā izejvielas, kuras tiek pārvietotas no saimniecībām uz rūpnīcām, kā arī gatavos produktus, kad tie tiek aizvesti uz veikalu plauktiem un visbeidzot nonāk pie patērētājiem, skaidro Skaiste Sruogaite, "Mars" Korporatīvās komunikācijas direktore Baltijas, Balkānu un Adrijas jūras valstīs. Iepakojums palīdz produktiem saglabāt svaigumu un sniedz noderīgu informāciju patērētājiem, piemēram, par uzturvērtību un norādījumus par porcijām. Tāpat tas nodrošina ērtības un palīdz izcelt zīmolus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atkritumu apsaimniekošana

Arvien vairāk veicinās atkritumu šķirošanu

Māris Ķirsons,17.06.2022

SIA Clean R Sadzīves atkritumu apsaimniekošanas departamenta vadītāja Liene Rumpane.

Foto: Ritvars Skuja, Dienas Bizness

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vairāk nekā ceturtā daļa daudzdzīvokļu māju Rīgā nešķiroja atkritumus, tādējādi maksājot arvien lielākas summas, šo situāciju varēja mainīt ar iedzīvotāju izglītošanu un paradumu maiņu.

To liecina vides pakalpojumu, tostarp atkritumu apsaimniekošanas uzņēmuma SIA Clean R veiktais pētījums, iegūto datu analīze un pasākumi. Tā kā Eiropas Savienība ir paredzējusi samazināt atkritumu poligonos noglabājamo apjomu, tad arī Latvijā pakāpeniski tiek paaugstināta dabas resursu nodokļa likme par atkritumu noglabāšanu poligonā (2021. gadā bija 65 eiro/t, 2022. gadā tā jau ir 80 eiro/t, bet 2023. gadā būs 95 eiro/t), un tāpēc visiem arvien lielāks spiediens būs tieši uz atkritumu šķirošanu un izmešanu tikai tiem paredzētos konteineros.

23% nešķiroja

“Aplūkojot Latvijā lielākā māju apsaimniekošanas uzņēmuma SIA Rīgas namu pārvaldnieks apsaimniekotās ēkas, secinājām, ka daudzu daudzdzīvokļu māju iedzīvotāji atkritumus nešķiro, un tāpēc nolēmām veikt pētījumu par to, kas tad īsti tiek izmests konteinerā un vai, attiecīgo saturu šķirojot, ir iespējams samazināt atkritumu apsaimniekošanas izmaksas ne tikai attiecīgo namu iedzīvotājiem, bet arī atkritumu apsaimniekošanas uzņēmumam, un lai atbildētu uz jautājumu, ko atkritumu apsaimniekošanas uzņēmums varētu darīt citādi, lai panāktu iedzīvotāju paradumu maiņu,” pētījuma priekšvēsturi skaidro SIA Clean R Sadzīves atkritumu apsaimniekošanas departamenta vadītāja Liene Rumpane.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

1. jūlijā jāstājas spēkā normai, ka jāmaksā dabas resursu nodoklis 1,25 eiro/kg par plastmasas iepakojumu, kurš nav pārstrādājams un nav reģenerēts, 0,8 eiro/kg par pārstrādājamās plastmasas iepakojumu, kas nebūs pārstrādāts, taču Saeima pēdējā brīdī veica korekcijas. Šīs normas administrēšanai nepieciešamie grozījumi noteikumos ieķērušies, pārtika tieši iepakojuma dēļ varot sadārdzināties.

„Jebkura jauna nodokļa piemērošana atsaucas uz produkta gala cenu. Jo augstāki iepakojuma savākšanas rādītāji, jo dārgāk izmaksā to savākšana un pārtikas ražotāju izmaksas proporcionāli pieaug,” situāciju skaidro Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācijas padomes priekšsēdētāja Ināra Šure Viņa uzsver, ka iepakojuma savākšanas rādītājus nedrīkst noteikt augstākus, kā to paredz ES tiesību akti. „Tiem ir jābūt vienādiem vai zemākiem nekā pārējās Baltijas valstīs. Ieviešot dabai draudzīgas tehnoloģijas, ir jāsaglabā Latvijas ražotāju konkurētspēja Baltijas un ES valstu vidū,” tā I. Šure.

Līdz šim maksā valsts

„Kopš pagājušā gadsimta piecdesmitajiem gadiem ir ļoti būtiski —20 reizes – pieaudzis plastmasas iepakojuma patēriņš, taču daļa no tā ir ļoti grūti – sarežģīti – pārstrādājama, bet daļa vispār nav pārstrādājama, tāpēc Eiropas Savienība ar regulu ieviesa maksājumu (nodokli) dalībvalstīm — 0,8 eiro/kg par nepārstrādātu plastmasu, tādējādi motivējot dalībvalstis meklēt risinājumus, kā samazināt nepārstrādājamas plastmasas izmantošanu,” skaidro Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas Vides aizsardzības departamenta direktore Rudīte Vesere.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jauni motori, lielāka kravas kaste un gardāks aprīkojums ir lietas, kas padara jauno Mitsubishi L200 pievilcīgu tiem, kam saimniecībā akūti nepieciešams kārtīgs darba auto

Mitsubishi jau vairāku gadu garumā ir apliecinājis sevi kā šīs klases automobiļu lietpratējs. Izņēmums nav arī jaunākās paaudzes četrvietīgais L200 Double Cab modelis, kas, izanalizējot iepriekšējā modelī pamanītās kļūdas, tās ir novērsis.

