Baidoties vienmēr kādu neizbēgami aizskart, var aizliegt jokus
Pirmais aprīlis, kas bieži tiek atzīmēts kā starptautiskā joku diena, šogad jau ir vēsture. Šajā pasākumā dažkārt mēdz iesaistīties gan uzņēmumi, gan arī, piemēram, mediji, kas cita starpā publicē pa kādam uzjautrinošam jaunumam. Mūsdienās informācijas aprite ir ļoti strauja, un vienmēr atradīsies kāds, kurš kādu joku nesaprot vai kuru tas kāda iemesla dēļ aizskar. Pēdējā laikā vismaz uz pasaules korporatīvās skatuves tendences liecina, ka labāk šajā ziņā neriskēt un vieglāk ir pat aizliegt jokot, lai šādi gadījumi nerastos un pēc tam nebūtu jānovērš, piemēram, kāda sociālo mediju vētra par kādu pūļa gudrībai vai kādai grupai netīkamu joku. Piemēram, tehnoloģiju milzis Microsoft nupat ziņoja, ka aizliedz saviem darbiniekiem publiskus 1. aprīļa jokus. Kompānijas vadība teikusi, ka dati neliecinot, ka šim jokošanas pasākumam būtu kāda pozitīva ietekme, tas pat drīzāk var novest pie nevēlamiem ziņu cikliem. Microsoft klāstīja, ka tam no šādas vienas dienas mēģināšanas jokot esot vairāk, ko zaudēt, ja salīdzina ar guvumiem.
No pēdējo gadu skaļākajiem pārpratumiem var minēt pagājušā gada 1. aprīli, kad Tesla vadītājs Elons Masks «ietvītoja», ka viņa stūrētais uzņēmums ir bankrotējis. Dažiem šis ieraksts smieklīgs varēja arī nešķist, jo Tesla akcijas cena vienā brīdī zaudēja 5% savas vērtības. E. Masks gan ir pieredzējis jokdaris un, piemēram, 2015. gadā uz to uzķērās investori, kas noticēja ziņām, ka Tesla Motors izstrādās konkurentu Apple viedpulkstenim. Rezultātā šīs kompānijas akcijas cena pieauga par diviem ASV dolāriem (šie guvumi gan vēlāk tika pazaudēti). Šogad gan Tesla vadītājs ar savu 1. aprīļa pārsteigumu bija neitrālāks (viņš atturējās no tirgus cenu ietekmējoša joka izsludināšanas).
Vēl klasiska nesaprašanās radās 2010. gadā, kad Ryanair Holdings pajokoja, ka lidmašīnās ieviesīs preču automātus, kur tikšot pārdots saldējums, prezervatīvi un bezdūmu cigaretes. Šos jaunumus publicēja daudzi prestiži mediji. Patiesībā tas nemaz tik neticams nešķita, jo neilgi pirms tam kompānijas vadība nopietni spieda par lidmašīnu labierīcību maksas ieviešanu, raksta The Wall Street Journal.
Dažkārt kompānijas un to pārstāvji mēģina piesaistīt cilvēku uzmanību, izdomājot kaut ko absurdu. Tomēr pat šis absurdums var tikt sajaukts ar reālām ziņām. WSJ piebilst – turklāt, jo absurdāki un trakāki ir šie joki, jo lielāku uzmanību tie izpelnās sociālajos medijos.
Visu rakstu par joku ziņu aizliegšanu lasiet 5. aprīļa laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!