Ir pāragri spriest, vai elektroskūteri no tirgus izspiedīs divriteņu nomas uzņēmumus; katram braucamrīkam ir savi plusi un mīnusi, turklāt patērētāju gaume un vajadzības atšķiras, raksta laikraksts Dienas Bizness.
Šis ir pirmais gads, kad vērojama plašāka elektroskrejriteņu pieejamība pilsētā. Protams, katrs jauns pakalpojums piesaista uzmanību, veicina pieprasījuma maiņu un tirgus pārdali.
Velosipēdu nomas SIA ABC Grupa īpašnieks Kaspars Miglāns ir pārliecināts, ka elektroskūteru bizness ir pārejoša modes tendence un dažādi kontroles pasākumi nākotnē tam būs daudz stingrāki, jo, viņaprāt, šobrīd šī pakalpojuma piedāvātāji un ceļu satiksmes regulētāji nepievērš pietiekami lielu uzmanību šī braucamrīka izmantošanai – ar to lielā ātrumā pa pilsētas ielām traucas bērni līdz 14 gadu vecumam, uz tā mēdz sastāties nevis viens, bet divi pieaugušie, pārsniedzot pieļaujamo masu. Viņš prognozē, ka šī pakalpojuma piedāvātājiem lielie ieguldījumi braucamrīku remontā vēl ir priekšā.
Vai velosipēdu izkonkurēs e-pārvietošanās līdzekļi, rādīs laiks, spriež Sixt Baltijā vadītājs Arnis Jaudzems. Šobrīd ir testa periods, kad ir iespēja katram atrast sev ērtāko braucamrīku vai arī meklēt balansu starp vairākiem. Viņaprāt, elektroskūterim ir vairākas priekšrocības, bet tikpat daudz arī trūkumu – kā jebkuram mobilitātes veidam.
«Elektroskūteriem ir mazi riteņi, un, ja nav gluds ceļš, braukšana ir apgrūtināta. Rīgā šos braucamrīkus sāka piedāvāt agrāk nekā Jūrmalā. Mēs arī līdzās 140 dažāda tipa nomas velosipēdiem izmēģinājuma kārtā pirms dažiem gadiem bijām iegādājušies elektroskrejriteņus. Tagad no tiem cenšamies atbrīvoties, jo mums nav jēgas konkurēt ar masu skūteru piedāvātājiem. Turklāt jau 20 gadus mūsu klienti ir ģimenes ar bērniem, kuriem ir svarīgi, ka var iznomāt dažādus velosipēdus – kalnu, pilsētas, tandēma, kā arī papildu aprīkojumu, piemēram, bērnu sēdeklīšus vai piekabes,» stāsta K. Miglāns. Turklāt piedāvājuma klāstu nosaka arī nomas punkta atrašanās vieta. Piemēram, Jūrmalā ir svarīgi, ka braucamrīks ir derīgs ne tikai, lai vizinātos pa gludu asfaltu, bet arī pludmali. Tieši smiltis un jūras sāļais ūdens ietekmē nomas velosipēdu tehnisko stāvokli, līdz ar to ik gadus aptuveni 20–30% no klāsta nākas mainīt.
«Jau vairākus gadus nerunājam par tiešajiem konkurentiem – drīzāk skatāmies uz izmaiņām mobilitātes tirgū kopumā. Automašīna, sabiedriskais transports, taksometrs un pat vilciens uzskatāms par velo nomas netiešo konkurentu. Elektroskūteru ieviešana ir uzskatāma par jaunu, bet ne pēdējo konkurentu. Skrejritenis ir alternatīva kājāmgājējiem, līdzīgi kā velo noma. Analizējot braucienu skaitu, jāsecina, ka elektroskrejriteņu pieejamība ir ietekmējusi lietotāju izvēli. Kādas būs tendences nākotnē, rādīs laiks. Sixt prioritāte vienmēr ir bijuši mobilitātes pakalpojumi, kas saistīti ar automašīnām. Velosipēdu koplietošana kalpojusi kā instruments sabiedrības izglītošanai par mobilitātes iespējām pilsētā, un līdz šim tas mums ir gana veiksmīgi sanācis,» atzīst A. Jaudzems.
Visu rakstu lasiet 14. augusta laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!