Valdība šodien akceptēja informatīvo ziņojumu, kurā par pamatotāku atzīts variants iegādāties jaunus elektrovilcienus nomā uz 15 gadiem, tos atpērkot, ja pieejamie kredīta resursi būs lētāki nekā nomas izmaksas.
Elektrovilcienu parka atjaunošanas aprēķinos tika izmantoti pieņēmumi, ka Pasažieru vilciens turpina veikt pasažieru pārvadājumus pa dzelzceļu vismaz līdz 2045.gadam un vienas vienības iegādes cena ir 3,4 miljoni latu. Savukārt kopējā līguma summa paredzēta 108 miljoni latu. Plānots iegādāties no 25 līdz 45 elektrovilcienu vienībām jeb sastāviem, kur katrā būtu līdz 270 sēdvietām.
Norādīts, ka gada procentu likme nomai ir 3%, ilgtermiņa kredītam - 2,7%. Uzņēmums arī plānojis pakāpenisku pasažieru skaita pieaugumu no 10% 2015.gadā līdz 20% 2017.gadā. Tāpat plānots elektroenerģiju samazināt par 15%, bet uzturēšanas izmaksas samazināt par 20%.
Paredzēts arī kopējās personāla izmaksas samazināt par aptuveni 3%.
Informatīvajā ziņojumā norādīts, ka, lai iegādātos jaunu ritošo sastāvu savā īpašumā izmantojot ilgtermiņa kredītu, nepieciešams valsts kases aizdevums (kurš būtu vislētākais), kā arī nebūtu nepieciešams palielināt pamatkapitālu par 37 miljoni latu, lai saglabātu pašu kapitāla un bilances attiecību 40% robežās un nebūtu nepieciešams papildu nodrošinājums, kā arī lai nodrošinātu jauno vilcienu remonta centra izveidi.
llgtermiņa nomā 15 gadu periodā nav nepieciešams pamatkapitāla palielinājums. Ja atlikusī vērtība nomas perioda beigās veido 20%, ik gadu nomas maksa būtu septiņi miljoni latu. Pēc 15 gadu perioda elektrovilcienus par atlikušo vērtību paredzēts izpirkt, veikt kapitālo remontu un turpināt ekspluatēt vēl 15 gadus.
Elektrovilcienu iepirkuma dokumentācija, precizējot nomas termiņus un vērtēšanas kritērijus, patlaban nosūtīta saskaņošanai Tieslietu ministrijai, Finanšu ministrijai un Valsts kancelejai. Atzinums saņemts no Valsts kancelejas. Elektrovilcienu iepirkums tiks izsludināts nedēļas laikā pēc atzinumu saņemšanas.
Vienlaikus izstrādāts iepirkums arī dīzeļvilcienu vagonu modernizācijai. Dīzeļvilcienu iepirkums pēc atzinumu saņemšanas no Tieslietu ministrijas, Finanšu ministrijas un Valsts kancelejas izsludināts 22.augustā. Plānots, ka veiksmīgas iepirkuma procedūras rezultātā dīzeļvilcienu modernizācija tiks realizēta laika posmā no 2014.gada janvāra līdz 2015.gada augustam.
Uzņēmumā Pasažieru vilciens (PV) skaidro, ka informatīvajā ziņojumā valdības ministriem ir sniegta informācija par uzņēmuma stratēģiju un plānoto tālāko attīstību, arī par gatavotajiem abiem - dīzeļvilcienu modernizācijas un elektrovilcienu iegādes - iepirkumiem. «"Informatīvā ziņojuma izskatīšana valdībā šodien ir labvēlīgs signāls, ka mūsu izvēlētais ceļš ritošā sastāva atjaunošanai ir pareizs,» uzsvēra uzņēmumā. Jau iepriekš arī satiksmes ministrs Anrijs Matīss norādījis, ka ekonomiski izdevīgāk nomāt jaunos vilcienus ir uz 15 gadiem, tāpēc, visticamāk, uzņēmumam "Pasažieru vilciens" būs jāizšķiras par šo variantu.
Kā ziņots, jau septembrī Saeimas deputāti otrajā, galīgajā, lasījumā pieņēma likuma grozījumu, kas nosaka, ka sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs varēs noslēgt iepirkuma līgumu uz ilgāku laiku, nevis tikai uz pieciem gadiem, kā tas ierakstīts pašreizējā regulējumā.
Likuma izmaiņas nosaka, ka sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs varēs noslēgt līgumu uz ilgāku laiku, ja tas būs būtiski nepieciešams līguma izpildes nodrošināšanai tieši saistītu tehnisku vai ekonomisku apstākļu dēļ. Tāpat līgumu varēs noslēgt uz ilgāku laiku, ja šāds nosacījums būs paredzēts citā likumā, informē Saeimas Preses dienests.
Likuma grozījuma autori norāda, ka izmaiņas likumā ieviestas, lai nodrošinātu iespēju realizēt ilgtermiņa kapitālieguldījumus sabiedrības un tautsaimniecības attīstības interesēs sabiedrisko pakalpojumu sniegšanā.