Ir jāapzinās, ka valsts budžeta līdzekļu pamatkapitāla palielināšana Latvijas nacionālajā lidsabiedrībā AS Air Baltic Corporation (airBaltic) būtiski palielinās valsts budžeta deficītu un radīs vajadzību veikt papildu fiskālo konsolidāciju valsts budžetā, uzskata Finanšu ministrija (FM).
Kā aģentūru LETA informēja FM Komunikācijas nodaļas vadītājs Aleksis Jarockis, apzinoties, ka Satiksmes ministrija (SM) turpina strādāt pie risinājuma situācijas uzlabošanai, un, pieņemot, ka situācijas risināšanai valdībā var tikt izskatīts jautājums par papildu valsts atbalstu, FM uzskata, ka tas būtu pieļaujams, tikai balstoties uz precīziem aprēķiniem par šādas investīcijas finansiālo izdevīgumu.
Atbalsts būtu pieļaujams vai nu tiešā veidā - ar naudu, ko valsts saņemtu dividenžu veidā vai uzņēmuma kapitāldaļu vērtības pieauguma rezultātā, vai netiešā veidā ar cita veida ekonomisku ieguvumu, ko nodrošina, piemēram, tūrisma nozares paplašināšanās un tamlīdzīgi.
Jarockis norādīja, ka SM ir jāsakārto airBaltic korporatīvās pārvaldības jautājumi un jānodrošina daudz kvalitatīvāka valsts interešu ievērošana.
Jau šobrīd skaidrs, ka finanšu darījumi lidsabiedrībā netiek veikti pēc labas finanšu vadības prakses un ir caurskatāmi, radot iespēju izsekot naudas izlietošanas plūsmai, kā arī ir jābūt pārliecībai par valsts interešu pilnvērtīgu aizsardzību sabiedrībā.
Jebkurš nodokļu maksātāju naudas ieguldījums kapitālsabiedrības pamatkapitālā ir jāvērtē kontekstā ar valsts atbalsta regulējuma normām, papildināja Jarockis, norādot, ka, pirms ieguldīt nodokļu maksātāju līdzekļus kapitālsabiedrības pamatkapitālā, ir jābūt skaidrai pārliecībai, ka airBaltic finanšu vadība tiek nodrošināta saskaņā ar labas finanšu vadības principiem, kā arī tiek garantēta pilnīga valsts interešu aizstāvība.
FM ieskatā, SM uz airBaltic pamatkapitāla palielināšanu no valsts budžeta līdzekļiem būtu jāskatās kompleksi, proti, novērtējot arī ietekmi uz lidostas Rīga turpmāko attīstību.
Kā LETA jau ziņoja, otrdien valdība nolēma piedalīties airBaltic glābšanā, pēc valdības sēdes paziņoja satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS).
Konsultāciju kompānijai Prudentia divu nedēļu laikā jāizvērtē, kā valstij labāk piedalīties kompānijas tālākā attīstībā. Prudentia pētīšot divus scenārijus - valsts piedalās līdzvērtīgi kā otrs akcionārs vai «valsts pilnībā piedalās visā kompānijas darbībā». Pēc valdības pārstāvju teiktā, pārdot airBaltic akcijas pašreizējā situācijā valstij nav ieteikuši konsultanti.
SM kā valsts kapitāla daļu turētājs airBaltic iepriekš saņēma akciju sabiedrības padomes lēmumu, kurā lidsabiedrības valde piedāvā sabiedrības pamatkapitāla palielināšanu par 63,68 miljoniem latu. Līdz ar to, lai saglabātu līdzšinējo akciju sadalījumu aviokompānijā, valstij pamatkapitāla palielināšanā būtu jāiegulda 33,5 miljoni latu.
Akcionārs saņēmis neauditētu 2010.gada pārskatu, kurā uzrādīti airBaltic zaudējumi 34,2 miljonu latu apjomā.
Pēdējo sešu gadu laikā airBaltic strādājusi ar kopumā 42,7 miljonu latu zaudējumiem, liecina Nozare.lv apkopotā informācija.
Runājot par iespējamo finansējuma avotu aviosabiedrības glābšanai, Augulis sacīja, ka par iespējamiem risinājumiem būtu jādomā FM.
Arī Ministru prezidents Valdis Dombrovskis (V) norādīja: kad skaidrāk iezīmēsies kāds no iespējamiem scenārijiem un iespējamās izmaksas, tad arī FM būs uzdevums vērtēt, kā šos līdzekļus nodrošināt.
Air Baltic Corporation ir dibināta 1995.gadā. Aviokompānijas galvenie akcionāri ir Latvijas valsts (52,6%) un Baltijas Aviācijas sistēmas (47,2%). Baltijas Aviācijas sistēmas vienādās daļās pieder lidsabiedrības vadītājam Bertoltam Flikam un Bahamās reģistrētajai kompānijai Taurus Asset Management Fund Limited.