Eksperti

Zaļmaldināšana – noved līdz tiesas prāvām, attālina no klimata mērķiem

Viktors Toropovs, SEB bankas Ilgtspējas attīstības vadītājs Latvijā,16.08.2023

Jaunākais izdevums

Pārāk krāšņa sevis kā ilgtspējīga, “zaļa”, klimata neitrāla uzņēmuma reklamēšana šodien var beigties ar visai nepatīkamām sekām. Ja šādai komunikācijai nav reāla seguma, uzņēmumam vai organizācijai var nākties skaidroties tiesā par t.s. zaļmaldināšanu (greenwashing).

Turklāt, šāda “piemelošana” nav tikai biznesa drauds uzņēmumiem vien, – tas attālina mūs no kopīga mērķa panākt reālas pārmaiņas, lai mazinātu ietekmi uz klimatu.

Virkne aptauju Eiropā un Baltijas valstīs liecina, ka cilvēki arvien lielāku vērību pievērš klimata pārmaiņām un sagaida, ka vides aizsardzība un ilgtspējīga prakse kļūs par uzņēmumu galveno prioritāti. Cilvēki ir gatavi maksāt vairāk, ja produkts vai pakalpojums ir ilgtspējīgs un klimata neitrāls. Ilgtspēja ir ne vien patērētāju, bet arī starptautiskās sabiedrības un Eiropas Savienības uzmanības centrā, – uzņēmumiem jomā tiek izvirzītas aizvien stingrākas un konkrētākas prasības. Uzņēmēji par ilgtspējas jautājumiem aktīvi komunicē, atzīst ilgtspējas nozīmi, taču ilgtspējīga rīcība bieži vien izpaliek. Katram vārdam reklāmā, mārketinga komunikācijā vai produkta aprakstā ir jābūt pārdomātam un pamatotam, – pretējā gadījumā tas var radīt lielas nepatikšanas uzņēmumiem, kuri būs aizrāvušies ar zaļmaldināšanu.

Runājot par konkrētiem piemēriem, kur uzņēmēji ir saskārušies ar zaļmaldināšanas sekām, var minēt dažus no plaši izskanējušiem gadījumiem. Tā, rūgtu mācību pagājušajā gadā piedzīvoja kafijas automātu un kapsulu piegādātājs Keurig Canada. Uzņēmums bija spiests samaksāt soda naudu trīs miljonu ASV dolāru apmērā, jo Kanādas Konkurences birojs konstatēja, ka patiesībai neatbilst uzņēmuma apgalvojumi par vienreizlietojamo dzērienu kapsulu pārstrādāšanu kopā ar citām pārstrādājamām izejvielām.

Atklājās, ka daudzās valsts provincēs izlietotās kapsulas netiek pieņemtas, un uzņēmuma sniegtie norādījumi par to, kā atkritumus sagatavot pārstrādei, izrādījās maldinoši. Konkurences uzraugi norādīja, ka pasniegt preces un pakalpojumus kā īpaši ekoloģiskus ir pretlikumīgi. Tiesas prāvās iekuļas ne tikai uzņēmumi, kuri savas preces vai pakalpojumus reklamē kā ilgtspējīgus, bet arī piesārņotāji. Piemēram, naftas giganta Shell vadībai ir radušās problēmas saistībā ar uzņēmuma klimata stratēģiju, kas, pēc ClientEarth vides juristu domām, ir nepietiekama, lai sasniegtu izvirzītos klimata mērķus.

Tas apdraud arī pašu uzņēmumu, jo, pasaulei pārejot uz klimata neitrālākiem enerģijas avotiem, uzņēmums var nespēt pielāgoties pārmaiņām un kļūt konkurēt nespējīgs. Interesanti, ka pie atbildības šajā gadījumā tiek sauktas konkrētas personas – vienpadsmit uzņēmuma direktori.

ClientEarth lūdz Apvienotās Karalistes Augstāko tiesu likt Shell vadībai koriģēt savu stratēģiju un pārvaldīt klimata riskus saskaņā ar Uzņēmumu likumu, kā arī izpildīt Nīderlandes tiesas 2021. gada maija lēmumu, ka līdz 2030. gadam ir jāsamazina oglekļa emisijas par 45%. Pēdējo nolēmumu uzņēmums ir pārsūdzējis. Jāpiebilst, ka sūdzības par vides jautājumu neievērošanu Shell saņem ne tikai no Eiropas. ASV uzņēmums tiek apsūdzēts par ieguldījumu pārspīlēšanu atjaunojamās enerģijas jomā, savukārt divas Nigērijas kopienas sūdzas par piesārņotiem ūdens avotiem.

