Franšīzes pirmsākumi meklējami jau viduslaikos, bet pirmo franšīzes sistēmu tādu, kā to saprotam mūsdienu izpratnē, radīja šujmašīnu ražotājs Singer. Franšīzes partneru tīkls bija lielisks risinājums, kad no lietotājiem dažādos reģionos tika saņemti pieprasījumi par šujmašīnu labošanu, bet uzņēmumam trūka līdzekļu tālākai attīstībai. Singer saviem partneriem piešķīra ekskluzīvas tiesības izplatīt produktus, nodrošināt klientu apmācības, kā arī veikt produktu remontu un apkopi.
Mūsdienās franšīzes biznesa attīstības metode ir attīstījusies daudz plašākā mērogā, proti, to izmanto uzņēmumi vairāk nekā 70 dažādās nozarēs, un aptuveni pusi no visa mazumtirdzniecības apgrozījuma ASV nodrošina tieši franšīzes uzņēmumi. Daudzi cilvēki, ikdienā iepērkoties tirdzniecības centros, labojot automašīnas dīleru servisos, ēdot kafejnīcās un restorānos vai paliekot viesnīcās, pat neapzinās, ka liela daļa no šiem uzņēmumiem ir franšīzes.
Franšīzes biznesa priekšrocības un riski
Neatkarība un iespēja realizēt savas idejas ir galvenie iemesli, kādēļ tiek uzsākta uzņēmējdarbība. Pēc tam, kad pieņemts lēmums par personīgā biznesa izveidi, paveras izvēles iespējas – dibināt uzņēmumu, attīstot savu biznesa ideju, vai izvēlēties kādu no tūkstošiem uzņēmumu un atvērt franšīzi. Daļa jauno uzņēmēju, pamatojoties uz ieguvumiem, dod priekšroku tieši uzņēmējdarbībai ar franšīzi.
Viens no franšīzes ņēmēja ieguvumiem ir drošības sajūta, jo esošais uzņēmums jau ir sevi pierādījis, ir atpazīstams un tam ir izveidots drošs biznesa modelis. Tas lielā mērā samazina biznesa uzsākšanas riskus un, kas ir ļoti būtiski, arī izmaksas.
Franšīzes biznesa priekšrocības:
sevi pierādījis, drošs biznesa modelis;
atpazīstams zīmols;
mazāki biznesa uzsākšanas riski un izmaksas;
pilns atbalsts biznesa uzsākšanā;
sistemātisks atbalsts biznesa vadīšanā;
dokumentēti biznesa sistēmas standarti;
mārketinga atbalsts;
apmācības – sākotnējas un periodiskas;
rekomendācijas, kas ļauj izvairīties no tipiskajām attiecīgās biznesa jomas kļūdām;
uzkrātās pieredzes apmaiņa franšīzes tīklā;
būtiski zemāks uzņēmējdarbības neveiksmes risks.
Tomēr, saņemot atbalstu no franšīzes devēja, franšīzes ņēmējam ir jārēķinās ar ieguldījumu arī no savas puses, proti, papildu investīcijām biznesā var būt jāveic dažādi maksājumi franšīzes devējam – sākotnējais maksājums, regulārie maksājumi, kā arī samaksa par precēm vai pakalpojumiem. Tāpat, lai arī franšīzes metode pasaulē tiek uzskatīta par salīdzinoši drošu biznesa veidu, franšīzes ņēmējam ir jārēķinās arī ar zināmiem riskiem, kurus būtu ieteicams izvērtēt vēl līdz franšīzes līguma parakstīšanai.
Franšīzes biznesa riski:
pasīvs un nepieredzējis franšīzes devējs;
paaugstinātas franšīzes ņēmēja cerības;
franšīzes devēja nespēja «sadzirdēt» savus franšīzes ņēmējus un otrādi;
franšīzes devēja nespēja nodrošināt pastāvīgu atbalstu franšīzes struktūrvienībai;
atkarība no citu franšīzes tīkla struktūrvienību darba;
franšīzes sistēmas ierobežojumi;
teritoriālie un tiesību nodošanas ierobežojumi;
līguma laušanas iespējamība.
Piemērotākās franšīzes izvēle
Pirms franšīzes iegādes ir nepieciešams veikt izpēti, lai iegūtu pilnvērtīgu informāciju par franšīzi un tās iespējamajiem sistēmas ierobežojumiem, kas nosaka maksājumus un sekošanu noteiktām vadlīnijām. Brīdī, kad ir pilnībā izprasts franšīzes darbības princips, var ķerties klāt piemērotākās franšīzes meklējumiem.
To visvienkāršāk un ērtāk būs izdarīt interneta katalogos. Baltijā franšīzes ieteicams meklēt populārajā interneta franšīzu katalogā FranchiseHub (franchisehub.eu), jo tajā esošie uzņēmumi ir ieinteresēti partneru atrašanā un attīstībā tieši Latvijā, Lietuvā un Igaunijā, ko nevar teikt par lielu daļu franšīzes uzņēmumu, kas atrodas citos pasaules katalogos. Noderīgas ir arī daudzās franšīzes izstādes, kurās var atrast interesantas franšīzes, satikt uzņēmumu pārstāvjus un iedvesmoties sava biznesa radīšanai. Savukārt, noderīgu informāciju un padomus spēs sniegt franšīzes konsultanti.
Pirms franšīzes iegādes iesaku sazināties ar interesējošā uzņēmuma franšīzes partneriem citās valstīs, kuri sīkāk pastāstīs par savstarpējo sadarbību ar franšīzes devēju, trūkumiem, priekšrocībām, kā arī sniegs citu franšīzes ņēmējam noderīgu informāciju. Izvēloties franšīzi, jāveic detalizēta izpēte par franšīzes sistēmas ierobežojumiem un prasībām, piemēram, franšīzes maksājumu apjomu, franšīzes teritoriju, uzņēmuma attīstību, plāniem, mārketinga principiem, piegādes nosacījumiem, nepieciešamajām atskaitēm, u.c. būtiskiem nosacījumiem. Tāpat svarīgi ir izvērtēt franšīzes devēja pieredzi gan uzņēmējdarbībā kopumā, gan franšīzes tīkla pārvaldīšanā, jo no tās lielā mērā ir atkarīgi arī franšīzes ņēmēja panākumi.
Gluži tāpat, kā attīstot savu biznesa ideju, arī plānojot franšīzes iegādi, nepieciešams veikt tirgus izpēti un izveidot detalizētu biznesa plānu. Franšīzes devējs parasti palīdz šajā procesā ar norādījumiem un dažāda veida informāciju par savu nozari un biznesa modeli. Tāpat franšīzes devējs palīdzēs ar ieteikumiem atbilstošas tirdzniecības vai pakalpojumu sniegšanas vietas atrašanai un izveidošanai, ja tāda biznesam būs nepieciešama.
Franšīzes līgumi parasti ir sarežģīti un veidoti, lai maksimāli aizstāvētu franšīzes devēja intereses, tāpēc pirms franšīzes līguma parakstīšanas ieteicams vērsties pēc profesionāla padoma pie franšīzes jomas speciālistiem, kas palīdzēs izvērtēt gan franšīzes biznesa modeli, gan franšīzes līgumu.