Lai gan gadiem tiek runāts par ielās izkaisītā sāls nebūt ne pozitīvajiem efektiem, visticamāk, citu pretslīdes materiālu tuvākajā laikā neizmantos, pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Katru gadu, iestājoties ziemai, sabiedrībā raisās diskusija par sāls izmantošanu ielu kaisīšanai. Cilvēki pauž sašutumu par sāls «sagrauztajiem» apaviem, sabojātajām automašīnu virsbūvēm un nodarīto kaitējumu pilsētā augošajiem kokiem. Šobrīd portālā manabalss.lv tiek vākti paraksti iniciatīvai Par pilsētas ielām bez sāls, lai šo ideju iesniegtu izskatīšanai Saeimā, vēl pietrūkst 3786 paraksti. Iniciatīvas autors ir Fīlips Kapustins. Iniciatīva piedāvā blīvi apdzīvotās vietās un pilsētās sāls vietā kaisīšanai izmantot smiltis. Tajā atzīmēts, ka pilnīgi nekaitīgu pretapledošanas materiālu nav, taču smiltis mazāk bojā apavus un automašīnu virsbūves nekā sāls. Ejot pastaigās ar mīluļiem, smiltis, atšķirībā no sāls, nerada kairinājumu mājdzīvnieku pēdām. Jāmin, ka pirmo reizi sāls ceļu pretapledojuma apstrādē izmantots pagājušā gadsimta 50. gados ASV, un pašlaik tas joprojām ir numur viens pretapledojuma reaģents visā pasaulē.
Lasi laikraksta Dienas Bizness šīs dienas numuru elektroniski!
Viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc mūsdienās ledus kausēšanas nolūkos izmanto sāli, ir saistīts ar izmaksām, proti, tas ir lētāks nekā citi materiāli. «Lai samazinātu izmaksas, sāli varētu joprojām izmantot uz lieliem autoceļiem un ārpus pilsētām, taču apdzīvotās vietās, kurās uzturas daudz cilvēku, izmantot mazāk kaitīgās smiltis kā primāro materiālu. Sāls neizmantošana nodrošinās to, ka ziemas sezonā mazāk tiek bojātas mājdzīvnieku ķepas, cilvēku apavi, automašīnu virsbūves, ceļa kvalitāte un visi citi aspekti, kas saistīti ar pārmērīgu sāls lietošanu uz pilsētu ceļiem,» norāda iniciatīvas autori portālā manabalss.lv.
Galvenie materiāli, ar ko tiek apstrādāti trotuāri un ielas, Rīgas pagalmi, ir sāls un smiltis. Sāls tiek izmantots, lai izkausētu ledu, bet smilts – lai novērstu slīdēšanu. Pēc ražotāju ieteikumiem, uz vienu kvadrātmetru drīkst kaisīt 50 līdz 70 gramus sāls. Tomēr, tā kā tas tiek kaisīts ar rokām, var gadīties to izbērt vairāk. Uz Rīgas maģistrālēm ar augstu satiksmes intensitāti un sabiedriskā transporta kustību (1. un 2. uzturēšanas klase) tīrīšanai ziemā tiek izmantota samitrinātā sāls tehnoloģija. Ielās ar mazu satiksmes intensitāti (3. uzturēšanas klase) tiek izmantota smilts – sāls tehnoloģija, DB informē Rīgas domes Satiksmes departamenta pārstāve Una Ahuna-Ozola. Transportbūvju uzturēšanā tiek izmantots nātrija hlorīds (NaCl) jeb tehniskais sāls. Minerāls ir īpaši efektīvs neliela sala laikā. Kad termometra stabiņa rādītājs noslīd zem mīnus desmit grādiem pēc Celsija skalas, sāls īpašības pavājinās. Pie zemākām temperatūrām tiltu apstrādē tiek pievienots arī kalcija hlorīds, kas ir ievērojami dārgāks, bet tam ir augsta efektivitāte pret apledojumu un zema korozijas aktivitāte. Kalcija hlorīds darbojas arī pie temperatūras līdz pat mīnus 34 grādiem. Pēc Rīgas domes Satiksmes departamenta pasūtījuma Rīgas Tehniskā universitāte (RTU) ir izstrādājusi pētījumu par to, kā reaģenti ietekmē pilsētvidi. Pētījumā konstatēts, ka Rīga izmanto universālu un visvairāk izplatītu pretapledojuma reaģentu.
Arī valsts autoceļu uzturēšanā tiek izmantots sāls. VAS Latvijas autoceļu uzturētājs (LAU) slīdamības samazināšanai izmanto četras tehnoloģijas, tās izvēlas, ņemot vērā autoceļa seguma temperatūru un veidu (asfalta vai grants), stāsta LAU komunikācijas speciāliste Maija Eglīte. Viņa piebilst, ka sāls tiek izmantots kā galvenais slīdamības samazināšanas reaģents visā pasaulē. Tas saistīts ar to, ka šī materiāla funkcionālās īpašības ir sabalansētas ar tehnoloģiskajām izmaksām.
Šajā ziemas sezonā LAU optimizē sāls kaisīšanas daudzumu, sašaurinot kaisīšanas platuma joslu apmēram par diviem metriem. Šāds risinājums nodrošinās finanšu efektu, kā arī mazinās kaitējumu videi. Tas neietekmēs drošību autovadītājiem, jo nokaisītais sāls intensīvas satiksmes rezultātā tiks izkliedēts visas brauktuves platumā. Otra tehnoloģija autoceļiem ar asfalta segumu ir to apstrāde ar smilts-sāls maisījumu. Autoceļiem ar grants segumu slīdamības samazināšanai tiek izmantota to apstrāde ar smilti vai sīkšķembām, kā arī rievu izveide apledojumā, kas paaugstina transportlīdzekļu riteņu saķeri ar brauktuves segumu. Virsmas rievošanu var veikt uz grants autoceļiem ar vismaz piecu centimetru piebraukta sniega vai apledojuma biezumu.
Visu rakstu Turpinās iesālīt ziemu lasiet 14. janvāra laikrakstā Dienas Bizness. Lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!