Latvijas juveliere Anita Savicka un viņas rotu zīmols Anita Sondore šovasar izcelts starp desmit jaunajiem dizaineriem ASV izstādē JA New York
«Manas rotas nav klasiskas, vairāk – konceptuālas, katrai ir savs stāsts. Man ļoti patīk lielas, krāsainas, pamanāmas rotas, arī strādāt ar labiem materiāliem,» stāsta Anita Savicka, rotu zīmola Anita Sondore juveliere. Šogad viņa ir izstrādājusi pirmo kolekciju – Sounds of Silence.
No nulles
Lai gan profesionāli Anita ar rotu izgatavošanu nodarbojas vien pāris gadu, pirmās domas par to bija jau laikā, kad mācījusies augstskolā. «Universitātē studēju zīmēšanu, rasēšanu, mājturību un mums bija jauks pasniedzējs, kurš piedāvāja arī metālapstrādes kursu. Man gribējās pieteikties, bet tolaik ar metālapstrādi un rotu izgatavošanu vairāk nodarbojās puiši. Mēģināju pierunāt draudzeni, bet beigās tomēr nepieteicāmies. Tad vēl nebiju tik pārliecināta par sevi un novirzījos no šī ceļa, taču šī doma mani nepameta,» viņa stāsta.
Anita visu laiku ir sajūsminājusies par rotām, kolekcionējusi akmeņus un tikai aptuveni pirms sešiem gadiem sāka mācīties, gatavot rotas. «Vienā brīdī bija sajūta – vai nu tagad sāku mācīties vai arī par rotu gatavošanu aizmirstu,» saka Anita. Pamatlietas viņa iemācījās Latvijā, taču, nolēmusi, ka rotu izgatavošana nebūs tikai hobijs, pirms trim gadiem sāka mācīties Romā. «Man liekas, ka tas sniedz plašāku skatījumu – saproti, kas notiek pasaulē, vari sevi salīdzināt ar citiem,» viņa spriež.
Savā vārdā
Pirmā Anitas rotu izrādīšana notika pagājušā gada vasarā Jūrmalā kūrorta kolekcijas ietvaros. «Man bija svarīgi redzēt, kā cilvēki vērtēs manus darbus. Tolaik vēl nebija zīmola, bet par to jau biju sākusi domāt. Uzreiz pēc izstādes sāku pie tā strādāt. Zīmols parāda, kas esi, tāpēc tas jāpasniedz tādā veidā, lai cilvēki to saprastu. Gribu strādāt ne tikai Latvijā, bet plašāk, un tur bez zīmola identitātes nekādi nevar,» viņa teic. Sadarbībā ar zīmolvedības uzņēmumu Matka tika izveidots zīmols Anita Sondore. Sondore ir Anitas pirmslaulību uzvārds. «Mēs tētim esam divas meitas, un šādā skatījumā Sondoru dzimtas līnija ir beigusies, bet caur zīmolu man ir iespēja to turpināt. Daudzi rotu mākslinieki zīmolus nosaukuši savā vārdā. Manuprāt, ir atbildīgi parakstīties ar savu vārdu,» viņa spriež. Šobrīd uzņēmuma nosaukums vēl ir Sandori, bet Anita kārto dokumentus, lai viss būtu ar vienu vārdu – Anita Sondore.
Uzņēmums darbojas Valmieras Biznesa un inovāciju inkubatorā. «Tā kā es vairs neesmu jaunā uzņēmēja statusā ne pēc gadiem, ne pēc pieredzes, inkubatora programma īstenībā ir vienīgais atbalsta instruments, kas man ir piemērots, jo citas programmas pārsvarā domātas jauniešiem vai tiem, kam nav nekādas biznesa pieredzes. Man ir pieredze uzņēmējdarbībā un domāju, ka tas ir tikai labi,» saka Anita.
