Ietekmes uz vidi novērtējuma prasības uzskata par nepamatotām
«Birokrātiska pieeja,» – tā Vides pārraudzības valsts biroja (VPVB) atzinumu par ietekmes uz vidi novērtējuma (IVN) ziņojumu lidostas Jurmala Airport (Tukuma lidostas) darbības paplašināšanai vērtē SIA Tukums Airport juriste Viktorija Šalajeva. Savukārt VPVB direktors Arnolds Lukšēvics neredz objektīvu iemeslu tam, kāpēc ziņojuma izstrādātājs SIA Latekoil nav veicis visus nepieciešamos ietekmes uz vidi novērtējumus.
Jau vēstīts, ka ne IVN iekļautais trokšņu novērtējums, ne ietekmes uz gaisa kvalitāti novērtējums VPVB ieskatā nav veikts atbilstoši normatīvo aktu prasībām. Tā kā ziņojums jau vairākkārt ticis pārstrādāts (pirmoreiz iesniegts VPVB 2012. gada 12. decembrī), šoreiz birojs nevis nodeva to atkārtotai pārstrādāšanai trešo reizi, bet aizliedza pilnībā lidostas paplašināšanos. Tajā paredzēja veikt komerciālos lidojumus, palielinot to skaitu līdz 3000 pacelšanās un 3000 nolaišanās reizēm gadā laikā no sešiem rītā līdz pusnaktij. Līdz ar to patlaban lidosta var turpināt darboties vien esošajā režīmā. Proti, pēc nodošanas ekspluatācijā tā varētu izmantot jauno lidostas ēku, bet lidmašīnu (līdz 5,7 t) pacelšanās/nolaišanās gadījumu skaits gadā nevarēs pārsniegt 130. Turklāt lidojumi veicami vien diennakts gaišajā laikā. VPVB atzinuma mērķis tomēr ir nevis aizliegt lidostai attīstīties, bet norādīt uz nepilnībām iesniegtajā ziņojumā, norāda V. Šalajeva. Pēc viņas teiktā, ziņojumu izstrādājušie speciālisti nepiekrīt VPVB atzinumam. «Lidostas attīstības plāni nav mainījušies un, bez šaubām, tiks sperti visi nepieciešamie soļi, lai atrisinātu radušos situāciju,» uzsver lidostas juriste, piebilstot – tiklīdz situācija tiks noskaidrota, Tukums Airport veiks tālākās darbības. Viņa gan neprecizēja, kādas tās būs.
Lidosta var uzsākt jaunu IVN, norāda A. Lukšēvics. Taču, pēc viņa teiktā, ir zināmas grūtības esošajā situācijā atrisināt problēmas ar trokšņiem, ja ir vēlēšanās palikt pie ieplānotā lidojumu apmēra. Trokšņu neatbilstība normatīvajiem aktiem varētu būt arī lidostas Rīga problēma (šobrīd lidostā Rīga tiek veikts IVN, bet ziņojums vēl neesot iesniegts). Uz to norāda arī Latekoil pārstāvis Valdis Felsbergs. Pēc viņa teiktā, šis ir Latvijas vēsturē pirmais IVN lidostai, kur tiek izvirzītas tādas prasības. Nekādu standartu neesot (līdz ar ko nav bijis zināms, kas tieši jāvērtē) un notiekot brīva improvizācija attiecībā uz to, kādiem normatīvajiem aktiem prasīt atbilstību.
Visu rakstu Tukuma lidosta plānus nemainīs lasiet trešdienas, 7. janvāra, laikrakstā Dienas Bizness (8. lpp.)!