Nav šaubu, ka 2020. gads bija izaicinājumiem pilns. Tas bija gads, kad globālajā aviācijas nozarē pieredzējām līdz šim lielāko krīzi. Tā pilnībā ir mainījusi šo nozari.
Tā kā vīrusa izplatība bijusi līdzīga visā Eiropā, situācija citās valstīs ir viegli salīdzināma. Pavasarī un vasaras sākumā vairums lidsabiedrību Eiropā saņēma dažāda veida valsts atbalstu – lielākā vai mazākā apmērā. Valstu valdības visā Eiropā, tostarp Latvijā, ļoti labi saprot vietējo lidsabiedrību ietekmi uz savienojamību un IKP. Lidsabiedrībām un lidostām saskaroties ar grūtībām, dabiski tiek ietekmēti arī citi uzņēmumi nozarē – ar tūrismu saistītas kompānijas, taksometru uzņēmumi, veikali, lidlauka pakalpojumu kompānijas, degvielas piegādātāji, lidmašīnu un to rezerves daļu ražotāji, kā arī daudzi citi.
Latvijā daļa cilvēku joprojām bažījas, ka tieši aviācija veicina vīrusa izplatību, taču dažādi pētījumi norāda, ka nepastāv saikne starp inficēto cilvēku ierašanos valstī un vīrusa izplatību valsts līmenī. Jau 2020. gada oktobrī Eiropas Komisija aicināja dalībvalstis atjaunot brīvu cilvēku pārvietošanos. Aviācijas nozare jaunajai realitātei ir labi pielāgojusies, un lidošana šobrīd nešaubīgi ir drošākais transporta veids.
Pētījumu uzņēmuma Oxford Research Baltics dati apliecina, ka jau ilgāku laiku ar gaisa transportu ievesto Covid-19 pozitīvo gadījumu skaits ir ļoti zems, salīdzinot ar kopējo jaunu inficēšanās gadījumu skaitu valstī. Pieejamā statistika norāda, ka 2020. gada pēdējā ceturksnī, kad vīrusa izplatība Latvijā un Eiropā ievērojami pieauga, ar aviāciju Latvijā tika ievesti vidēji vien seši Covid-19 pozitīvi pasažieri nedēļā, kamēr valstī reģistrēto jauno inficēšanās gadījumu skaits bieži pārsniedza 1 000.
Atkārtota valstu atbalsta sniegšana nozarē ir nenovēršama
Šobrīd mēs esam jauna gada sākumā un mūs sagaida daži smagi mēneši, kuru laikā mēs varētu pieredzēt atsevišķu Eiropas lidsabiedrību atkārtotu vēršanos pie savām valdībām ar lūgumu piešķirt tām papildu valsts atbalstu. Tas ir nenovēršami. Taču, vakcīnai Eiropā un pasaulē pakāpeniski kļūstot aizvien pieejamākai, mēs ceram, ka līdz vasarai tiks atjaunota lidošana un valdības atcels dažādus ceļošanas ierobežojumus. Atsevišķi ierobežojumi saglabāsies, padarot lidošanu tuvākajā nākotnē citādāku nekā bijām pieraduši pirms pandēmijas, taču, neskatoties uz to, lidošana būs pieejama un droša.
Līdzko vakcinācijas tempi paātrināsies, gaidāma ātra atlabšana
Galvenie faktori, kas nākotnē atkal nodrošinās ceļošanas iespējas, ir vakcīnas, veselības un drošības pasākumi, kā arī kopīga atbildība un vienotība. Aviācijas nozares profesionāļi, tostarp mēs lidsabiedrībā "airBaltic", esam pieraduši strādāt paaugstinātas drošības vidē. To mēs esam kārtējo reizi pierādījuši pēdējā gada laikā, kad ātri tika ieviesti jauni pasākumi, lai nodrošinātu mūsu darbinieku un pasažieru drošību un veselību. Papildus mūsu pasākumiem mēs atzinīgi novērtējam Pasaules Veselības organizācijas un vietējo varasiestāžu rekomendācijas, lai spētu parūpēties par mūsu pasažieriem un darbiniekiem, cik labi vien iespējams.
Cilvēki ilgojas pēc ceļošanas, un, kā mēs to novērojām pagājušajā vasarā, kad atkal tika atvērtas robežas un bija iespējama droša ceļošana atpūtas nolūkos, pieprasījums atjaunojās visai ātri. Tas pats notiks, kad būs droši atcelt ierobežojumus. Balstoties uz dažādiem atlabšanas scenārijiem, mēs jau esam sagatavojušies šī gada vasaras sezonai, un mēs no Rīgas piedāvāsim reisus uz vairāk nekā 65 galamērķiem. Līdzko "airBaltic" būs atjaunojusi stabilu un regulāru darbību, mēs atkal spēsim veicināt Latvijas ekonomiku, tādējādi palīdzot atbalstīt vietējos uzņēmumus.
Līdzīgi kā citi nozīmīgi notikumi, kas pagātnē izraisījuši krīzes aviācijas nozarē, pašreizējā krīze šo nozari izmainījusi uz visiem laikiem. Neskatoties uz to, mēs esam gatavi atkal piedzīvot izaugsmi, jo Eiropas aviācijas nozare beidzot redz gaismu tuneļa galā, kamēr būs pieejamas aizvien vairāk vakcīnu.