Nomo.lv piedāvā Latvijā pagaidām maz zināmu pakalpojumu – preču nomu ar izpirkuma tiesībām, kas nozīmē, ka cilvēks var dažus mēnešus nomāt kādu preci un pēc tam nopirkt vai atdot atpakaļ
«Mēs piedāvājam preču nomu ar izpirkuma iespējām. Tā var būt jebkura prece – no viedtālruņa līdz pat mēbelei –, par to maksājot fiksētu ikmēneša maksājumu. Atšķirībā no līzinga galvenais bonuss ir pircēja brīvība jebkurā brīdī preci atdot atpakaļ, cilvēks nav tai «piesiets»,» stāsta Reinis Vaivars, a/s Nomo.lv īpašnieks. Viņa biznesa partneris un uzņēmuma valdes loceklis Māris Strods piebilst, ka laikā, kad hipotekāro kredītu nozarē politiķi joprojām strīdas par nolikto atslēgu principu, viņi šajā preču nomas modelī ir ieviesuši nosacītu nolikto atslēgu principu – cilvēks jebkurā brīdī var pārstāt nomāt preci un atdot to uzņēmumam bez soda sankcijām. «Mēs neesam nekas unikāls pasaules mērogā, ārzemēs šis modelis jau darbojas, bet mēs Latvijas tirgū to esam adaptējuši nedaudz citādā griezumā. Ārzemēs ir reāli fiziski veikali, kuros tiek piedāvāta iespēja nomāt preces ar izpirkuma tiesībām, bet mēs to piedāvājam internetā,» skaidro Reinis.
Plāno strādāt Baltijā
Nomo.lv dibināts kā akciju sabiedrība. Reinis skaidro, ka šajā biznesā nepieciešams ieguldīt prāvus finanšu līdzekļus, lai biznesa sākumposmā nodrošinātu darbību, tāpēc pamatkapitāls likumsakarīgi bijis lielāks nekā SIA un sasniedzis akciju sabiedrībai nepieciešamo robežu. Tāpat uzņēmumu ar šādu statusu biznesa partneri uztverot nopietnāk.
Ņemot vērā, ka biznesa modelis nav jauns, iespējas izplesties ārzemēs ir samērā ierobežotas. «Nomas bizness dominē angliski runājošās valstīs, bet Baltijā un tuvākajās valstīs šis modelis nav īpaši attīstīts, jo pastāv vecā pirkšanas un kreditēšanas sistēma. Tāpēc Baltijā mēs gribētu izplesties. Ja tas veiksmīgi izdotos, skatītos arī uz citām valstīm,» saka Reinis. Runājot par konkurenci, viņš teic, ka pagaidām līdzīgu pakalpojumu neviens nepiedāvā, bet tas nenozīmē, ka nav konkurentu – par pircēju nākas cīnīties ar visiem veikaliem, kas tirgo elektroniku, un līzinga kompānijām. «Mums jāskaidro savs koncepts, lai mūs nejauktu ar līzingu, un vienlaikus jāspēj konkurēt ar uzņēmumiem, kas gadiem ilgi reklamējas,» viņš norāda.
Šobrīd preces, kas tiek atdotas, nonāk otrreizējo preču tirgū, bet ar laiku iecerēts piedāvāt arī lietotu preču nomu.
Telefoni un riteņi
Nomo.lv darbojas kopš februāra beigām. «Mūsuprāt, pirmie mēneši ir bijuši diezgan veiksmīgi. Mums ir vairāk nekā desmit tūkstoši pieteikumu, kas nozīmē, ka cilvēki ir pamanījuši mūsu aktivitātes,» teic Māris. Kopumā uzņēmums ir iznomājis aptuveni 2500 preču, kas nozīmē, ka ir aptuveni 75% atbirums. Reinis teic tas ir tāpēc, ka daļa cilvēku piesakās pakalpojumam, bet līdz galam nenoformē pieteikumu, arī izvērtēšanas procesā tiek izlemts atteikt nomu. Šī gada laikā iecerēts iznomāt desmit tūkstošus dažādu preču.