Kāpēc tas būtu jāpērk

Svarīgākā ziņa, neapšaubāmi, ir jaunākās paaudzes 2,4 litru common rail četrcilindru dīzelis ar divām dažādām jaudām, proti 154 ZS un 181 ZS. L200 pazinējiem, kas nereti šķendējās par iepriekšējā modeļa motora zobsiksnu neplānotajām un pēkšņajām maiņām, var paziņot, ka Mitsubishi inženieri zobsiksnas vietā jaunajam motoram ir nolēmuši dot priekšroku ķēdes piedziņai. L200 rāmja konstrukcija ir par 7% izturīgāka pret vērpi, bet virsbūvē izmantojamie augstas izturības vieglie metāli ļaus samazināt lieko svaru. Uzlabojumi ir veikti arī auto priekšējā piekarē, savukārt aizmugurējā resoru piekarē lokšņu atsperu ir kļuvis vairāk, kas veicinās lielāku komfortu uz nelīdzeniem segumiem. Tam visam klāt L200 radītāji piesola veselu lērumu jaunu un modernu elektronisko palīgu armiju, tostarp start/stop sistēmu, joslu maiņas brīdinājuma sistēmu un pat atpakaļskata kameru kravas kastes vākā. Pats galvenais, ka jaunais L200 salons ir kļuvis nesalīdzināmi omulīgāks un glītāks par veco L200. No salona ir aizmēzta garlaicīgā un lietošanā nepraktiskā pelēkā plastmasa, tās vietā vadības panelī ir izmantoti kvalitatīvāki tumšas krāsas plastmasas materiāli, kas atsvaidzināti ar gaišāku toņu plastmasas un hroma elementiem. Atkarībā no pircēja kabatas dziļuma L200 salonu var izdaiļot ar elektriski regulējamiem ādas beņķiem, divzonu klimatkontroli un 7 collu multimediju sistēmu. Nežēlojot naudu, L200 aprīkojuma listē varēs iekļaut bezatslēgas durvju atvēršanas un motora iedarbināšanas sistēmu, LED dienas gaitas diodes un biksenona priekšējos lukturus. Toties pat lētākā L200 pircēji tiks iepriecināti ne tikai ar jauniem un ērtiem priekšējiem krēsliem, bet, salīdzinājumā ar citiem pick-up saimes līdziniekiem, L200 virsbūves konstrukcijas pārbīdes ir sekmējušas to, ka otrās rindas krēsli arī būs negaidīti komfortabli. Tiem atzveltnes leņķis ir tik liels, lai tajos varētu ērti atlaisties, nevis, kā iepriekš, kā alvas zaldātiņiem visu brauciena laiku sēdēt ar taisnu muguru. Vienīgi jāpatur prātā, ka četrvietīgā L200 Double Cab cena kopā ar visiem uzlabojumiem arī ir gājusi uz augšu. Lētākajā izpildījumā ar 154 ZS motoru L200 cena sāksies no 25 990 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atkritumu apsaimniekošana

Zviedrijas vides ministre atvainojas par Latvijā nonākušajiem nelegālajiem atkritumiem

Zane Atlāce - Bistere,02.01.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zviedrijas vides ministre Karolīna Skūga laikrakstam Dagens Nyheter paudusi nožēlu par to, ka zviedru plastmasa nonāca Jūrmalā, Latvijā, kur nelegālā atkritumu uzglabāšanas vietā izcēlies ugunsgrēks, informē vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra padomniece Santa Vaļuma.

K.Skūga uzskata, ka ir nepieciešams mainīt ne tikai Zviedrijas atkritumu apsaimniekošanu, bet arī ieviest stingrākus noteikumus visā Eiropas Savienībā, lai pārstrādājamo atkritumu kravas vairs nenonāktu citās valstīs bez noteikta pārstrādes mērķa un neveidotu nezināmas izcelsmes atkritumu uzkrāšanas vietas. «Vēlos teikt cietušajiem Latvijā, ka ļoti nožēloju notikušo,» norādījusi ministre.

Lai novērstu neatbilstošas darbības ar atkritumiem un stiprinātu uzraudzību pār atkritumu plūsmu Latvijā, 2017. gada 7. decembrī Saeimā tika pieņemti Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas virzītie grozījumi Atkritumu apsaimniekošanas likumā. Grozījumi ietver vairākus būtiskus papildinājumus, lai veidotu pārskatāmu atkritumu apsaimniekošanas sistēmu, kā arī pastiprinātu kontroli pār atkritumu pārvadājumiem. Apstiprinātie grozījumi stāsies spēkā no 2018. gada vidus, būtiski stiprinot kontroli pār atkritumu pārvadājumiem un pārstrādi, kā arī nodrošinot Valsts vides dienestam plašākas pārraudzības iespējas.

Komentāri

Pievienot komentāru