Jelgavas pašvaldības autobusu parka šoferiem regulāri ar savu naudu jāatbalsta uzņēmums - proti, pirms darba gaitu uzsāšanas pašvaldības uzņēmumam jāsamaksā 250 lati.
Kā vēsta raidījums Nekā Personīga, Darba inspekcijā atzīst, ka nekas tāds līdz šim vēl nav bijis pieredzēts. Nelikumīgi ieviestā prakse Jelgavas autobus parkā visai ilgi turējusies uz bailēm pazaudēt darba devēja labvēlību.
To, kādi ir noteikumi, lai kļūtu par šoferi kādā no autobusu parka apkalpotajiem maršrutiem, nupat uz savas ādas izbaudījuši vairāki pretendenti, to skaitā jelgavnieks Guntars, kurš, pēc profesijas esot sporta menedžeris, nav varējis atrast darbu savā specialitātē un, lai uzturētu ģimeni ar 3 bērniem, nolēma pieteikties uz autobusa šofera vietu. Otrs - dobelnieks Jānis, kurš jau devies pensijā, pieteicies darbā, lai ziemas mēnešos piepelnītu pie nelielās pensijas. Abi pretendenti izgājuši instruktāžu, parakstījuši darba līgumu, taču apmēram pēc divām nedēļām, kad bija jāsāk strādāt, atklājās, ka, lai darbu dabūtu, pašvaldības autobusu parks vispirms pieprasa iemaksāt uzņēmuma kasē 250 latus, vēsta raidījums.
Abiem topošajiem šoferiem šāda prakse bijusi reizē pārsteigums un vilšanās, jo tik daudz naudas, ko samaksāt par amata vietas iegūšanu, ne Guntaram, ne Jānim nebija. Galu galā uzņēmums piekritis, lai sākumā iemaksājot katrs kaut vai pa 100 latiem, ko abi arī izdarījuši.
Sākot strādāt, abi jaunie darbinieki sapratuši, ka prasīto naudu uzņēmums izmanto kā efektīvu soda veidu, lai jau iepriekš nodrošinātos pret darbinieku vēl neizdarītājiem pārkāpumiem. Piemēram, ja rodas degvielas pārtēriņš vai maršrutā nav iekasēta pēc plāna paredzētā nauda par biļetēm, tā tiek atvilkta no darbinieka iemaksātās 250 latu drošības naudas.
«Es 5 darba dienas braucu pa maršrutiem. Tikai vienā dienā es iekļāvos degvielas patēriņā. Plānā vispār neiekļāvos. Tur bija uzlikti kaut kādi nenormāli plāni, kurus reāli es, godprātīgi strādājot, izpildīt nevaru,» Nekā Personīga norāda viens no jaunajiem darbiniekiem.
Pēc 2 nostrādātām dienām no viņa iemaksātajiem 100 latiem 49 tika atvilkti un 60 bija nopelnīti algā. Tātad, braucot no apmēram 6 rītā līdz 8 vakarā ar stundas pārtraukumu vidū un pamatīgi pārstrādājot šoferiem atļauto 9 stundu skaitu, peļņa bija sanākusi ap 5,5 lati dienā. Guntars par 5 dienām nav nopelnījis neko, jo sodanauda pārsniegusi nopelnīto. Gan Jānis, gan Guntars jutušies apkrāpti un prasījuši iemaksāto naudu atpakaļ, bet viņiem atteikts. Tad viņi no darba aizgājuši. Guntars par notikušo sūdzējās Darba inspekcijai. Tur pat daudz pieredzējušie inspektori nespējuši noticēt, par šādas sistēmas izveidi.
Kā izdevās noskaidrot raidījumam Nekā Personīga, sistēmas autori ir pati Jelgavas autobusu parka administrācija, kas, it kā cīnoties ar negodīgajiem darbiniekiem, speciāli noalgojusi juristus, lai tie palīdzētu izdomāt, kā tikt galā ar zagšanu darba vietā.
«Kas šobrīd ir pati sarežģītākā problēma Latvijā darba devējam? Zagšana! Zog! Ja cilvēks ir elektriķis, aizejiet pie viņa mājās un paskatieties – viņam viss instrumentu klāsts, kas saistīts ar elektrību, ir nozagts. Ja viņš ir santehniķis, aizejiet pie viņa mājās un paskatieties instrumentus, kādi viņam ir. Tie visi instrumenti, kas vajadzīgi santehniķim, viņam jau ir mājās! Tāpat ir ar šoferiem. Ja viņš strādā, aizejiet pie viņa kaimiņiem un paprasiet, vai var nopirkt degvielu no viņu kaimiņa!» komentējot situāciju, raidījumam saka Pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents un Jelgavas autobusu parka vadītājs Pēteris Salkazanovs.
Tikmēr Darba inspekcija sola tikt skaidrībā par Jelgavas autobusu parkā notiekošo un aicina darbiniekus informēt inspekciju par to kaut vai anonīmi.
Jelgavas mērs, kurš ir atbildīgs par to, kas notiek pašvaldības autobusu parkā raidījumam atzinis, ka bijis informēts par tur ieviesto drošības naudas sistēmu, taču līdz šim uzskatījis, ka tā ir likumīga.