Ilgtspējas nodrošināšana ceļā uz finansējumu

Tiesvedība pret piesārņotājiem var ilgt gadiem. Daudz efektīvāks un ātrāks veids, kā apturēt piesārņojuma radīšanu, ir apturēt finansējuma plūsmu. Tāpēc vides aizsardzības un klimata organizācijas skrupulozi vērtē finanšu iestāžu darbību ilgtspējas kontekstā.

Piemēram, Vācijas lielākās kredītiestādes Deutsche Bank aktīvu pārvaldības struktūrvienība DWS pagājušajā gadā tika apsūdzēta par maldinošu mārketinga stratēģiju, jeb zaļmaldināšanu. Saskaņā ar pētnieku sniegto informāciju, uzņēmuma ieguldījumu pakalpojumi publiski tika pasniegti kā daudz ilgtspējīgāki un videi nekaitīgāki, nekā tie bija patiesībā. Arī Parīzē nesen tika iesniegta prasība pret vienu no Eiropas lielākajām bankām BNP Paribas par fosilās degvielas projektu finansēšanu.

Līdzīgi kā cilvēki ar savu kredītkarti “balso” par vai pret precēm un pakalpojumiem, arī bankas ņem vērā ilgtspējas aspektus, pieņemot lēmumus par finanšu plūsmu virzību. Vieniem projektiem un iniciatīvām tiek piešķirta prioritāte un tie saņem labvēlīgākus finanšu nosacījumus, citi virzieni tiek būtiski ierobežoti vai to finansēšana pārtraukta pilnībā.

Ieguldījumi bija jāveic jau vakar

Vides aizstāvji uzmanīgi vērtē arī iestāžu lēmumus. Tā, četras lielākās vides aizsardzības organizācijas ir iesūdzējušas ES politikas veidotājus Eiropas Savienības Tiesā, jo ES, paredzot līdz 2050. gadam neitralizēt ietekmi uz klimatu, ir pieļāvusi izņēmumus atsevišķām darbībām attiecībā uz gāzi un kodolenerģiju. Vides aizstāvji apgalvo, ka visi fosilie kurināmie ir drauds planētai. Piemēram, elektroenerģija, kas tiek ražota, sadedzinot gāzi, nebūtu dēvējama par “zaļu”. Prasības autori apgalvo, ka Eiropas Savienības politika atgriežas pie tā paša fosilā kurināmā, ogles vai naftu aizstājot ar gāzi.

Tiesas spriedums šajā lietā gaidāms tuvāko divu gadu laikā. Tas nozīmē, ka līdz sprieduma pasludināšanai jebkādi ieguldījumi ar dabasgāzi saistītās tehnoloģijās vai projektos ir visai riskanti. Tiesas prāvas iznākums var šo resursu likt svītrot no ES taksonomijas pakotnes. Īpašas pārdomas raisa viena no tiesas prāvas autoru hipotēzēm, – ja Eiropas Savienība būtu sākusi investēt zaļās enerģijas risinājumos vismaz desmit gadus ātrāk, šodien mēs nebūtu tik atkarīgi no energoresursu importa. Attiecīgi, – mēs nepiedzīvotu pārtikas un enerģijas cenu kāpumu, ko īpaši asi ir izjutuši iedzīvotāji ar zemākiem ienākumiem.

Ilgtspēja ir tagadne, ne nākotne. Tā ir iespēja mums visiem izmantot bezmaksas dabas resursus – sauli, vēju, ūdeni – nepiesārņojot vidi un tai palīdzot. Tāpēc ilgtspējai jākļūst par ikviena planētas iedzīvotāja galveno apņemšanos, bet rūpēm par vidi – par pašsaprotamu un ikdienišķu dzīves sastāvdaļu. Tomēr īpaši atbildīgu un enerģisku rīcību mēs sagaidām tieši no uzņēmumiem. Cilvēka saimnieciskajai darbībai, kas tiek veikta peļņas gūšanai, ir vislielākā atbildība par dabas resursu izmantošanu un ietekmi uz klimatu (kā arī sociāla rakstura jautājumiem, piemēram, nodarbinātības kontekstā).

Uzņēmumiem kopā ar atbildīgajām iestādēm ir visplašākās iespējas nekavējoties mainīt esošo situāciju un reāli veicināt ilgtspējību visās dzīves jomās – nevis krāšņos mārketinga vēstījumos, bet savā ikdienas darbā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zvērinātu advokātu birojs un Finanšu nozares asociācija (FNA) vebinārā šodien informēs par banku vienoto vides, sociālo un pārvaldības (ESG) prasību anketu, informē "Sorainen" pārstāvji.

