Mazais bizness

Uzsāk etnogrāfiskā tekstila atdzīvināšanu modernākā veidolā 


Renāte Priede,29.04.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Topošais uzņēmējs Jānis Šilkovs nolēmis sākt etnogrāfiskā tekstila atdzīvināšanu modernākā veidolā . Šā mērķa īstenošanai viņš nesen dibinājis uzņēmumu Etnoteks. Ierosme un iedvesma biznesam smelta, ciemojoties kaimiņos pie igauņu draugiem.

«Regulāri saņēmu dažādas viņu etnogrāfiskās dāvanas, bija jāsper atbildes soļi. Negribēju krist kaunā, vēlējos piemeklēt kaut ko no latviešu tekstila atbilstošā līmenī,» viņš stāsta.

Vēlāk savos meklējumos Jānis nonāca līdz tautiskajiem brunčiem. «Izpētījām etnogrāfisko brunču audumu atgriezumus, konsultējāmies ar Senās klēts speciālistiem, lasījām literatūru, – mūsu āķis ir tajā, ka cenšamies taisīt autentiskus atkārtojot pat oriģinālo auduma raportu (raksta soli), lai arī ar kokvilnas diegiem tas sanāk šaurāks, cenšamies piedzīt maksimāli tuvu oriģinālam. No nopirktajiem paraugiem izvēlējāmies, mūsuprāt, piecus spilgtākos, bet nākotnes plānā ir paplašināt audumu kolekciju, iekļaujot rakstus no visiem Latvijas reģioniem,» turpina Jānis.

Ar savu produkciju Etnoteks jau paguvis iepazīstināt Kalnciema ielas tirdziņa apmeklētājus, atrādot audumus jau gatavos tekstila izstrādājumos – auduma maisiņos, somās, virtuves cimdos un paliktņos. «Taisījām speciāli Kalnciema ielai, lai parādītu, ko var izdarīt, bet pamatdoma ražošanai ir tieši audumi,» par pirmo iznācienu stāsta Jānis, piebilstot, ka publika nemaz nepazīstot audumu dizainu – nesaista to ar tautas tērpiem. Tirdziņā iegūtā pieredze esot vērtīga. «Nebija tā, ka preci rautu no rokām ārā, bet interese bija, tikai jāskaidro, kas tas ir – strīpas smukas, krāsas košas, patīk, – izrādās tautas tērps!» viņš dalās iespaidos.

Nākotnē Jānis plāno atvērt interneta veikalu, izveidot tirdzniecības vietu, kur klātienē audumu paņurcīt rokās, paskatīties, sataustīt, saprast, ka tas var kalpot kā aizkars vai spilvendrāna interjerā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eksporta un inovāciju balvā reiz jau augstu novērtētais dizaina papīrlietu pionieris startē vēlreiz – ar tautu meitu brunču iedvesmotu kolekciju un ādas dienasgrāmatu

«Nav būtiski – skandināvs, japānis, igaunis –, cilvēki nolasa īstās pirmatnējās lietas, kas nāk no mūsu saknēm. Nav svarīgi, kura novada brunči tie ir vai no kuras valsts nāk. Viņi nolasa harmoniju, ko izstaro brunču audums, sajūtu, kas tur ir iekšā,» saka SIA Dizaina papīrlietas (zīmols Purpurs) valdes locekle Ginta Šmite. Viņa rāda fotogrāfijas ar dažādām Latvijas ainavām, kuru krāsu ritmi faktiski viens pret vienu atkārtojas audumos, kuros iesieta sērijas Etno pierakstu grāmatas un albumi: «Re, jūra, debesis, priede, kāds spilgts ziediņš – tas viss tur ir iekšā, Tūjas brunču krāsu līnijās.»

Komentāri

Pievienot komentāru