Ķekavas pašvaldībā nav izpratnes par to, kādai jābūt iekšējās kontroles videi - konstatēta virkne pārkāpumu. Pat ja pašai pašvaldībai būtu interese pārbaudīt savu izdevumu atbilstību un pamatotību, attiecīgu atskaišu un dokumentu trūkums to liegtu izdarīt.
Tā ir secinājuši Valsts kontroles (VK) revidenti, pārbaudot, vai laikā no 2012. gada 1. janvāra līdz 2013. gada 31. decembrim Ķekavas novada pašvaldības rīcība ar finanšu līdzekļiem un mantu ir bijusi likumīga un lietderīga.
Galvenie secinājumi liecina - pašvaldība nav nodrošinājusi labas pārvaldības principiem atbilstošu pašas izveidoto institūciju - aģentūru un kapitālsabiedrību - pārvaldību. Ar tām nav noslēgti līgumi, kuros būtu noteikti veicamie uzdevumi un izpildes novērtēšanas kritēriji. Cenām, par kādām pašvaldība iegādājas pakalpojumus no šīm kapitālsabiedrībām, nav ekonomiska pamatojuma.
Turklāt pretēji aizliegumam slēgt līgumus par pakalpojumiem jautājumos, kuru risināšana ietilpst attiecīgās institūcijas amatpersonas vai darbinieka pienākumos, ir noslēgti līgumi ar juridisko ārpakalpojumu sniedzējiem par vairāk nekā 40 tūkstošiem latu (aptuveni 57 tūkst. eiro), norādīja VK pārstāvji. Par šo pārkāpumu VK ir informējusi arī Ģenerālprokuratūru.
Ķekavas pašvaldība esot dāsni apmaksājusi komandējumu izdevumus vairāk nekā 111 tūkstošu eiro apmērā, norāda VK. Rīkojumos un atskaitēs gan nav atrodams, kādu mērķu sasniegšanai un kādu uzdevumu īstenošanai amatpersonas un darbinieki devušies komandējumos.
Piemēram, dalībai sporta festivālā uz Niluferu, Turcijā tika nosūtīta Pašvaldības Sabiedrisko attiecību un konsultatīvās atbalsta daļas vadītāja, Pašvaldības policijas priekšnieks un divi pašvaldības domes deputāti. Atskaitē ar vieglu roku norādīts, ka notikusi tikšanās ar Niluferas pašvaldības un struktūrvienību vadītājiem un pārrunāti sadarbības jautājumi, taču nav ne vārda par to, kādi jautājumi ir pārrunāti un kā tas izmantojams pašvaldības darbā, secinājuši VK revidenti..
Kontroles trūkums spilgti izpaudies arī pašvaldības transportlīdzekļu izmantošanas uzraudzībā. Ceļazīmēs nav norādīti braucienu mērķi, darbiniekiem bez pamatojuma ļauts izmantot transportu braucieniem uz dzīvesvietām, degvielas patēriņa limiti nav noteikti vai nav noteikti pamatoti. Tādējādi nav nodrošināta kontrole pār izdevumiem 680 tūkstošiem latu (967 tūkst. eiro).
VK revidenti nav pārliecināti arī par reprezentācijas izdevumu un ēdināšanas pakalpojumu izmaksu likumību un lietderību. Izdevumiem par 58 tūkst. Ls (82 tūkst. eiro) nav atbilstīgu dokumentu, kas apliecinātu šo izdevumu saistību ar pārvaldes uzdevumu īstenošanu.
Izlases veidā pārbaudot izdevumus Centrālajā administrācijā un sešās pašvaldības iestādēs, konstatēts, ka divu gadu laikā apēsti pārtikas produkti par gandrīz 27 tūkst. latu (38 tūkst. eiro) apmērā, pirkti ziedi par gandrīz 10 tūkst. Ls (14 tūkst. eiro), iegādāti reprezentācijas materiāli par aptuveni 2,5 tūkst. Ls (3,5 tūkst eiro), kā arī saņemti ēdināšanas pakalpojumi par aptuveni 15 tūkst. Ls (21 tūkst. eiro).
87 tūkstošus Ls (123 tūkst. eiro) Ķekavas pašvaldība ir izlietojusi novada nevalstisko organizāciju atbalstam. Šo lēmumu pieņemšana nav bijusi caurskatāma un pamatota, tādēļ nav pārliecības, ka novirzītie līdzekļi tiešām kalpojuši visas sabiedrības, nevis atsevišķu personu interesēs, piemēram, biedrībai «Ūdenssporta klubs Kambīze» piešķirts līdzfinansējums pusotra tūkstoša latu apjomā, par ko nopirkts laivas motors.
Revidenti ir konstatējuši, ka kopumā 51 tūkst. Ls (72 tūkst. eiro) no budžeta līdzekļiem ir izlietoti nelikumīgi un pastāv risks, ka vēl vairāk nekā viens miljons Ls (1,4 milj. eiro) izlietoti nelietderīgi. Revīzijā konstatēto nepilnību novēršanai Valsts kontrole Ķekavas novada pašvaldībai ir sniegusi 13 ieteikumus.