Narciss tērpi nopērkami arvien plašākā areālā ārpus Latvijas, taču eksporta attīstība prasījusi vairāk laika, nekā sākotnēji plānots.
Taču kopš šīs vasaras modes nams Narciss ir vairāk pamanāms arī pašu mājās – Berga bazārā ir atvērts šā zīmola veikals un ateljē. Tas ir ar individuālu pieeju, stāsta Alise Trautmane, SIA Narciss īpašniece. Liels pluss esot iespēja turpat uz vietas apģērbu koriģēt, pielāgojot to figūrai. «Domāju, ka mūsu pārdošanas rezultāti būtu sliktāki, ja nebūtu šī pakalpojuma. Blakus ir citi Latvijas modes dizaineru salonveikali – Anna LED, Latvijas modes Klase, kas rada auru šim rajonam,» teic Alise.
Veikalam grūti atrast darbiniekus, viņa atklāj. «Latvijā ir tik maz apģērbu veikalu, kur man patīk apkalpošana. Pārdevējs veikalu var padarīt brīnišķīgu vai arī pilnībā sabojāt priekšstatu par zīmolu. Darbinieku meklējumi ir aktuāli, domāju, ne man vienai. Šai profesijai ir jāpatīk un jāmāk iemantot klientu cieņu un uzticību. Tā nav pierunāšana vai klanīšanās. Jābūt profesionālim, un tādu ir maz. Tas netiek uzskatīts par cienījamu darbu,» viņa spriež.
Šuj arī formastērpus
Pērn Narciss apgrozījums sasniedza 27,4 tūkst. latu. Alise prognozē, ka šogad tas būs 3–4 reizes lielāks, jo uzņēmums papildus prêt-à-porter kolekciju veidošanai ir pievērsies formas tērpu izgatavošanai, attīsta tirdzniecību Latvijā. Šis varētu būt pirmais gads ar peļņu.
«Visu laiku strādājam uz priekšu, un formas tērpi ir izdevīgi naudas plūsmas nodrošināšanai, jo tie ir garantēti ienākumi. Mans mērķis joprojām ir izveidot Latvijā zīmolu, kas rūpnieciski ražo un eksportē apģērbu ar augstu pievienoto vērtību. Pagaidām vēl neizdodas, kā gribētos, jo neesam sasnieguši nepieciešamos apjomus, bet es ticu, ka to var izdarīt. Ticu, ka Latvijā rūpnieciski var ražot ne tikai lētus trikotāžas izstrādājumus, pildīt ārzemju modes zīmolu pasūtījumus, bet arī ražot un eksportēt augstas kvalitātes Latvijas modes zīmola apģērbu,» pārliecināta ir Alise.
Līdzekļu trūkums ir biežākais iemesls, kāpēc daudzi zīmoli beidz savu darbību. «Mēs sākām kā prêt-à-porter zīmols ar pilnu kolekciju. Ja es tagad sāktu biznesu, es to darītu ar kādu konkrētu nišas produktu, piemēram, mēteļiem vai krekliem un tad pamazām paplašinātu sortimentu,» prāto Alise.
Narciss ir divas sieviešu apģērbu kolekcijas gadā. Papildu tam decembrī tiks izrādīta t.s. kapsulkolekcija vīriešiem, kas tapusi sadarbībā ar Denisu Seveļovu. Tas būšot pirmais mēģinājums vīriešu modes laukā.
Šobrīd Narciss apģērbs ir nopērkams vairākās vietās ārpus Latvijas – Londonā, Maskavā, Kuveitā, Dubaijā, Nīderlandē, kā arī pavisam drīz – Ņujorkā un Cīrihē. Vaicāta, vai šāda zīmola pārstāvniecība ir vērtējama kā plaša, Alise atbild, ka, pēc viņas aprēķiniem, nepieciešams sadarboties vismaz ar 13 veikaliem, lai tas būtu ekonomiski izdevīgi. Tāpēc, kamēr veikalu skaits nav tik liels, uzņēmums paralēli kolekciju veidošanai pievērsies formas tērpu dizaina izstrādei un izgatavošanai.
Pirmais veiksmīgais projekts bija formas tērpu dizaina izstrāde un izgatavošana lielākajam Krievijas tūroperatoram Pegas Touristik.
Latvijā Narciss izstrādājis formas tērpus Albert Hotel, kā arī nesen uzvarējis valsts iepirkumā par tērpu izgatavošanu Latvijas Valsts mežu dienestam. «Lielākais izaicinājums bija radīt augstvērtīgu dizainu, kas spēj pildīt gan reprezentatīvās funkcijas, gan praktiskās, turklāt ir tāds, kas palīdz veikt un atvieglo dienesta darbinieku ikdienas pienākumus un ir pēc iespējas ekonomiskāks izmaksu ziņā. Lai to panāktu, izmantoti inovatīvi daudzslāņu materiāli ar īpašiem membrānpārklājumiem, kas nodrošina tādas tekstilmateriāla fizikālās un mehāniskās īpašības kā higrofobitāti, gaisa caurlaidību, mitruma absorbciju, siltumizolāciju un citas,» stāsta Alise.