Pirmie mēneši rāda, ka lielākā daļa klientu ir no reģioniem – aptuveni 60%. «Tas liecina, ka elektronika un sadzīves tehnika lauku teritorijās ir grūtāk pieejama nekā Rīgā. Visās pilsētās nav lielu veikalu, turklāt tas ir arī maksātspējas jautājums – daudzi cilvēki nevar uzreiz iegādāties preci par pilnu cenu, tāpat zināma loma ir bezmaksas piegādei,» secina Māris. Tāpēc, lai padarītu pakalpojumu pieejamāku cilvēkiem reģionos un arī tiem, kuri nelieto internetu, Nomo.lv paralēli interneta vietnei ir izveidojis katalogu, ko izplata Latvijas pasta filiālēs.
Vislielākais pieprasījums esot pēc mobilajiem tālruņiem, televizoriem, datoriem, kā arī pēc sadzīves tehnikas. Vasaras periodā ir liela interese par velosipēdiem. «Pagaidām ir grūti pateikt, cik daudzi no klientiem preces izpirks un cik daudzi tikai nomās, jo nomas maksimālais termiņš ir divi gadi (pēc kura prece pāriet nomnieka īpašumā). Ārzemju pieredze liecina, ka aptuveni puse cilvēku nomā un otra puse izpērk,» saka Māris.
Grib wow efektu
«Darbojoties e-komercijā, mēs sapratām, ka Latvijā interneta lietotājs ir diezgan attīstīts, daudzi veic pirkumus internetā, tāpēc radās doma startēt ar šādu piedāvājumu tieši interneta vidē,» saka Māris. Reinim savukārt pieder sociālo mediju aģentūra Armadillo un IT kompānija Weby. «Latvijas e-komercijas nozare alkst pēc augstas kvalitātes servisa, cilvēki preces vēlas iegādāties ar wow efektu. Biznesa veiksmi var nodrošināt ar augstas kvalitātes klientu apkalpošanu. Un mēs cenšamies to piedāvāt – cilvēki piesakās internetā, ir bezmaksas piegāde, mūs vienmēr var sazvanīt un mēs paši zvanām cilvēkiem un prasām, vai viņi ir saņēmuši preci, vai ir apmierināti ar to. Interesanti, ka cilvēki, kuri izvēlas pārstāt nomāt preci un atdot to atpakaļ, dara to ar bažām – vai tiešām ņemsiet atpakaļ. Viņi tam vēl līdz galam netic,» stāsta Māris.
Viņi atzīst, ka preču tirdzniecībā ir lietas, ko grūti ietekmēt. Piemēram, arī vislabākajiem ražotājiem gadās brāķi, un tas cilvēkiem rada negatīvas emocijas. «No tā nevar izvairīties, taču var censties maksimāli ātri atrisināt. Svarīgākais ir mēģināt izskaidrot to pircējam un kvalitatīvi nodrošināt garantijas procesu,» saka Reinis.
Izmanto pieredzi
Māris un Reinis pirms vairākiem gadiem izveidoja kolektīvās iepirkšanās portālu Citylife un pēc tam bija arī apvienotā Citylife un Cherry portāla vadības komandā. Atminoties kolektīvās iepirkšanās portālu bumu, Reinis teic – tas notika tāpēc, ka Latvijā ir daudz programmētāju un IT speciālistu, kuri seko līdzi ārzemju tendencēm. Viņi pamanīja, ka ārzemēs parādās šāds biznesa modelis, un tas sākumā šķita ļoti vienkāršs. «Taču izrādījās, ka no pārdošanas viedokļa šis ir sarežģīts biznesa modelis, jo vienlaikus jāspēj konkurēt ar citiem kolektīvās iepirkšanās portāliem un jāspēj partneriem izskaidrot šī rīka mārketinga ieguvumus.
Reinis piebilst, ka kopumā kolektīvā iepirkšanās ir ieviesusi daudz lielāku uzticību maksājumiem internetā. Pirms tam cilvēki šajā jomā bijuši samērā kūtri. «Tas ir svarīgi ekonomikai, lai attīstītos citi papildpakalpojumi,» viņš spriež.