Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

10. oktobris bija diena, kad jāatver pretendentu pieteikumi Autotransporta direkcijas (ATD) izsludinātajā konkursā par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu laikā no 2021. gada sākuma līdz 2030. gada beigām.

Nebūs! 7. oktobrī ATD pagarināja pieteikumu pieņemšanu līdz šā gada 21. novembrim. Iepriekš pagarinājums bija no 10. septembra līdz 10. oktobrim. DB jau rakstīja, ka spēle pie ATD galda vairāk atgādina blefu nekā pamatotu vairāksolīšanu. Tas apstiprinās, jo tikai tad, ja rokās ir neskaidras kombinācijas, tās atklāt ir bailīgi. Runa te nav tikai par pārvadātājiem, kuriem neskaidrību ir bijis tik daudz, ka viņi pamanījušies iesniegt Iepirkumu uzraudzības birojā čupu sūdzību.

Kā viens no spēlētājiem pie ATD galda ir valsts, kas šajā iepirkuma spēlē tur banku. Šīs spēles ideja ir, lai visi būtu ieguvēji!

Valsts grib tērēt mazāk, pārvadātāji grib nopelnīt, bet iedzīvotāji grib visur braukt ar sabiedrisko transportu uz katru Latvijas nostūri.

No visām pusēm ir spiediens un saprotams, ka spēles labai organizācijai ir nepieciešami labi noteikumi. Ļoti labi! Kamēr spēlētāji nav droši, viņi savas kārtis neatklāj. Par iedzīvotājiem runājot, – viņi paši vēl nezina, ka neatklāj savas kārtis. Ja nebūs transporta uz pēdējo māju, tad mājas tur arī nebūs un cilvēka tāpat. Ja kāds nostūris Latvijā kļūs tukšs, tad nodokļu būs mazāk un atkal pietrūks transportam. Tāds pagaidām izskatās spēles galdiņš. Depresīvs. Tādēļ solītāji neatklāj kārtis un sūdzas, jo redz, ka būs slikti, un to patiesībā labi redz arī spēles bankotājs – valsts.

Nelaime ir, ka ATD paziņojums par pieteikumu pieņemšanas termiņa pagarināšanu ir pamatots ar nepieciešamību pretendentiem pagūt kvalitatīvi sagatavot pieteikumus, bet vaina ir noteikumos.

Tas nozīmē, ka visas problēmas, kuras Dienas Biznesam iepriekš norādījusi Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija, kuras noteikti norādītas arī Iepirkumu uzraudzības birojam iesniegtajās sūdzībās, paliek spēkā. Trīs milzīgi termiņi ar neprognozējamiem riskiem un visas problēmas, kas no tā izriet, bet 2021. gada 1. janvāris tuvojas. Autobusi būs jānopērk, kredīti no bankām – jāsaņem.

Vispareizākais šajā brīdī spēles organizatoram – ATD – būtu atkāpties no vienīgās patiesības ambīcijām, atdot kārtis spēlētājiem un pārtaisīt noteikumus. Proti, izbeigt šo iepirkumu, kamēr vēl ir laiks, un iestrādāt citu zaudējumu atmaksas pārskatīšanas modeli. Sadalīt desmit gadus nevis trīs periodos, bet, piemēram, piecos. Vēl ir laiks un iespēja to izdarīt, pretējā gadījumā iznāk, ka visi ATD spēles galdiņu pametīs kā zaudētāji, tostarp pasažieri.

Komentāri

Pievienot komentāru