Latvijā galvenie pircēji ir ārvalstu tūristi, sasniedzot 70% no kopējā nakšņojumu skaita. Uz reģioniem gadā aizplūst ap 300 tūkst. ceļotāju.
Divi populārākie valsts tūrisma galamērķi aizvien ir Rīga, kas piesaista 77% ārzemju viesu, un stabilu tirgus daļu iemantojusi arī Jūrmala – 8,5%. Bet šoreiz vairāk par to, kur paliek 300 tūkst. atlikušo ārzemnieku ( 14,5%), kuri nenakšņo galvaspilsētā un Jūrmalā. Ar savu vērojumu dalās Vidzemes Augstskolas pētnieks Andris Klepers kontekstā ar prognozēto 2013. gada valsts nozīmes vadlīnijās.
Galvenie reģionālie tūrisma galamērķi, kam izdevies piesaistīt lielāko ārvalstu tūristu skaitu, ir Baltijas jūras piekraste visā tās garumā. Vēl arī Gaujas nacionālais parks, Bauskas un Rundāles novadi pie tranzītceļa Via Baltica. Tāpat jāuzsver starptautiskās lidostas Rīga tiešā tuvumā esošie novadi, īpaši Mārupe. Izceļamas arī lielās pilsētas ar ievērojamāku viesmīlības pakalpojumu koncentrāciju. Visas šīs teritorijas nozīmīgi kāpinājušas kopējo tūrisma apjomu, kas pilnībā atbilst 2013. gadā veidotajai prognozei par tūrisma eksporta konkurētspējīgākajām teritorijām, kas tika publicētas valsts tūrisma attīstības pamatnostādnēs.
Taču nevar nepieminēt arī atšķirīgo no minētajā dokumentā ieskicētā portreta. Proti, nesakritības saistītas ar diviem populāriem galamērķiem – Aglonu un Tērveti, kas neapšaubāmi paģērē arī atšķirīgu ceļošanas motīvu. Aglonas bazilika ir viens no visvairāk apmeklētajiem tūrisma objektiem Latgalē, bet no 8000 nakšņojumu šajā galamērķī, kas ir nozīmīgi vietējam tūrismam, ārzemnieku ir vien 6%. Tai pat laikā šī vieta, kas kopumā piesaista svētceļniekus un kultūras tūristus, rosinājusi viesu māju skaita pieaugumu. Aglonas novadā ieceļotājus uzņem 32 tūristu mītnes.
Savukārt Tērvetes dabas parkam izdevies panākt ļoti lielu apmeklētāju pieaugumu, pārsniedzot 100 tūkst. gadā. Te ir arī liels ārvalstnieku īpatsvars, īpaši no Lietuvas. Tomēr nakšņotāju skaits galamērķī gan nav tikpat strauji audzis, kaut ceturtā daļa no nakšņotājiem ir ārzemnieki. Secinājums ir viens: abās vietās ir nozīmīga apmeklētāju plūsma, bet to potenciāls kopumā apkārtējo galamērķu veicināšanā un plašākā sadarbībā ar uzņēmējiem nav izmantots.
Visu rakstu lasiet 22. jūlija laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!