Beidzot tas ir noticis! Otrās paaudzes Volvo XC90 modelis ir norāvis slepenības plīvuru.
Kaislīgākajiem Volvo faniem vajadzēja gaidīt divpadsmit gadus, lai piedzīvotu šo brīdi. Tam ir vairāki objektīvi un subjektīvi iemesli, taču galvenais pagrieziena punkts, kas ļāva zviedru kompānijai atmosties no dziļā miega, bija Volvo atbrīvošanās no Ford važām. 2010. gadā, kļūstot par ķīniešu autogiganta Geely īpašumu, viss kardināli mainījās. Būtībā no tā brīža Volvo lietas sāka mērķtiecīgi virzīties kalnā augšup. No jaunā saimnieka puses vairs nesekoja iepriekš pieredzētie tukšie solījumi un policejiskais uzraudzības stils, bet gan prāvas investīcijas jaunu modeļu izstrādē un pats galvenais – zviedru inženieriem bija brīvas rokas, lai īstenotu savas idejas. Tā nu ir iznācis, ka tieši Volvo XC 90 ir pirmais lielais projekts, kas tapis pilnībā no jauna. Jaunā modulārā SPA platforma, kas ir XC 90 rīcībā, ir viegli pielāgojama citu izmēru modeļiem, un tas vieš cerības, ka drīzumā Volvo modeļu klāsts tiks papildināts ar citiem nozīmīgiem jaunumiem.
Dizainā pazīstamas sastāvdaļas
Jaunajam XC 90 viss ir jauns, sākot no papēžiem līdz pat matu galiņiem. Zviedri pat ir atļāvušies logotipa fonā pazīstamo zilo toni nomainīt pret melno. Arī šo rindu autoram bija unikāla iespēja būt to 700 pasaules autožurnālistu vidū, kas bija uzaicināti uz XC 90 pasaules pirmizrādi Stokholmas pievārtē, un klātienē apskatīt un aptaustīt zviedru jauno meistarstiķi.
Pirmais iespaids par auto ir ļoti labs. Atlētiskākas un vieglākas dizaina līnijas, īsas pārkares un garā riteņu bāze, joprojām iespēja pasūtīt salonā septiņas sēdvietas, kaudze elektronikas un visādu aktīvās un pasīvās drošības gadžetu un, protams, zviedru klasiskā lepošanās ar to, ka šis nu būs visu laiku drošākais Volvo.
Ja rafinētāk piekasās XC 90 dizainam, kopumā tas nav peļams, taču, godīgi sakot, vēl šī gada martā, ar sajūsmu aplūkojot Ženēvas izstādē Volvo daudzsološos konceptmodeļus, likās, ka zviedri beidzot būs sadūšojušies uz kaut ko lielāku un to visu redzēsim arī sērijveida XC 90! Tomēr ne! Iespējams, ka paši zviedri finiša taisnē sabijās par sev tik netipisko avangardu un beigās izvēlējās iet konservatīvāko ceļu. Vai arī Volvo finansistu šķēres šīs idejas atzina par dārgām. Galarezultā var teikt, ka Volvo XC 90 dizains drīzāk ir jauks un garšīgs kokteilis, kas veidots no daudzām labi zināmām sastāvdaļām. Īsā recepte XC 90 kokteilim varētu būt šāda – ņemam BMW X5 sānu līniju un riteņu arku dizainu, savietojam to kopā ar Audi Q7 purngalu, pieķerot klāt Range Rover lukturu formas, tam visam pievienojam klāt robustu un kopējam tēlam nedaudz nepiederīgo Jeep Grand Cherokee dekoratīvo resti, to visu labi samaisām ar elektronikas uzpariktēm un daudzsološām drošības ekstrām, un ir gatavs kokteilis ar nosaukumu Volvo XC 90. Lai vai kā, būtiski ir tas, ka kopumā šī kokteilis izskatās ļoti glīti un moderni, un nav šaubu, ka XC 90 būs mīlēts un cienīts modelis. Starp citu, paši zviedri lielākās cerības saista ar ASV un Ķīnas tirgu.
Viss jaunais ir labi aizmirsts vecais
Tehiskajā izpildījumā arī ir vairāki fundamentāli jaunumi un pat pārsteigumi, proti, ņemot piemēru no aizvadītā gadsimta deviņdesmito gadu modeļa Volvo 960, arī jaunajam XC 90 aizmugurējā balstiekārtā parasto atsperu vietā ieraudzīsim šķērslāgu, kurai lokšņu atsperes izgatavotas no izturīga un elastīga kompozītmateriāla. Uzzinot šo triku, ar nepiecību gaidīsim to brīdi, kad varēs pārbaudīt, kā tad jaunais XC 90 brauks un stūrēsies. Pagaidām var pateikt tikai to, ka šāds gājiens jaunajam XC 90 ir ļāvis ievērojami palielināt astes gala ietilpību gan dziļumā, gan jo īpaši platumā. Tādējādi nav brīnums, ka vajadzības gadījumā klienti varēs pasūtīt XC 90 ar trešo sēdekļu rindu. Svarīgi ir uzsvērt, ka tie nebūs plāni krēsliņi, kur labākajā gadījumā ietūcīt pirmsskolas vecuma bērnus. Volvo, ja dara, tad dara pamatīgi, tādēļ arī aizmugurējā rindā būs brangi krēsli, kuros līdz 170 cm gari pasažieri par komfortu nevarēs žēloties. Turklāt ar visu to, ka XC 90 salonā uzņems septiņus pasažierus, bagāžas telpā vēl būs pietiekami daudz vietas, lai ieliktu pāris ceļojuma somas.
