Eksperti

Turīgie klienti ir arvien jaunāki un zinošāki

Dina Matvejeva, Luminor Private Banking vadītāja,04.01.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Attīstoties valsts ekonomikai un tehnoloģijām, kā arī pieaugot iedzīvotāju izglītībai par finansēm, pārmaiņas notiek arī Privite Banking jomā. Pēdējo 15 gadu laikā mainījies gan klientu profils un vajadzības, gan piedāvāto pakalpojumu klāsts.

Klienti kļūst gados jaunāki, daudz labāk orientējas finanšu tirgos un pieprasa daudz ātrākus un elastīgākus risinājumus.

Turīgi trīsdesmitgadnieki

Agrāk lielākā daļa klientu bija uzņēmēji, kas saistīti ar nekustamo īpašumu darījumiem. Daudz bija jānodarbojas ar klientu izglītošanu, skaidrojot, kas ir finanšu tirgi, kāpēc nepieciešams ieguldīt, kādi ir iespējamie riski un kāpēc rezultāts jāvērtē ilgtermiņā. Vēl nesen Private Banking vidējais klientu vecums bija ap 55 gadiem, šobrīd tas ir pazeminājies aptuveni par 10 gadiem. Klientu lokā parādījušies turīgi trīsdesmitgadnieki, kas galvenokārt darbojas IT jomā, un viņu vajadzības un zināšanu līmenis ir pilnībā mainījies. Tas privātbaņķieriem liek nemitīgi sekot līdzi jaunākajiem risinājumiem un piedāvājumiem ne tikai Latvijā, bet arī globāli.

Pieprasa ātrus, elastīgus risinājumus

Pandēmijas laiks pieradināja cilvēkus arvien vairāk izvēlēties pakalpojumus attālināti. Ja līdz tam Private Banking klienti bija salīdzinoši konservatīvi un galvenokārt izvēlējās klātienes vizītes, tad šobrīd situācija ir būtiski mainījusies. Klienti pieprasa daudz ātrākus un elastīgākus risinājumus, kuros daudz vairāk var iesaistīties paši. Līdz ar to arvien aktuālāki kļūst dažādi digitāli risinājumi, kur privātbaņkierim ir vairāk konsultējoša loma, bet rīkoties un lēmumus pieņemt var pats klients. Šobrīd klientiem ir pieejami daudzi informācijas avoti, un viņiem patīk diskutēt ar privātbaņķieri par ekonomisko situāciju un investīciju risinājumiem, piedāvājot savu versiju, kas ir abpusēji ļoti interesants un izglītojošs process.

Tāpat gados jaunie klienti daudz retāk izmanto concierge servisu, jo daudzi pakalpojumi, piemēram, aviobiļešu vai koncerta biļešu rezervācija ir kļuvusi daudz vienkāršāka, un jaunākā paaudze to māk izdarīt pati. Līdz ar to šī servisa uzdevums bieži vairs nav norezervēt ekskluzīvas biļetes, bet gan daudz izaicinošāks – iegūt biļetes, ielūgumus vai pakalpojumus, kas tirgū vairs nav pieejami.

Naudu tur sev tuvumā

Tomēr ir lietas, kas nemainās. Visu Private Banking klientu viens no pamatmērķiem ir gūt iespējami lielāku peļņu no savu finanšu līdzekļu ieguldījumiem. Lai gan vēsturiski investīcijas nekustamajā īpašumā ir bijušas lielākas, arī šobrīd interese saglabājas augsta, jo klienti joprojām uzskata, ka vismaz daļu uzkrājumu ir jāiegulda nekustamajā īpašumā. Tāpat interese par ieguldījumiem investīciju tirgos ir nemainīga un pēdējo 10 gadu laikā pat pieauga, tikai atkarībā no situācijas ekonomikā un finanšu tirgos atšķiras interese par ieguldījumu veidiem. Piemēram, šobrīd, ņemot vērā nestabilo situāciju pasaules ekonomikā un centrālo banku likmju palielināšanu, ir novērojama paaugstināta klientu interese par investīcijām obligācijās, jo ienesīgums šai ieguldījumu aktīvu klasei ir pieaudzis. It īpaši to var novērot valsts parādzīmju segmentā, jo tāds ieguldījuma veids ir saistīts ar zemākiem riskiem. Saistoši ir arī noguldījumi, jo centrālo banku likmju palielināšana ir izraisījusi depozītu likmju kāpumu. Arvien aktuālāki kļūst arī ieguldījumi ilgtspējīgos uzņēmumos un fondos.

Neskatoties uz to, ka šobrīd finanšu pakalpojumi ir kļuvuši daudz pieejamāki un, īpaši jaunākā paaudze ar labām IT zināšanām naudu var izvietot jebkur, finanses joprojām ir ļoti sensitīva tēma, un klienti lielāko daļu savu līdzekļu joprojām izvēlas noguldīt savas dzīvesvietas valstī, tādējādi nodrošinoties, ka līdzekļi būs vieglāk pieejami.

Cilvēcisks kontakts vs digitālie risinājumi

Nemainīgi mūsu uzdevums ir palīdzēt nodalīt jūtas un emocijas no racionāliem finanšu lēmumiem, jo cilvēciskais faktors joprojām ir ļoti svarīgs, ko digitālie pakalpojumi nespēj piedāvāt. Novērojam, ka klienti nereti vēlas ar kādu apspriest konkrētu situāciju vai nomierināties, īpaši tādos brīžos, kad finanšu tirgos ir lielas svārstības. Tādēļ, neskatoties uz digitālo pakalpojumu attīstību, Private Banking viens no uzdevumiem joprojām būs ciešu un uzticības pilnu saišu noturēšana ar saviem klientiem.

Komentāri

Pievienot komentāru