Vaicāta, vai, redzot šos formas tērpus, ir skaidri noprotams, ka tie ir Narciss, Alise atbild noliedzoši. «Visticamāk, ne. Tā ir pilnīgi cita sfēra ar atšķirīgiem kritērijiem, tendencēm un prasībām,» viņa teic.
Lielais jautājums
Alise ievērojusi, ka pieprasījums palielinās pēc tam, kad Narciss apģērbi parādās žurnālu publikācijās Londonā. «Mēs jau zinām, pēc kuru žurnālu publikācijām jāsagatavo tērpi visos izmēros. Ir pagodinoši, kad ir publikācija Vouge, Glamour, InStyle, bet tas īpaši neietekmē pārdošanas rezultātus, savukārt pēc publikācijām iknedēļas žurnālā Grazia, kas ir ne tik prestižs, toties ir ļoti lasīts, iznāk milzīgā tirāžā Lielbritānijā, nekavējoties palielinās pieprasījums Narciss online veikalā, jo īpaši – attiecīgajam modelim, kura fotogrāfija nopublicēta,» viņa stāsta.
Narciss sadarbojas ar sabiedrisko attiecību aģentūru Londonā, un šis esot liels uzņēmuma izmaksu postenis. «Tā ir mana lielā mīkla – vai mums to tiešām vajag? Tie ir neproporcionāli lieli izdevumi pret apgrozījumu.
Luksusa zīmoli sabiedrisko attiecību budžetam atvēl 20–25% no apgrozījuma. Mēs šobrīd tērējam 40%. Par to pašu naudu gada laikā varētu aizbraukt uz divām izstādēm Ņujorkā. Visas grāmatas un profesionāļi teic, ka vajag, bet neesmu jutusi, ka žurnāli tieši aizvestu pie iepircējiem. Taču es ticu, ka viss kopā – sabiedrisko attiecību aģentūras darbs, publikācijas žurnālos, zvaigznes, kas nēsā Narciss (t.s. celebrity endorsement), aktivitātes sociālajos tīklos un regulāra dalība modes izstādēs ārpus Latvijas, – nostrādā,» teic Alise.
Londonas pieredze
DB jau rakstījis, ka Narciss reiz bijis savs veikals Londonā. Tagad tas ir slēgts.
«Veikals atradās Notinghilā, kas ir ļoti britisks rajons. Mēs to redzējām pēc klientiem – ja ienāk krievu sieviete, viņa nopērk tērpu sev un mammai, bet, ja britu dāma, viņa vaicā, kad būs atlaides. Tagad, analizējot oktobra mazumtirdzniecības datus Lielbritānijā, var secināt, ka oktorbra pirmajā nedēļā, kad Ķīnā bija nacionālie svētki – Golden Week un daudzi masveidā brauca «šopingot» uz Eiropu, premium klases veikalu apgrozījums ļoti būtiski pieauga. Ķīnieši vienā iepirkšanās tūrē vidēji tērē 1400 britu mārciņu, paši briti – piecas sešas reizes mazāk. Ja es tagad atvērtu savu veikalu Londonā, neizvēlētos britu rajonu, bet skatītos, kur ir vairāk tūristu – krievu, arābu, ķīniešu un mazāk eiropiešu,» neslēpj Alise.
Kad Notinghilā tika slēgts blakus veikals, kas tur atradās 20 gadus, un vēl citi, Alise saprata, ka tā nav tikai viņas kļūda un ekonomiskā situācija ir tāda, kāda tā ir. Viņa aptvēra, ka uzņēmums vēl nav gatavs savam veikalam ārpus Latvijas. «Latvijā Narciss ir zināms, jo te ir salīdzinoši maz modes zīmolu, dizaineru. Lielbritānijā mēs esam viens no tūkstošiem citu, turklāt ar ļoti mazu sabiedrisko attiecību budžetu. Ārpus Latvijas jebkuram ir grūti, lai cik brīnišķīgs būtu produkts. Nav tā, ka trūktu drēbju. Jāsaprot, ka, ja vien produkts nav Skype, konkurence ir liela,» spriež Alise. Tāpat viņa izvēlētos daudz mazākas telpas (20–30m2) un tikai pāris darbinieku, lai būtu pilnībā pārliecināta, ka pārdošana ļaus segt izdevumus, un attīstītos pamazām, dabiski. «Katya Katya Shehurina tur strādā veiksmīgi savā nišā, kas nozīmē, ka tas ir iespējams,» bilst uzņēmēja.