Tikai četru cilindru motori
Kā jau iepriekš tika solīts, XC 90 motorizācijas programma paredz tikai četrcilindru motoru armiju, kurus atkarībā no motora varēs sapārot ar sešpakāpju manuālo vai japāņu kompānijas Aisin astoņpakāpju automātu. Benzīnmotoru sarakstā vispirms ieraudzīsim T5 divu litru turbomotoru ar 254 ZS un 350 ņutonmetriem, savukārt T6 divu litru motors ar mehānisko kompresoru un atgāzu rekuperācijas sistēmu attīstīs 320 ZS un 400 Nm. Arī dīzeļmotoru flangā būs divas spēkstacijas. Mazākais no tiem ar kārtas numuru D4 uzrādīs 190 ZS lielu jaudu un 400 ņūtonmetru lielu griezi, bet D5 dīzelis ar divām turbīnām nodrošinās 225 ZS un 470 Nm. Prestižākais un vienlaikus arī jaudīgākais būs T8 Plug-in hibrīdmodelis, kam hibrīdsistēmas un benzīnmotora summārā jauda sasniegs 400 ZS un 640 ņūtonmetrus. Tiesa, ņemot vērā, ka XC 90 Plug-in hibrīds būs nežēlīgi dārgs prieks, Latvijā šo modeli vismaz sākotnēji nepiedāvāšot. Atliek tikai piebilst, ka atkarībā no motora XC 90 būs gan ar priekšpiedziņu, gan ar pilnpiedziņu.
Melomānu sapnis
Pat ar neapbruņotu aci ir redzams, ka XC 90 ir spēris platu soli vācu premium SUV modeļu virzienā. Viens no šādiem apliecinājumiem ir XC 90 elegantais salons ar digitalizēto vadības paneli, kas ļāvis no viduskonsoles aizslaucīt visas nevajadzīgās podziņas un kloķīšus. Nedrīkst nepieminēt Volvo krēslus, kas allaž no klientu puses ir saņēmuši aplausus. Lai aplaudēšana kļūtu vēl skaļāka, XC 90 tie būs pilnīgi jauni krēsli ar daudzpusīgām regulēšanas iespējām. Tie izskatīsies labi, bet vēl labāk būs tajos sēdēt. Visbeidzot, lai sēdēšana krēslos sasniegtu maksimālo labsajūtu, nāksies izvēlēties kādu no dārgākajām XC 90 versijām, jo tajos par audiosistēmas skanējumu atbildēs britu HI-FI steresistēmu lietpratējs Bowers&Wilkins. Kompānija ar vairāk nekā 50 gadu pieredzi rada un uzstāda augstākās raudzes stereosistēmas, taču, kā atzina Stokholmā sastaptais Bowers&Wilkins kompānijas pārstāvis, šī ir pirmā reize, kad kompānija to ir izpildījusi SUV klases auto vajadzībām. Pēc sausiem tehniskajiem datiem, tā ir 1400 vatu stereosistēma ar 19 skaļruņiem, taču britiem lielākā laime un pagodinājums, – akustiskās sistēmas ražotāji ir piedalījušies XC 90 iekštelpas izveides procesā, tādējādi panākot ideālus apstākļus, lai ekskluzīvā tehnika ne tikai labi izskatītos, bet arī skanētu perfekti. Lai saprastu, kāda līmeņa tehnika ir Bowers&Wilkins var minēt tikai vienu zīmolu, proti, Bentley sadarbības partneri un audiosistēmu meistaru Naim. Starp citu, labus vārdus par Bowers&Wilkins veikumu minēja Volvo CAR Group viceprezidents Pīters Mertens (Peter Mertens), apsolot, ka ar šo kompāniju noteikti sadarbība tiks turpināta, un tā ir zīme, ka šīs britu ekskluzīvās audiosistēmas redzēsim arī nākamajos Volvo modeļos.
#1/19
Volvo XC90 ir viens no šā gada visvairāk gaidītajiem sērijveida modeļiem. Vienīgi žēl, ka šī auto tīkotājiem vajadzēs bruņoties ar pacietību, jo tā ražošana sāksies tikai 2015. gada sākumā, bet pirmos auto Latvijā, visticamāk, ierobežotā skaitā sagaidīsim tikai martā.
#11/19
Plaši izmantojot alumīnija un modernos kompozītmateriālus, jaunais XC90 salīdzinājumā ar priekšgājēju ir nometis 125 kilogramus liekā svara.
#14/19
Volvo XC90 ir viens no retajiem SUV klases modeļiem, kas ir gatavs salonā uzņemt septiņus pasažierus, nodrošinot arī solīdas sēdvietas.
#15/19
No jaunā XC90 salona vadības paneļa ir aizvākti visi liekie kloķīši un podziņas.