Latvijas olimpiskās komitejas (LOK) izsludinātajā konkursā par sporta apģērbu piegādi Latvijas Olimpiskās delegācijas vajadzībām ziemas Olimpiskajās spēlēs Sočos un Latvijas ziemas sporta veidu izlašu vajadzībām uzvarējis Somijas uzņēmums Halti.
Konkursā tika saņemts viens piedāvājums, un medijos izskanējusi informācija, ka konkursa prasības atbilst tieši Halti piedāvājumam. Reaģējot uz to, Saeimas Korupcijas novēršanas apakškomisija vērsusies Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā (KNAB) un Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB) ar lūgumu vērtēt LOK amatpersonu rīcību.
«Publiski izskanējusī informācija dod pamatu visai ticamam pieņēmumam, ka olimpiskās komitejas iepirkuma tehniskā specifikācija tika izstrādāta, pamatojoties uz konkursā uzvarējušā Somijas uzņēmuma kataloga piedāvājumu, tādējādi nodrošinot minētajam ražotājam negodīgu uzvaru iepirkumu konkursā,» atzīst Saeimas Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijas Korupcijas novēršanas apakškomisijas priekšsēdētājs Aleksejs Loskutovs.
LOK gan noliedz izskanējušo informāciju, ka iepirkumu konkurss sporta apģērbu iegādei ir veidots vienam noteiktam ražotājam, un skaidro, ka pirms iepirkuma procedūras izsludināšanas, LOK laika posmā no šī gada janvāra līdz jūlijam, veica izpēti par to, kuri pasaules vadošie ziemas sporta apģērbu ražotāji būtu ieinteresēti LOK piegādāt attiecīgās kategorijas apģērbu komplektus. Tika veiktas konsultācijas ar uzņēmumiem 361 un Adidas, un izteikts piedāvājums - kompānijām kļūt par LOK partneriem un attiecīgās apģērba vienības dāvināt Latvijas Olimpiskās komandas dalībniekiem.
Atbilde bija noraidoša, jo uz Olimpisko dalībnieku tērpiem attiecas ļoti strikti Starptautiskās Olimpiskās komitejas (SOK) noteikumi. Tie paredz, ka ražotāja logotipam un nosaukumam ir jābūt attiecīgā izmērā un ne lielākam. Piemēram, pasaules vadošie ziemas sporta apģērbu ražotāji Fischer un Rossignol neatbilst šim noteikumam, jo firmu uzraksti un logotipi uz plašpatēriņa precēm, šiem uzņēmumiem ir par lielu, norāda LOK.
Ņemot vērā LOK paredzēto budžetu ekipējuma iegādei, LOK nespēj pasūtīt speciāli sportistiem paredzētu atsevišķu apģērbu līniju kā to var atļauties bagātākās valstis. Dizaina izveides un ražošanas izmaksas būtu pārāk lielas. Vienīgais variants ir attiecīgās apģērba vienības meklēt katalogos, ko ražotāji ir paredzējuši plašākai sabiedrībai, skaidro komiteja.
Tika pieņemts lēmums par divu krāsu – dzeltenas un brūnas izmantošanu mūsu sportistu un komandas apģērbu dizainā. Dzeltens – saule, dzintars, medus un zelts; brūna – zemes spēks, daba un koki, skaidro LPK. Jāņem vērā, ka visas apģērba vienības tiks atsūtītas bez apdrukas un dizainiskie risinājumi tiks papildināti uz vietas Latvijā.
LOK izsludinātajā iepirkumā redzamās apģērba skices ir kā paraugs ražotājiem un tas nav jāuztver kā prasība, ka apģērbam ir jāizskatās tieši tā kā attēlā norādīts. Uz LOK izsludināto konkursu varēja pieteikties jebkurš ziemas sporta apģērbu ražotājs, kurš uzskatīja, ka viņa piedāvājums atbilst konkursa nolikumam un SOK noteikumiem, skaidro komiteja.
Tāpat tiek strādāts pie tā, ka parādes formu un ikdienas apģērbu dizainiskos risinājumus izstrādās Latvijā labi pazīstamā modes māksliniece Natālija Jansone.
LOK norāda, ka 10 dienu laikā, kā to nosaka Latvijas likumdošana, ir iespējams apstrīdēt konkursa rezultātus.
Saeimas komisija KNAB priekšniekam Jaroslavam Streļčenokam adresētajā vēstulē lūgusi izvērtēt LOK amatpersonu rīcību atbilstoši KNAB kompetencei un ziņot apakškomisijai par izvērtēšanas rezultātiem, savukārt vēstulē IUB vadītājai Dacei Gaile deputāti lūgts vērtēt, vai šajā publisko iepirkumu procedūrā LOK amatpersonas ir ievērojušas attiecīgos normatīvos aktus.