Vidējais patēriņa cenu līmenis 2015. gada maijā, salīdzinot ar 2014. gada maiju, palielinājās par 1,2%, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati.
Precēm cenas pieauga par 0,4%, bet pakalpojumiem par – 3,2%. Pēdējo 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, ir palielinājies par 0,6%.
Lielākā ietekme uz vidējo patēriņa cenu līmeni 2015. gada maijā, salīdzinot ar 2014. gada maiju, bija cenu kāpumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, atpūtai un kultūrai, viesnīcu un restorānu pakalpojumiem, veselības aprūpei, kā arī cenu kritumam ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem.
Vidējais pārtikas cenu līmenis 2015. gada maijā, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo mēnesi, palielinājās par 0,2%. Būtiskākā ietekme uz cenu pieaugumu sezonālo faktoru ietekmē bija dārzeņiem. Cenu kāpums bija arī tējai un kafijai, augļiem, saldumiem un medum, sulām un atspirdzinošajiem dzērieniem. Savukārt cenas samazinājās pienam un piena produktiem, sieram, olām, kartupeļiem, gaļai un gaļas izstrādājumiem, eļļai un taukvielām, cukuram.
Gada laikā vidējais cenu līmenis ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem pieauga par 5,4%. Dārgāka kļuva elektroenerģija, ūdens piegāde, kanalizācijas pakalpojumi, mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi, savukārt lētāka – siltumenerģija.
Veselības aprūpei vidējais cenu līmenis gada laikā palielinājās par 2,2%. Dārgāki kļuva farmaceitiskie produkti, zobārstniecības pakalpojumi, ārstu speciālistu pakalpojumi. Cenu kritums bija slimnīcu pakalpojumiem.
Transporta grupā vidējais cenu līmenis samazinājās par 3,0%, ko būtiski ietekmēja cenu kritums degvielai par 11,3%. Cenas samazinājās arī transportlīdzekļu rezerves daļām un piederumiem, pasažieru gaisa transporta pakalpojumiem. Cenas palielinājās pasažieru sauszemes un sliežu transporta pakalpojumiem, transportlīdzekļu apkopei un remontam, autostāvvietu pakalpojumiem.
Atpūtas un kultūras grupā cenas pieauga vidēji par 2,2%, ko ietekmēja cenu pieaugums kultūras pakalpojumiem, mājdzīvnieku barībai, atpūtas un sporta pakalpojumiem, laikrakstiem un periodiskajiem izdevumiem. Cenas samazinājās kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem.
Viesnīcu un restorānu pakalpojumu cenas, salīdzinot ar iepriekšējā gada maiju, pieauga par 3,2%. Kafejnīcās un restorānos cenas palielinājās par 3,8%, ēdnīcās – par 2,9%. Viesnīcu pakalpojumiem vidējais cenu līmenis gada laikā samazinājās par 2,1%.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu pieaugums bija tabakas izstrādājumiem, īslaicīgas lietošanas mājsaimniecības precēm, frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumiem.
2015. gada maijā, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, patēriņa cenas palielinājās par 0,6%. Precēm cenas palielinājās par 0,6%, bet pakalpojumiem – par 0,5%.
Lielākā ietekme uz cenu pārmaiņām maijā bija cenu kāpumam pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, apģērbiem un apaviem, atpūtai un kultūrai, kā arī cenu kritumam alkoholiskajiem dzērieniem.
Pārtikas cenas palielinājās par 1,0%. Sezonālo faktoru ietekmē cenas dārzeņiem palielinājās par 7,5%. Galvenokārt sadārdzinājās burkāni, saldie pipari, svaigie kāposti. Savukārt lētāki palikuši gurķi un tomāti. Cenas pieauga arī augļiem, gaļai un gaļas izstrādājumiem un bezalkoholiskajiem dzērieniem. Savukārt cenu kritums bija pienam un piena produktiem, eļļai un taukvielām, zivīm un zivju izstrādājumiem.
Maijā par 1,3% lētāki kļuva alkoholiskie dzērieni, ko ietekmēja akcijas stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem un alum.
Apģērbiem cenas palielinājās par 2,8%, apaviem – par 0,3%.
Transporta grupā vidējais cenu līmenis pieauga par 0,9%, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums degvielai par 1,9%. Dārgāki kļuva pasažieru jūras transporta pakalpojumi, autostāvvietu pakalpojumi, automašīnu iegāde. Cenas samazinājās transportlīdzekļu rezerves daļām un piederumiem.
Atpūtas un kultūras pakalpojumu cenas palielinājās vidēji par 0,7%. Cenu kāpums bija kultūras pakalpojumiem, kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem, TV, audio un video iekārtām, savukārt cenas samazinājās dārza precēm un ziediem.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija viesnīcu pakalpojumiem, telekomunikācijas pakalpojumiem. Savukārt cenas samazinājās īslaicīgās lietošanas mājsaimniecības precēm.