Bankām ir jāapkopo ar ESG kritērijiem saistīta informācija, tāpēc FNA kopā ar kolēģiem no Lietuvas un Igaunijas ir izstrādājusi Baltijas līmeņa ESG jomas anketu un siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisiju kalkulatoru, lai veidotu labāku izpratni par nepieciešamo informāciju un palīdzētu saviem klientiem datu apkopošanas un sastrukturēšanas aktivitātēs.

Pasākumā plkst.15 FNA pārstāvis un "SEB bankas" Ilgtspējas vadītājs Viktors Toropovs pastāstīs par FNA izstrādātajiem instrumentiem, kas palīdzēs ne vien formālo prasību izpildē, bet, pareizi tos lietojot, veicinās papildu efektivitāti un palielinās uzņēmuma konkurētspēju ESG jomā.

Tāpat tiks stāstīts par specifiskiem jautājumiem, kurus ar lielu varbūtību uzdos banku sektors un izstāstīti pamatprincipi, uz kuriem šī anketa ir balstīta, kā arī tiks sniegti praktiski skaidrojumi un ieteikumi šīs anketas aizpildīšanā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Kas uzņēmumiem jāzina par ilgtspējas ziņošanu: datu kvalitātei ir ļoti liela nozīme

Db.lv,06.11.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai nefinanšu (ilgtspējas) ziņošana būtu noderīga un sasniegtu iecerētos mērķus, ir nepieciešami precīzi un prasībām atbilstoši dati, savukārt uzņēmumiem ir jāveido labi strukturēta ilgtspējas pārvaldība, secinājuši Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) rīkotā vebināra “ESG, bez E. Sociālo un pārvaldības jautājumu vērtēšana uzņēmumā” dalībnieki.

“Ieviešot jaunos nefinanšu ziņošanas standartus, mums ir jāstrādā pragmatiski un samērīgi. Uzņēmumiem ir jāapkopo informācija, kas ir svarīga biznesa lēmumu pieņemšanai. Būtiskākā prasība ir pārredzamība un atklātība,” vebinārā atzina Eiropas Komisijas grupas vadītājs ilgtspējas ziņošanā Tomass Dods (Thomas Dodd).

Eksperts atgādināja, ka primāri ar ilgtspēju saistītās informācijas izvērtēšana ir nepieciešama finanšu tirgiem, lai investori varētu novirzīt līdzekļus biznesam, kas meklē zaļajam kursam atbilstošus risinājumus un projektus. Tāpat tā palīdz labāk pārvaldīt nefinanšu, piemēram, klimata riskus un nodrošina lielāku biznesa caurspīdību.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ceturtajai daļai uzņēmumu Latvijā un Lietuvā, kā arī trešdaļai Igaunijā, ir izstrādāts konkrēts klimata pārejas plāns, ietverot arī nepieciešamās investīcijas, lai sasniegtu kaitīgo emisiju samazināšanas mērķus, liecina SEB bankas veiktā Baltijas lielo uzņēmumu finanšu direktoru aptauja.

Vēl trešdaļa uzņēmumu Lietuvā un Igaunijā, bet 45% Latvijā, ir spēruši pirmos soļus pie šāda plāna izstrādes. 13% Latvijā un mazāk nekā 10% finanšu direktoru Lietuvā un Igaunijā aptaujā sacījuši, ka tuvākā gada laikā pie šāda plāna strādāt neplāno.

“Ilgtspējas jautājumi pēdējo gadu laikā ir ienākuši un nostiprinājušies uzņēmumu dienaskārtībā. To apliecina arī mūsu aptaujas dati – gadu no gada šiem jautājumiem tiek pievērsta aizvien lielāka vērība. Pārsteidzoši, ka kopumā 70% respondentu Latvijā atzīst, ka tiem jau ir izstrādāti plāni klimata pārejas jomā, vai arī šādi plāni ir tapšanas stadijā. Cits jautājums ir, vai šie plāni ir pietiekami detalizēti, pieskaņoti reālajām vajadzībām un to ieviešanai ir novērtēts nepieciešamā finansējuma vajadzības, kā arī organizatoriskās struktūras piemērotība veiksmīgai pārmaiņu realizēšanai. Ņemot vērā jauna regulējuma spēkā stāšanos Eiropas Savienībā, kas attiecas uz ilgtspējas ziņošanu, kā galveno un lielāko izaicinājumu finanšu direktori Baltijas valstīs min precīzu šī regulējuma ieviešanu,” aptaujas datus komentē SEB bankas Ilgtspējas vadītājs Viktors Toropovs.

Komentāri

Pievienot komentāru