Jau no sendienām
Runājot par juvelierizstrādājumu tirgu Latvijā, Anita teic, ka der palūkoties pagātnē – jau tautastērpi bagātīgi greznoti ar saktām, papildināti ar rokassprādzēm, galvas rotām. «Latvijas cilvēkiem patīk rotāties, mēs to darām gaumīgi. Šī tradīcija mums ir, vienīgais jautājums ir par to, ko varam atļauties. Amerika ir lielāks tirgus, turklāt arī viens no lielākajiem juvelierizstrādājumu tirgiem pasaulē,» viņa saka. Amerika arī ir demokrātiskāks tirgus, kur cilvēki izvēlas visdažādākās rotas. Savukārt, piemēram, Itālijā iecienītas esot ļoti klasiskas rotas un itāļi esot izteikti patrioti – pērk vietējo mākslinieku rotas. Vai Latvijas iedzīvotāji pērk vietējās rotas? «To mēs redzēsim,» saka Anita. Pēdējā laikā viņa ievērojusi, ka Latvijā šajā biznesā ienāk arvien vairāk sieviešu. «Tas vairs nav tik izteikts vīriešu bizness,» saka Anita. Runājot par sezonalitāti, viņa teic, ka rotas vienmēr vairāk pērk uz Ziemassvētkiem un Valentīna dienu, bet, tā kā Anitas rotas ir no dārgāka segmenta un tās biežāk izvēlas kāzām vai kā dāvanu nozīmīgos svētkos, sezonalitāte neesot tik jūtama.
Viena no desmit
Anita seko līdzi tam, kas notiek pasaulē. Agrāk klasiska stila rotās dominējuši baltie dimanti, bet tagad arī visi lielie zīmoli strādā ar pusdārgakmeņiem, lieliem, krāsainiem akmeņiem. «Man gribētos darboties ne tikai Latvijā, bet arī plašāk. Patiesībā man gribētos sasniegt tādu līmeni, lai es būtu līdzvērtīga lielajiem pasaules zīmoliem,» atklāj Anita. Viņa atzīst – tas izklausās ambiciozi. Lai šo mērķi sasniegtu, nepieciešams prasmes, pieredze, līdzekļi, kā arī veiksme. Nepietiek tikai izgatavot rotu, nepieciešamas to arī popularizēt un pārdot. Mārketings aizņem daudz laika, bet bez tā nevarot iztikt. «Šobrīd tas paņem lielu daļu no mana laika. Kad zīmolu attīstīšu tālāk, gan jau būs vēl kāds cilvēks, kas man palīdzēs,» viņa saka.
Plānojot attīstību, Anita domāja: ja gribu izmēģināt spēkus kādā citā tirgū, Amerika būtu variants. Tāpēc, kad Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra kopā ar Laimdotu Straujumu un uzņēmējiem devās vizītē uz ASV, Anita pievienojās delegācijai. «Gribēju izpētīt, vai ir kādas iespējas,» saka Anita. Šis brauciens viņu pamudināja pieteikties izstādei JA New York Show, kas ir viena no lielākajām nozares izstādēm ASV. Katru gadu izstādes rīkotāji konkursa kārtībā izvēlas desmit dizainerus, ko īpaši izceļ un reklamē. Šoreiz viena no tām bija Anita. «Esmu lepna par iespēju stāvēt līdzās talantīgākajiem un spilgtākajiem juvelieriem no visas pasaules un saprast, ka mans stāsts un rokraksts ir patiesi pamanāms uz kopējā fona,» teic Anita. Pēc šī notikuma ar Anitu ir sazinājies uzņēmums, kas vēlas viņas zīmolu pārstāvēt ASV. Tikko ir aizsūtīti paraugi un viņa cer, ka līdz Jaunajam gadam rotas parādīsies veikalos.
Ņemot vērā, ka mērķis ir rotas eksportēt uz ASV, pozitīva scenārija gadījumā būtu jāpiesaista ražošanas partneri. Anita meklē uzņēmumus Itālijā vai Vācijā, lai varētu nodrošināt rotu izgatavošanu lielākos apjomos. «Ja gribu strādāt ar lielākiem apjomiem, nevaru visu pati izdarīt. Jāatrod tāds partneris, kam uzticēties,» viņa saka.